پایگاه خبری ربیع/

شیعه واقعی کسی است که در انتظار قیام مهدی (عج) است و رعایت اصول انتظار را می‌کند و در تلاش است تا رفتار و کردار و گفتار خود را پاک و اوضاع خود و محیط اطراف و افراد جامعه را به پاکی دعوت و پاکیزگی را سبک زندگی قرار دهد.

این از امتیازات بزرگ تشیع است که در انتظار مصلح جهانی به سر می‌برد و بدین سبب آینده روشن و امیدبخشی را چشم به راه است که توسط عدل‌گستر جهان ایجاد خواهد شد.

بشارت به چنین آینده‌ای را تک‌تک امامان معصوم داده‌اند و در رأس آنها امیر بیان علی (ع) می‌فرماید:

«اَلا وَ مَن اَدرَکَها مِنّا یسری فیها بِسراجٍ مُنیرٍ و یَحذُوا فی‌ها عَلی مِثالٍ الصّالِحینَ لیَحُلَّ فی‌ها ربقاً و رقیق فیها رِقاً… ثمَّ لیشحذنَّ فی‌ها قَومٌ شَحذَ القَین النَّصل تُجلی بِالتَّنزیلِ اَبصارُهُم وَ یُرمی بِالتَّفسیر فی مَسامِعِهِم وَ یغبقونَ کَأسَ الحِکمَهِ بَعدَ الصَّبُوح (خطبه ۱۵۰)؛

بیدار باشید آن کس از ما (یعنی مهدی (ع)) که فتنه‌های آینده را دریابد با چراغ روشنگری در آن گام می‌نهد و بر همان سیره و روش پاکان (و پیامبر و امامان (ع)) رفتار می‌کند تا گره‌ها را بگشاید و بردگان (و ملت‌های اسیر) را آزاد سازد… (و پس از غیبت طولانی او) سپس گروهی برای درهم‌کوبیدن فتنه‌ها آماده می‌شوند و چونان شمشیرها صیقل می‌خورند، دیده‌هاشان با قرآن روشنایی گیرد و در گوش‌هاشان تفسیر قرآن طنین افکند و در صبحگاهان و شامگاهان جام‌های حکمت سر می‌کشند.»

بشریت امروز در آرزوی ره‌آورد دوران ظهور حکومت عدالت و مصلح جهانی است، این همان چیزی است که تمام بشریت به آن چشم دوخته و در آرزوی تحقق آن به سر می‌برد.

امتیاز مهم تشیع از دیگران این است که این ره‌آورد را به صورت مشخص و دقیق بیان نموده تا بشریت برای تحقق و فرارسیدن چنین دورانی بیشتر تلاش کند، این دستاوردها به صورت گسترده و دقیق در کلمات ائمه (ع) بیان شده است، چنانچه علی ابن ابیطالب علیه‌السلام فرموده‌اند: علی (ع) در این زمینه می‌فرماید: «یعطف الهوی علی الهدی اذا عطفوا الهدی علی الهوی، و یعطف الرّأی علی القرآن اذا عطفوا القرآن علی الرّأی (همان خطبه ۱۳۸)

او (حضرت مهدی) خواسته‌ها را تابع هدایت می‌کند، هنگامی که مردم هدایت را تابع هوس‌های خویش قرار می‌دهند و در حالی که (به نام تفسیر) نظریه‌های گوناگون خود را بر قرآن تحمیل می‌کنند، او نظریه‌ها و اندیشه را تابع قرآن می‌سازد.»

از مهم‌ترین ره‌آورد نظام دوران ظهور این است که به پایه و رشته‌ها و ساختن انسان بیشتر توجه می‌شود و آثار بعدی نیز بر همین پایه‌ها استوار است. حرکت امام خمینی (قدس‌سره) نمونه‌ای از این حرکت و آثار آن در حد خودش است.

نکته دیگر اینکه با قیام مهدی (عج) اسلام واقعی زنده و احیا می‌شود. علی (ع) فرمودند: «و یحیی میّت الکتاب و السّنّه (همان)؛ (مهدی) کتاب خدا و سنّت پیامبر (ص) را (که تا آن روز متروک مانده) زنده می‌کند و عدالت فراگیر می‌شود.

«فیریکم عدل السّیره (همان خطبه ۱۵۰)؛ او روش عادلانه (در حکومت حق) را به شما می‌نمایاند و فاسدان به سزای اعمال خود می‌رسند: «و سیاتی غدٌ بما لاتعرفون یأخذ الوالی من غیرها عمّا لها علی قساوی اعمال‌ها؛ و فردایی که شما را از آن هیچ شناختی نیست (و زمامداری حکومت می‌کند که غیر از حاکمان امروزی است او حضرت مهدی است) که عمال و کارگزاران حکومت‌ها را بر اعمال بدشان کیفر خواهد داد و انسان‌ها را از ستم آزاد می‌کند: «…لیحل فی‌ها ربقاً و یعتق رقّاً (همان)؛ مهدی بر سیره صالحان رفتار می‌کند، تا گره‌ها را بگشاید و بردگان (و ملت‌های اسیر و رنج‌دیده و ستم‌کشیده) را آزاد سازد و در پرتو حکومتش وحدت واقعی ایجاد می‌شود: «و یصرع شعباً و یشعب صدعاً (همان، خطبه ۱۳۸)؛ جمعیت گمراه و ستمگر را پراکنده و حق‌جویان پراکنده را جمع‌آوری می‌کند (و وحدت واقعی بین آنها ایجاد می‌نماید) و نعمت بر مردم تمام و نعمت‌ها فراوان می‌شود: «فَکَانَکم قَد تکامَلَت مِنَ اللّهِ فیکُم الصّنائع (همان خطبه ۱۰۰)؛ (در پرتو خاندان پیامبر و مهدی آل محمد (ص)) نعمت‌های خدا بر شما تمام خواهد شد.

به امید ظهور پرفروغش. «اللهم عجل لولیک الفرج»