اخبار نهادها و سازمان‎ها » استانها » اصفهان » تولیدی » خبر پوششی » زهرا نصیری
کد خبر : 968113
شنبه - 1 شهریور 1399 - 15:59
 در آئین افتتاح نمایندگی مرکز فابا در اصفهان عنوان شد:

انتقال دانش فنی و آموزش‌های تخصصی از طریق فابا/تاکنون به دنبال انتقال تکنولوژی بودیم نه به دنبال انتقال دانش تکنولوژی

در آئین افتتاح نمایندگی مرکز فابا در اصفهان، مدیرعامل مرکز فابا با انتقاد ازاینکه آغوش جامعه ایران به سمت فناوری باز است اما برخی ادعا دارند که به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها انتقال فناوری به ایران ممکن نشده‌است گفت: غفلت از فناوری در قرن گذشته مانع توسعه یافتن ایران شده‌ است.

انتقال دانش فنی و آموزش‌های تخصصی از طریق فابا/تاکنون به دنبال انتقال تکنولوژی بودیم نه به دنبال انتقال دانش تکنولوژی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در آئین افتتاح نمایندگی مرکز فابا در اصفهان، مدیرعامل مرکز فابا با انتقاد ازاینکه آغوش جامعه ایران به سمت فناوری باز است اما برخی ادعا دارند که به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها انتقال فناوری به ایران ممکن نشده‌است گفت: غفلت از فناوری در قرن گذشته مانع توسعه یافتن ایران شده‌ است.

محمد مراد بیات،با اشاره به دلیل راه اندازی این مرکز اشاره کرد و افزود:انتقال دانش فنی و آموزش‌های تخصصی دلیل شکل‌گیری مجموعه فابا بوده است، پس از احساس لزوم وجود مرکزی برای پر کردن این خلأ مرکز فرهنگ‌سازی و آموزش بانکداری الکترونیک شبکه بانکی کشور (فابا) تاسیس شد.

وی با اشاره به اینکه در مهرماه سال ۱۳۸۶، مجموعه نظام بانکی (وزارت امور اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و شورای مدیران عامل بانک‌ها) مجموعه فابا را تاسیس کرد گفت: این مرکز زیرساخت‌های فرهنگی، آموزشی واجتماعی فناوری که لازمه توسعه یافتگی در هزاره سوم است را فراهم می‌کند.

 بیات افزود: جامعه ایران از همه استانداردهای لازم برای تبدیل شدن به یک کشور توسعه یافته برخوردار است اما همین جامعه بیش از یکصد سال در انتظار توسعه یافتگی است، از همه منابع طبیعی و انسانی برای توسعه برخوردار است اما اولین کشور مصرف کننده کالاهای جهان است، سرشار از هوش و استعداهای انسانی است اما هم‌چنان از نخبگان خارجی نقل قول دارد؟

تاکنون به دنبال انتقال تکنولوژی بودیم نه به دنبال انتقال دانش تکنولوژی

وی گفت: این پارادوکس‌ها همواره وجود داشته است. دلایل زیادی برای تحقق نیافتن این هدف وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن غفلت از زیرساخت فکری، فرهنگی، اجتماعی و آموزشی توسعه یافتگی به طور عمده است.

وی اضافه کرد: به دنبال انتقال تکنولوژی بودیم نه به دنبال انتقال دانش تکنولوژی، در مرکز فابا بر این زیرساخت تمرکز داریم، انتقال دانش فناوری‌های جدید مورد غفلت واقع شده زیرا کار سخت، دیر بازده و دارای حاشیه سود کم است و انتقال تکنولوژی ارزان‌تر و سود ده تر است.

مدیرعامل مرکز فابا  تاکبد کرد: آموزش و پرورش به خصوص در سال‌های ابتدایی یکی ارکان مهم کشورهای توسعه یافته است و نخبه‌ترین افراد مسئول آموزش ابتدایی هستند در حالی که ما هنوز در الفبای فناوری‌های جدید قرار داریم.

 بیات افزود: فابا در نظام بانکی پس از رگولاتوری و فناوری، ضلع سوم است، فناوری در حکم مصالح یک خانه قسمت حقوقی در حکم معمار است و فابا حکم ملات ساخت یک ساختمان ر دارد و جایی است که بیشترین فشار به آن وارد می‌شود اما اگر تحمل کند مصالح را به یکدیگر می‌چسباند.

وی تصریح کرد: در مرکز فابا زیر ساخت فرهنگی توسعه یافتگی را فراهم می‌شود که در یکصد سال گذشته مورد غفلت واقع شده است. اگر اقدامات فابا نباشد چیزی در نظام بانکی شکل نخواهد گرفت.

برای ایجاد شهرک رمز ارزها در اصفهان مرکز فابا تلاش نماید

مدیرکل مرکز فناوری اطلاعات استانداری اصفهان نیز در آئین افتتاح نمایندگی اصفهان در مرکز فابا گفت: هر کمکی که بتوانیم برای انجام رسالت‌های این مرکز انجام می‌دهیم، استانداری اصفهان همکاری لازم را با مرکز فابا برای رشد و توسعه بانکداری الکترونیک در سطح استان اصفهان خواهد داشت.

 محسن مهربانی، اضافه کرد: فرصت‌ها و انتظارات زیادی در استان اصفهان از موضوع بانکداری الکترونیک وجود دارد این پیشتازی باید در بخش خصوصی و حوزه‌های استارتاپی بیشتر نمایان شود، در استان اصفهان فعالیت‌های زیادی انجام شده و نیازمندی‌های زیادی وجود دارد.

وی افزود: بخشی از بانکداری الکترونیک تکنولوژی است و امیدواریم با افتتاح این مرکز شاهد پیشرفت در سایر وجوه بانکداری الکترونیک باشیم.

وی افزود: بانکداری الکترونیک در کشور پیشتاز تمام این وجوه بوده است، اگر می‌توانستیم در دولت کاری که در بانک‌ها اتفاق افتاد انجام دهیم زودتر از این می‌توانستیم به هدف تحقق دولت الکترونیک دست یابیم.

پیشتازی بانکداری الکترونیک سطح انتظارات را بالا برده است

مدیرکل مرکز فناوری اطلاعات استانداری اصفهان گفت: سوییچ‌های بانکی می‌توانست الگویی برای مرکز استعلامات خدمات دولتی باشد این الگو در موارد دیگری نیز می‌تواند استفاده شود پیشتازی بانکداری الکترونیک سطح انتظارات را بالا برده است.

وی ادامه داد: در این استان از پروژه‌های نوین از جمله ایجاد شهرک رمز ارزها که گسترش آن بن بست‌های استان و کشور را رفع می‌کند استقبال می‌شود و مرکز فابا می‌تواند به این موضوع کمک کند.

مهربانی افزود: تکنولوژی‌های نوینی که شاهد آن هستیم، سبک زندگی ما را تغییر داده و بانکداری نیز از همین قاعده پیروی کرده است، وجود محوریت بخش خصوصی در این موضوع نکته حائز اهمیتی است.

گفتنی است در پایان این مراسم که با حضور جمعی از مسئولان استانی برگزار شد، از تمبر مخصوص این مرکز نیز رونمایی به عمل آمد.

زهرا نصیری