تازه های تکنولوژی » سخت افزار » فناوری و ارتباطات
کد خبر : 315020
یکشنبه - 13 خرداد 1397 - 18:51

اینتل حافظه‌ های Optane DIMM خود را عرضه کرد

سرانجام اینتل از حافظه‌های مورد انتظار Optane DIMM خود با حداکثر حافظه‌ی ۵۱۲ گیگابایتی رونمایی کرد و وعده دسترسی به سیستم پیش‌نمایش این حافظه‌ها را از ماه ژوئن به علاقمندان این حافظه‌ها داد.

اینتل حافظه‌ های Optane DIMM خود را عرضه کرد

به گزارش پایگاه خبری ربیع،سرانجام اینتل از حافظه‌های مورد انتظار Optane DIMM خود با حداکثر حافظه‌ی ۵۱۲ گیگابایتی رونمایی کرد و وعده دسترسی به سیستم پیش‌نمایش این حافظه‌ها را از ماه ژوئن به علاقمندان این حافظه‌ها داد.

روز گذشته اینتل سرانجام حافظه‌های مورد انتظار Optane DIMM را معرفی کرد و تکنولوژی حافظه‌های ۳D XPoint را به گذرگاه‌ حافظه‌های DDR4 آورد. این ماژول‌ها که قبل تحت کدنامApache Pass شناخته می‌شدند، قرار است از این به بعد با برند حافظه‌های Optane DC Persistent تبلیغ شوند و این گونه مرز مشخصی میان این آن‌ها و حافظه‌های Optane DC SSD اینتل ایجاد شود تا مشتریان در رابطه با این دو نوع حافظه دچار سردرگمی نشوند.

ماژول‌های حافظه Optane DC Persistent در سه ظرفیت متفاوت ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی در هر ماژول در دسترسی قرار خواهند گرفت. این مسئله این موضوع را تقویت می‌کند که احتمالاً این حافظه‌ها هم همچنان بر مبنای دای‌های(Dies) حافظه‌های ۱۲۸ گیگابایتی ۳D XPoint بنا شده باشند که در دیگر محصولات سری Optane استفاده شده‌اند. این ماژول‌ها با نمونه‌های استانداردDDR4 DIMM سازگار(از نوع pin-compatible) هستند و به همین خاطر می‌توانند از نسل بعدی پلتفرم سرور Xeon اینتل هم پشتیبانی کنند.

ماژول‌های حافظه Optane DC Persistent با یک پوشش پخش‌کننده‌ی گرمایی به نمایش گذاشته شده‌اند بودند اما با این حال این گونه به نظر می‌رسد که در هر کدام از ان‌ها ده بسته‌ی حافظه‌های ۳D XPoint به کار رفته باشد. از این مسئله این گونه می‌توان برداشت کرد که ماژول‌های ۵۱۲ گیگابایتی از ظرفیت خام ۶۴۰ گیگابایتی برخودارند و برای همین DIMMهای حافظه‌های Optane DC Persistent، از تصحیح خطای دوبرابری در سرباره‌ی ماژول‌های ECC DRAM برخوردارند.

محصولات نشان داده شده صرفاً نمونه‌های اولیه هستند و بر اساس برنامه‌ریزی قرار است که بعد از سال مالی جاری، این نمونه‌های در اختیار مشتریان منتخب قرار بگیرند و بعد از آن در سال ۲۰۱۹، عرضه عمومی آن‌ها شروع شود. همانند استراتژی اینتل در مورد حافظه‌های Optane SSD، این دفعه هم اینتل دسترسی از راه دور به سیستم‌هایی که از این حافظه‌ها استفاده می‌کنند را فراهم کرده است تا این گونه توسعه‌دهندگان بتوانند برای بهره هر چه بیشتر از این حافظه‌ها، نرم‌افزارهای خودشان را آماده کنند و شما می‌توانید از طریق این لینک به صفحه‌ی مربوط به این برنامه‌ی اینتل مراجعه کنید. سیستم آماده شده برای این پیش‌نمایش از ۱۹۲ گیگابایت DRAM و ۱ ترابایت حافظهOptane Persistant به همراه حافظه‌های SATA و NVMe SSD بهره می‌برد و قرار است که ماه ژوئن تا ماه آگوست در دسترس قرار بگیرد.

با این که اینتل شفاف نکرده است که آیا می‌توان از ترکیبی از حافظه‌های Optane Persistant وDRAM در یک کانال کنترلر حافظه یکسان استفاده کرد یا نه، اما ظرفیت ۱۹۲ گیگابایتی DRAM در سیستم پیش‌نمایش نشان دهنده‌ی استفاده از DRAM DIMM ۱۶ گیگابایتی در هر کانال حافظه است. همچنین اینتل همچنان هیچ صحبتی پیرامون میزان مصرف انرژی، سرعت کلاک، نرخ‌های پایداری حافظه‌‌ها و همچنین پشتیبانی این محصولات از تمامی محصولات Xeon یا بخشی از آن‌ها نکرده است. با این حال اینتل به صورت سر بسته اعلام کرده است که نرخ عملیاتی Optane DIMM ها به اندازه‌ی نرخ رایج دیگر DIMM ها درون بازار است ولی باز هم هیچ صحبتی در مورد شرایط سنگین کاری نکرده است.

اینتل با استفاده از پروژه متن‌باز Persistent Memory Development Kit (PMDK) خود زمینه‌ی پشتیبانی نرم‌افزاری چند ساله از حافظه‌های خود را فراهم کرده است که البته این پروژه تا همین اواخر با نام NVM Library شناخته می‌شد. این پروزه مدل برنامه‌نویسی SNIA NVM را پیاده‌سازی می‌کند که استانداردی برای رابط‌های مجازی میان اپلیکیشن‌ها و سیستم‌های عملیاتی برای دسترسی به حافظه‌های پایدار است. پروژه‌ی PMDK هم‌اکنون شامل کتابخانه‌هایی برای پشتیبانی از چندین روش کاربردی همانند transactional object store و یا log storageاست. این کتابخانه‌ها بر مبنای قابلیت‌های رده بالای کتابخانه‌ی DAX در ویندوز و لینوکس ساخته شده‌اند و می‌توان به بوسیله‌ی آن به طور مستقیم به نگاشت حافظه(memory-mapped) به منظور جانمایی فایل‌ها روی دستگاه‌هایی با حافظه‌های پایدار دسترسی پیدا کرد.

تقویت نرخ عملیاتی حافظه‌های Optane SSD
حافظه‌های تجاری موجود Optane SSD DC P4800X که در ابتدا عرضه شده بودند، از نرخ پایداری نوشتن ۳۰DWPD برای ۳ سال برخوردار بودند که بعد‌ها به ۵ سال هم افزایش پیدا کرد. اما هم‌اکنون اینتل نمونه‌های جدید SSD‌های Optane خود را با نرخ ۶۰DWPD و آن هم بر مبنای همان حافظه‌های نسل اول ۳D XPOint معرفی کرده است  که به نوعی در پاسخ به حافظه‌های Z-NAND سامسونگ با نرخ ۳۰DWPD است که بر مبنای حافظه‌های فلش متعارف‌تری ساخته شده‌اند.