اولتیماتوم نهایی
به گزارش پایگاه خبری ربیع،حق پخش فوتبال ایران یکی از چالش برانگیزترین موضوعات فوتبالی در سالهای اخیر است چالشی که فدراسیون فوتبال و باشگاهها را رو در روی صدا و سیما قرار داده است. هر چند در همه جهان حق پخش مهمترین راه درآمد باشگاههای فوتبال است اما رسانه ملی ایران به حمایت مالی دولت […]
به گزارش پایگاه خبری ربیع،حق پخش فوتبال ایران یکی از چالش برانگیزترین موضوعات فوتبالی در سالهای اخیر است چالشی که فدراسیون فوتبال و باشگاهها را رو در روی صدا و سیما قرار داده است. هر چند در همه جهان حق پخش مهمترین راه درآمد باشگاههای فوتبال است اما رسانه ملی ایران به حمایت مالی دولت از پرداخت حق پخش به باشگاههای فوتبال که از قضا خیلی از آنها هم دولتی هستند سر باز می زند. این ماجرا باعثبه وجود آمدن چالشهای فراوانی شده زیرا از یک سو باشگاهها حق پخش و درآمدزایی از این طریق را حق مسلم خود میدانند در حالی که صدا و سیما هم عنوان میکند نمیتواند مبللغ بالیی به فوتبال پرداخت کند.
اولتیماتوم نهایی
در آخرین اتفاق از کشمکشهای میان فوتبالیها و رسانه ملی اولتیماتمی از سوی فوتبالیها برای صدا و سیما صادر شد. در جلسهای که با حضور مدیران فدراسیون، سازمان لیگ و باشگاههای لیگ برتری در تاریخ هفتم اسفندماه برگزار شد، اولتیماتوم نهایی به سازمان صدا و سیما برای تعیین تکلیف و پرداخت حق پخش فوتبال اعلام شد. در پایان این جلسه مسئولان با اعلام اینکه صدا و سیما اولویت اول آنها برای فروش حق پخش میباشد، اعلام کردند که صدا و سیما تا تاریخ ۲۰ اسفند ماه ۱۳۹۶ فرصت دارد تا با فدراسیون فوتبال به توافق برسد و در غیر این صورت این سازمان اجازه دارد با دیگر متقاضیان حق پخش از جمله شبکههای اینترنتی مذاکره کند. در اعلامیه منتشر شده آمده است:
۱- استیفاء حقوق فوتبال ایجاب مینماید که سازمان لیگ برای پخش تصاویر تلویزیونی کلیه راههای قانونی متصوره را پیگیری نموده و با عقد قرارداد، کلیه تصاویر تلویزیونی مسابقات را از طریق مطلوب برای متقاضیان پخش نماید و در این راستا اولویت اول ما صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که تا ۲۰ اسفند ۹۷ سازمان لیگ فرصت دارد با این مجموعه به توافق برسد تا حقوق ناشی از پخش این تصاویر برابر آئین نامهای که بعداً مصوب خواهد شد بین باشگاهها تقسیم نماید و در صورت عدم توافق یا استنکاف صدا و سیما گزینه بعدی پخش تصاویر تلویزیونی از طریق اینترنت یا دیگر متقاضیان خرید حق پخش است.
۲-در صورت انعقاد قرارداد با هر گزینهای کلیه حقوق ناشی از محتوی، تکرار مجدد مسابقه، مصاحبهها و تفاسیر در اختیار طرف قرارداد مذکور بوده و پخش و استفاده غیر هماهنگ شده و بدون قرارداد با تشکیلات فوتبال در فضای خارج از قرارداد از طریق قضایی پیگیری شود.
۳- برابر تصمیم هیات رئیسه کلیه اهالی فوتبال اعم از بازیکنان، داوران، مربیان، کادر پزشکی، تدارکات، مدیران و اعضای محترم مجمع عمومی که عضویت فدراسیون را دارند فقط میتوانند در برنامههای صوتی و تصویری طرف قرارداد پخش مسابقات شرکت نمایند و حضور آنها در سایر برنامههای تشکیلاتی که فاقد قرارداد با سازمان لیگ میباشند، عدول از الزامات فدراسیون بوده و قابل طرح در کمیته اخلاق میباشد.
۴- با توجه به صعود تیم ملی جمهوری اسلامی ایران به جام جهانی روسیه، حقوق و انحصار تبلیغ از هر حیث در اختیار فدراسیون فوتبال است و هر گونه تبلیغ در رسانهها، بیلبوردها و فضای مجازی دارای قابلیت پیگیری قانونی است و سازمان لیگ یا فدراسیون فوتبال میتوانند از طریق امور حقوقی خود موضوع را واخواهی نماید.
هر چند از این التیماتوم ها پیش از این بارها توسط فوتبالیها صادر شده و اتفاقی هم رخ نداده اما به نظز میرسد مشکلات اقتصادی باشگاهها کارد را به استخوان رسانده و دیگر این تیمها حاضر به کوتاه آمدن نیستند. در مقابل اما اینگونه به نظر میرسد که صدا و سیما به هیچ عنوان قصد پرداخت حق پخش کلان به فوتبال را ندارد و بیشتر علاقمند است اوضاع را به همین روال فعلی ادامه دهد. با این حال رشد رسانههای اینترنتی زنگ خطری جدی برای رسانه ملی است زیرا اگر فوتبالیها بتوانند با این رسانهها به توافق برسند همین اندک بینندگان رسانه ملی هم رخت سفر برمی بندند و به سراغ فوتبال دیدن از طریق اینترنت میروند. این موضوع اگر چه با مشقت فراوان به خصوص در شهرها و روستاهای دور افتاده روبروست اما وقتی مخاطبان این رسانهها زیاد شود آنها هم خیلی زود مقدمات فراهم کردن زیر ساختها را انجام میدهند آنگاه جنگ میان فوتبال و رسانه ملی به جنگی سه جانبه تبدیل خواهد شد جنگی که در یک سوی آن اینترنت ایستاده است.