اخبار نهادها و سازمان‎ها » اصفهان » تولیدی » زهرا نصیری
کد خبر : 1032639
چهارشنبه - 3 آبان 1402 - 20:04
در هفتمین همایش بین‌المللی اینترنت اشیاء و کاربردها و درپاسخ به ربیع عنوان شد:

اینترنت اشیاء یکی از شالوده‌های صنعت نسل چهارم است/افتتاح آزمایشگاه IOT در دانشگاه اصفهان

اینترنت اشیاء یکی از شالوده‌های صنعت نسل چهارم است و صنایع برای ادامه حیات باید از این تکنولوژی بهره برداری کنند.

اینترنت اشیاء یکی از شالوده‌های صنعت نسل چهارم است/افتتاح آزمایشگاه IOT در دانشگاه اصفهان

زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، محمد علی نعمت‌ بخش درهفتمین کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیاء و کاربردها که به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در هفت سال گذشته بین دانشگاه اصفهان و مشهد این کنفرانس برگزار شده است.

وی افزود: برای این تکنولوژی در سال گذشته بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است و مورد استقبال صنایع قرار گرفته است.

وی گفت: بالغ بر ۱۸۵ مقاله به این کنفرانس ارسال شده که نسبت به سال‌های گذشته رشد ۲۰ درصدی داشته است که در نهایت ۳۵ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت و نزدیک ۲۸ مقاله برای پوستربود که در حاشیه کنفرانس ارائه شد.هر مقاله توسط سه داور مورد بررسی قرار گرفت و در مجموع از ۷۳ داور در سراسر کشور استفاده شد.

تکنولوژی به تدریج در جامعه نفوذ پیدا می‌کند

نعمت بخش با اشاره به اینکه این کنفرانس سوم و چهارم آبانماه برگزار شد و ۸ کارگروه داشت گفت: تبادل اطلاعات هدف از اینترنت اشیا است. طبق گزارشات بین ۱۰ تا ۷۰ میلیارد دارای حسگرهای اینترنت اشیا هستند که اطلاعات خود را اشیای دیگر می‌رسانند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار کیمیای وطن درباره کاربردی شدن مقالات همایش اینرنت اشیا در بخش صنعت پاسخ داد: دیگرتفکر صفر و یک در تکنولوژی وجود ندارد و تکنولوژی بصورت تدریجی در جامعه نفوذ پیدا می‌کند. قرار نیست اگر مقاله‌ای به چاپ رسید خیلی زود وارد چرخه صنعت شود و باید به تدریج شاهد ظهور تکنولوژی دراین مسیر باشیم.وی گفت: صدها هزار نفر در دنیای بر IOT تحقیق می‌کنند که قرار نیست تمام فعالیت به محصول تبدیل شود. تولید همه محصولات از تحقیق آغاز می‌شود.

افتتاح آزمایشگاه IOT در دانشگاه اصفهان

دبیر اجرایی هفتمین کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیاء و کاربردها نیزگفت: اینترنت اشیا یکی از شالوده‌های صنعت نسل چهارم است و صنایع برای ادامه حیات باید از این تکنولوژی بهره برداری کنند.

سید فخرالدین نور بهبهانی، با اشاره به اینکه بنیانگذار این کنفرانس دانشگاه اصفهان است، افزود: آزمایشگاه حرفه‌ای اینترنت اشیاء را در دانشگاه اصفهان تجهیز کرده‌ایم که به زودی افتتاح خواهد شد .

وی با اشاره به اینکه حامیان مالی و معنوی خوبی داشته‌ایم، گفت: دانشگاه‌های بزرگ ایران از این کنفرانس حمایت کردند که در جریان داوری مقالات نیز به ما کمک کردند. صنایع بزرگ به همراه شهرداری اصفهان از حامیان اصلی ما بودند.

وی با تاکید بر اینکه هدف ما این است که در مباحث علمی قوی ظاهر شویم ولی نیاز صنعت را نیز در این گونه رویداد ها ببینیم، گفت: تعداد بالای مقالات ارسالی نشان از اهمیت IOT دارد همچنین از کشورهای ایتالیا و مالزی شرکت کننده داشتیم و ارتباط خوبی با مالزی برقرار کرده‌ایم.

هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء در قله مباحث پژوهشی قرار دارد

دبیر علمی هفتمین کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیاء و کاربردها نیزگفت: محورهای کنفرانس با دقت انتخاب شد به گونه ای که  برای صنعت و فضای پژوهشی جذاب باشد. هوش مصنوعی در اینترنت اشیاء، مدیریت و بهره‌وری انرژی با اینترنت اشیاء، کاربردهای اینترنت در صنایع مختلف، کاربرد اینترنت اشیاء در شبکه‌های سلولی برخی از محورهای هفتمین دوره کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیاء خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰۰ نویسنده مخاطب این کنفرانس بودند، افزود: در برخی حوزه‌ها کشور با محدودیت‌هایی مواجه است ولی اینترنت اشیاء فقط مرتبط با زیرساخت نیست. عملکرد مراکز علمی در زمینه IOT قابل دفاع است. نویسندگان ایرانی در مجلات مرتبط در اینترنت اشیاء زیاد بوده و این نقطه قوت ما است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگارربیع مبنی بر رابطه هوش مصنوعی و اینرنت اشیا گفت:هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء در قله مباحث پژوهشی قرار دارد. در اینترنت اشیاء چالش‌های مختلفی داریم که ابزار قدرتمند برای رفع این حوزه بنام هوش مصنوعی داریم، این رابطه دو سویه خواهد بود.

زهرا نصیری