تولیدی » سیاست خارجی » سیاسی » مریم عمادی
کد خبر : 1035629
شنبه - 23 دی 1402 - 15:37

بازوان کمکی آمریکا در حمله به یمن

در روزهایی که تهدیدهای آمریکا علیه انصارالله برای جلوگیری از هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی نتیجه‌ای نداشت، رسانه‌های بین‌المللی بامداد جمعه (۲۲ دی‌ماه) از حملات مشترک آمریکا و انگلیس علیه اهدافی در چند استان یمن خبر دادند. به نظر می‌رسد در روزهایی که جامعه جهانی معطوف به محکومیت جنایات اسرائیل در غزه است، آمریکا و متحدانش با بهره‌گیری از نهادهای بین‌المللی ازجمله شورای امنیت در حال مدیریت جنگ غزه و یمن هستند.

بازوان کمکی آمریکا در حمله به یمن

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در روزهایی که تهدیدهای آمریکا علیه انصارالله برای جلوگیری از هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی نتیجه‌ای نداشت، رسانه‌های بین‌المللی بامداد جمعه (۲۲ دی‌ماه) از حملات مشترک آمریکا و انگلیس علیه اهدافی در چند استان یمن خبر دادند. به نظر می‌رسد در روزهایی که جامعه جهانی معطوف به محکومیت جنایات اسرائیل در غزه است، آمریکا و متحدانش با بهره‌گیری از نهادهای بین‌المللی ازجمله شورای امنیت در حال مدیریت جنگ غزه و یمن هستند.

قطعنامه شورای امنیت و قانونی جلوه کردن کار آمریکایی‌ها

شورای امنیت سازمان ملل بامداد پنجشنبه پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا مبنی بر محکوم کردن عملیات‌های ارتش یمن علیه کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ را تصویب کرد. گفتنی است چهار عضو شورای امنیت، ازجمله روسیه و چین که دارای حق وتو بوده رأی ممتنع داده و هیچ رأی مخالفی از جانب اعضای غیر دائم هم در کار نبود. متأسفانه این قطعنامه به صورت تلویحی تشکیل ائتلاف دریایی به رهبری ایالات‌متحده را برای مقابله با این حملات تأیید کرد. در سایه تصویب آن قابل پیش‌بینی بود که ایالات‌متحده آمریکا حملات محدودی را به یمن در دستور کار خود قرار دهد، به خصوص آنکه اقتضائات منطقه حکایت از اوج‌گیری تنش‌ها داشت. اکنون واشنگتن و لندن و دیگر متحدان، می‌توانند با استناد به قطعنامه شورای امنیت، عملیات خود علیه حوثی‌ها را مطابق قوانین بین‌المللی و به منظور حفظ امنیت جهانی جلوه دهند.

تحت‌الشعاع قرار دادن محاکمه اسرائیل در دادگاه لاهه

این هفته قرار بود دلایل رژیم صهیونیستی در یکی از دادگاه‌های لاهه برای برائت از نسل‌کشی استماع شود این اقدام نه‌تنها برای اسرائیل یک فاجعه بود بلکه سرشکستگی و آبروریزی بزرگی برای آمریکا و انگلستان محسوب می‌شد که در این تجاوز وحشیانه و نسل‌کشی از اسرائیل حمایت کردند. با حملات روز جمعه امریکا به یمن برخی از تحلیلگران معتقدند که چنین حملاتی با هدف تحت‌الشعاع قرار دادن نتیجه دادگاه لاهه صورت پذیرفته است. با این توضیح که اسناد حاکی از جنایات جنگی اسرائیل به این دادگاه بین‌المللی که از سوی کشور آفریقای جنوبی ارائه شده است به‌اندازه‌ای گویاست که محکومیت رژیم صهیونیستی در آن قطعی خواهد بود و آمریکا و متحدان اروپائیش با حمله به یمن در پی آنند که این محکومیت را در افکار عمومی جهانیان تحت‌الشعاع حمله یاد شده قرار بدهند. این حمله اینک تیترهای اول خبری جهان را (که پیش از آن به دادگاه اسرائیل اختصاص داشت) عوض کرد و امروز تیتر اول رسانه‌ها حمله به یمن است. با توجه به اینکه دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه به عنوان ارگان اصلی قضایی سازمان ملل متحد هیچ قدرتی برای پیگرد قانونی احکام خود ندارد و احکام نهایی آن فقط نزد جامعه بین‌المللی دارای وزن و اعتبار است (محکومیت نسل‌کشی تأثیر زیادی بر جایگاه یک کشور در صحنه بین‌الملل دارد) بنابراین اکنون بر محور مقاومت لازم است اولاً اجازه ندهد دادگاه نسل‌کشی اسرائیل تحت‌الشعاع قرار بگیرد و نقشه آمریکا و اسرائیل از این طریق عملی بشود. ثانیاً فشار را از روی اسرائیل برندارد و مقابله با اسرائیل به درگیری با کشورهای دیگر که مطلوب اسرائیل است تبدیل نشود. ثالثاً این مسئله به امر اختلاف‌برانگیز در میان کشورهای عربی و اسلامی تبدیل نشود.

مریم عمادی

کارشناس ارشد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل