امام و رهبری » سیاست خارجی » سیاسی » شهرستان های اصفهان » عکس یک
کد خبر : 39354
دوشنبه - 13 دی 1395 - 09:17
امام جمعه اصفهان در گفتگوی اختصاصی با کیمیای وطن:بخش اول

اگر برجام برای ایران ثمره ای نداشت اما منجر به رسوایی آمریکا در جهان شد

نباید با کشورهایی که به ایران ضربه زده و می زنند ارتباط داشته باشیم.

اگر برجام برای ایران ثمره ای نداشت اما منجر به رسوایی آمریکا در جهان شد

زهرا نصیری

آیت ا.. طباطبایی نژاد امام جمعه اصفهان و نماینده ولی فقیه دراستان اصفهان در گفتگوی اختصاصی با روزنامه کیمیای وطن ازبرجام و برنامه هایی که تحت تاثیر این رخداد در کشور بوجود آمده است تا کم رنگ شدن امر به معروف و نهی ازمنکر و کوتاهی دستگاههایی که سال هاست در این زمینه به فرهنگ ضربه وارد کرده اند و همچنین حماسه ۹ دی سخن گفت و شاه کلید صحبت های خود را به این مسئله معطوف کرد آمریکا و کشور های غربی باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران زیر بار زور نمی رود و اصل اینکه ایران به صورت همه جانبه مسلح است وهوشیار در برابر رخداد های منطقه ای . که به هر قیمت و با هر کس ارتباط برقرارنمی کنیم.

*به عنوان نخستین سوال بفرماید که منظور سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با برجام و این که خطاب به مسئولان فرمودند شما در این کار عجله کردید خطاب به کدامیک از قوا و دستگاه ها بود؟ منظورمعظم له از این نکته تعجیل برجام در اجرای داخل کشوربود که نباید به این زودی به این کار اقدام می شد.تاکید ایشان به این مسئله بود که مسئولان بررسی کنند اگرآمریکائی ها قرار است برجام را تدریجا اجرایی کنند ما هم تدریجا به تعهدات خود عمل کنیم ، در صورتی که ما همه وظایف مان را انجام دادیم(از جمله برچیدن سانتریفوژها،کم کردن درصد غنی سازی،بتن کردن آب سنگین اراک و دادن امتیازان فراوان و نگرفتن یک امتیاز) اما آن ها حتی یک قدم هم جلو نیامدند. منظور معظم له از تعجیل دربرجام این بود .ایشان همیشه تاکید داشتند که باید غربی ها هم یک نشانه و تعهد از خود درقبال برنامه هایی که ایران انجام داد نشان دهند که متاسفانه این اتفاق رخ نداد!

البته نمایندگان مجلس هم در این زمینه اعتراف کردند که در برجام عجله کردند وباید قبل از اجرا کردن برنامه ها توسط ایران از آمریکایی ها تعهد اجرا می گرفتیم که متاسفانه این امرمحقق نشد.

* به نظر شما روابط ایران بعد از برجام با کشور های غربی و اروپایی چگونه رقم خواهد خورد؟

اعتقاد ما براین است که نباید با کشورهایی که به ایران ضربه زده و می زنند ارتباط داشته باشیم ، ما با هرکس نمی خواهیم ارتباط داشته باشیم.اصل اینکه اسلحه به دست می گیریم هم برای این است که به هر قیمت و با هر کس نمی خواهیم ارتباط داشته باشیم.

گرچه به این اصل اعتقاد داریم که باید با همه دنیا ارتباط داشته باشیم و این مسئله هیچ اشکال شرعی ندارد اما این تعریف بدین جهت نیست که ما زیر سلطه برویم و کشوری بخواهد به ما چیزی را تحمیل  کند.

شاهد آن هستیم درطول تاریخ کشورهایی که سلطه گر بوده اند عمرشان بسیار زود به اتمام رسیده مانند شوروی . و امروز نیز آمریکا و کشور های غربی  که قصد سلطه گری در دنیا دارند باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران زیر بار زور نمی رود و ما به دلیل همین رفتار های سلطه گری با این کشورها قطع رابطه کردیم.

*بفرماید هدف اساسی ایران بعد از برجام حرکت به چه سمت و سویی است تا بتواند بازار داخلی و تولید را رونق ببخشد؟

درراستای توافق برجام برنامه های کوچکی برای ایران از جمله عبور کشتی ها و مسائل بیمه ای و غیره محقق شد اما حداقل امکانی که برجام برای ایران داشت ، روشن شدن چهره آمریکایی ها در جامعه جهانی بود و اینکه تمامی ملت ها و کشور ها به اهداف شوم و پشت پرده این دولت پی بردند که آنان به هیچ عهد و پیمانی وفادار نیستند و خود اروپایی ها هم  که جزء هم پیمانان آمریکا هستند این اخلاق خبیثانه آمریکا برایشان مبرهن و روشن شد  که مذاکره با این دولت فریبکار هیچ ثمره ای نخواهد داشت.

البته برجام اگر برای ایران ثمره ای نداشت اما منجر به رسوایی آمریکا در جهان شد چرا که این دولت در نتیجه مذاکرات با ایران و طرح برجام هیچ امتیازی از تعهدات خود را برای ایران اجرایی نکرد و به نیرنگ خود علیه ایران ادامه داد.