استانها » خراسان شمالی
کد خبر : 610877
دوشنبه - 24 دی 1397 - 22:15
طی هشت ماه نخست امسال اتفاق افتاد

ایجاد اشتغال برای ۱۹۷ نفر از طریق تعاونی‌های جدید خراسان شمالی

مدیر امور تعاون اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: از ابتدای سال تا پایان آبان ماه ۱۶ تعاونی در سطح استان اضافه‌شده که باعث ایجاد اشتغال برای ۱۹۷ نفر شده است.

ایجاد اشتغال برای ۱۹۷ نفر از طریق تعاونی‌های جدید خراسان شمالی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، سعید ملایی  اظهار کرد: براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد و تا به امروز تعداد ۳ هزار و ۴۲۶ تعاونی در کل استان ثبت‌شده است که ۲ درصد از کل تعاونی‌های کشور را شامل می‌شود.

وی در ادامه افزود: به‌جز مازندران با ۶ درصد و تهران با ۸ درصد سایر استان‌ها همین سهم یک یا ۲ درصدی را تعاونی‌های کل کشور دارند.

مدیر امور تعاون اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان شمالی همچنین گفت: ۴۷۲ هزار و ۷۱۲ نفر یعنی حدود ۵۵ درصد مردم استان عضو این شرکت‌های تعاونی هستند که البته همه ۳ هزار و ۴۲۶ تعاونی فعال نیستند.

ملایی فعال نبودن برخی تعاونی‌ها را به علت‌های مختلف عنوان کرد و بیان داشت: دولت‌ها در سنوات گذشته اگر می‌خواستند امتیازی بدهند در قالب تعاونی این کار را می‌کردند و این مسئله باعث شد یک سری تعاونی‌ها به صورت قارچی رشد کنند؛ طبق قانون هر شرکت تعاونی اگر یک سال مجمع سالیانه نداشته باشد جزء تعاونی‌های غیرفعال محسوب می‌شود و به سمت انحلال باید برود.

وی تعداد تعاونی‌های ثبت‌شده در استان از ابتدای سال تا پایان آبان ماه را ۱۶ تعاونی اعلام کرد و گفت: شیروان با ۹ تعاونی بیشترین تعداد ثبت تعاونی را در این مدت داشته، در اسفراین و بجنورد ۳ و در گرمه نیز یک تعاونی اضافه‌شده است.

مدیر امور تعاون اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان شمالی ادامه داد: حدود ۵۶۹ نفر درمجموع این ۱۶ تعاونی عضو هستند و حدود ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه اولیه دارند و برای ۱۹۷ نفر نیز اشتغال ایجادشده است.

ملایی در پایان همچنین بیشترین حوزه تعاونی‌های تشکیل‌شده امسال را در حوزه خدماتی عنوان کرد.

انتهای پیام/ ۷۱۰۱۳