تازه های تکنولوژی » فناوری و ارتباطات » نرم افزار
کد خبر : 243051
یکشنبه - 13 اسفند 1396 - 16:25

امکان ذهن‌خوانی و بازسازی چهره های آشنا با هوش مصنوعی فراهم شد!

گاهی اوقات واقعاً به نظر می‌رسد که تکنولوژی هوش مصنوعی گوگل می‌تواند ذهنمان را بخواند. اما حالا دانشمندان حوزه اعصاب توانسته‌اند به کمک دستگاه EEG به خواندن ذهن با هوش مصنوعی و بازسازی چهره‌های قبلاً دیده شده بپردازند.

امکان ذهن‌خوانی و بازسازی چهره های آشنا با هوش مصنوعی فراهم شد!

به گزارش پایگاه خبری ربیع،دانشمندان دانشگاه تورنتو توانسته‌اند به کمک اطلاعاتی که توسط دستگاه پایش و ثبت فعالیت‌های مغزی (EEG) به دست می‌آید، این کار را انجام دهند. آن‌ها این دستگاه را به مغز چند نفر وصل کرده و سپس تصاویر چند شخص را به آن‌ها نشان داده‌اند. فعالیت مغز آن‌ها حین تماشای این چهره‌ها ثبت و سپس توسط الگوریتم‌های یادگیری ماشینی آنالیز شدند. در کمال حیرت، محققان بعداً توانستند با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری شده، تصاویری که افراد دیده بودند را به صورت دیجیتالی بازسازی و بازنقش کنند. بر خلاف شکل‌های ساده مثل دایره و مربع، آنالیز جزئیات چهره به تکنولوژی بسیار پیچیده‌ای نیاز دارد.

در حالی که این اولین باری نیست که از هوش مصنوعی برای خواندن ذهن بشر استفاده شده است، اما تا به حال از EEG برای این کار بهره گرفته نشده بود. تحقیقات قبلی با استفاده از MRI عملکردی که میزان جریان خون در نقاط مختلف مغز را نشان می‌دهد، صورت گرفته بود. بزرگترین تفاوت میان این دو شیوه که مزایای بسیار مهم EEG نسبت به fMRI هستند، کوچکتر بودن دستگاه EEG، ارزان‌تر بودن بسیار معنادار آن و سریع‌تر بودن آن است. به دست آوردن حجم انبوهی از داده‌ها با استفاده از EEG تنها در عرض چند میلی‌ثانیه صورت می‌گیرد، حال آن‌که در رابطه با fMRI این زمان ممکن است در حد و حدود ساعت باشد.

از موارد استفاده این تکنولوژی می‌توان به بهره‌گیری از آن توسط نیروهای انتظامی برای تشخیص هویت دقیق‌تر مظنونان و مجرمان توسط شاهدان عینی اشاره کرد؛ امری که در حال حاضر با توضیح شفاهی فرد شاهد و طراحی چهره توصیفی توسط یک طراح صورت گرفته و در قیاس با این تکنولوژی بسیار ضعیف‌تر عمل کرده و دقت کمتری دارد.

مورد استفاده دیگر تکنولوژی خواندن ذهن با هوش مصنوعی می‌تواند برای افرادی باشد که قادر به برقراری ارتباط محاوره‌ای با سایرین نیستند. این افراد می‌توانند به کمک این فناوری چیزهایی که در ذهنشان می‌گذرد را به صورت بصری به سایرین نشان دهند و منظور خود را برسانند.