آب، کشاورزی، دامداری » اقتصادی
کد خبر : 1045298
چهارشنبه - 4 مهر 1403 - 11:51

ایجاد گلخانه‌هایی هوشمند برای کشاورزی

ایده ایجاد گلخانه‌هایی هوشمند بر اساس روشی است که قبلا برای تصفیه فاضلاب بخش کشاورزی صنعتی و تبدیل آن به کود‌های نیتروژن و فسفر کشف شده بود.

ایجاد گلخانه‌هایی هوشمند برای کشاورزی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، دانشمندان دانشگاه تحقیقات فنی پرم گلخانه‌های «هوشمندی» را ایجاد کرده‌اند که تماس گیاهان با محیط را کاهش می‌دهد و کود‌هایی را از مواد بازیافتی تولید می‌کند.

گلخانه‌ها چادر‌هایی ساخته شده از مواد شفافی هستند که نور خورشید را از خود عبور می‌دهند و گاهی ساختاری فلزی یا چوبی دارند که در داخل آن گیاهان با دما و رطوبت قابل تنظیم رشد می‌کنند تا آب و هوای گرم در داخل آن برای رشد انواع گیاهانی که به چنین آب و هوایی نیاز دارند، فراهم کنند.

دفتر رسانه‌ای این دانشگاه بیان می‌کند که ایده این پروژه مبتنی بر روشی است که قبلا برای تصفیه فاضلاب بخش کشاورزی صنعتی و تبدیل آن به کود‌های نیتروژن و فسفر کشف شده است.

برای فرموله کردن محلول غذایی، از راکتوری استفاده می‌شود که ضایعات کشاورزی را از طریق یک واکنش شیمیایی به کود فسفات آمونیوم منیزیم پیچیده تبدیل می‌کند. سپس در دوز‌های مشخص به صورت محلول سوسپانسیون با سیستم کنترل ویژه به ریشه گیاهان داده می‌شود.

این گلخانه‌ها می‌توانند با استفاده از دوربین‌هایی که به طور خودکار دوز کود مورد نیاز گیاهان را تامین می‌کنند، وضعیت گیاهان رشد یافته را کنترل کنند.

مبتکران خاطرنشان می‌کنند که در حال حاضر محلول‌های مغذی به محصولات بر اساس یک برنامه از پیش آماده شده بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های رشد آنها داده می‌شود.

به گفته آنها، روش ابداعی را می‌توان در بخش کشاورزی در مناطقی با شرایط پیچیده استفاده کرد که در عین حال فاضلاب بخش کشاورزی صنعتی بدون آسیب رساندن به محیط اطراف تصفیه می‌شود.