استانها » اقتصادی » خراسان شمالی » صنعت و تجارت
کد خبر : 768673
دوشنبه - 24 تیر 1398 - 18:06

امضای تفاهم‎نامه ایجاد ۵ ناحیه صنعتی در خراسان شمالی

همزمان با سفر رئیس جمهوری و کاروان دولت تدبیر و امید به استان خراسان شمالی، تفاهم نامه همکاری برای اجرای زیرساخت‌های ۵ ناحیه صنعتی در این استان به امضا رسید.

امضای تفاهم‎نامه ایجاد ۵ ناحیه صنعتی در خراسان شمالی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایرنا، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی در حاشیه امضای این تفاهمنامه ها که در حضور رئیس جمهوری، بین معاون برنامه ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به نیابت از معاون وزیر و مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و استاندار خراسان شمالی انجام شد، گفت: این اقدام با هدف ایجاد بسترهای صنعتی و توسعه صنایع کوچک به منظور محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال پایدار صورت گرفت.

سیاوش وحدت افزود: این نواحی صنعتی روستایی در مدت ۳ سال در شهرستان‌های اسفراین، فاروج، مانه و سملقان و راز و جرگلان و در مناطق خرق، صفی آباد، غلامان، جرگلان و پیش قلعه اجرا می‌شود.
وی گفت: از جمله تعهدات شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی در این تفاهم نامه انجام مطالعات امکان سنجی و مکان یابی، اجرای پروژه‌های عمرانی جهت تأمین زیرساختهای صنعتی مورد نیاز است.
وی به حمایت مسئولان استانی در تأمین اعتبارات مورد نیاز تاکید کرد و افزود: تأمین اعتبار از محل اعتبارات عمرانی استانی برای تأمین زیرساختهای مورد نیاز نواحی صنعتی از جمله برق، آب، گاز، معابر داخلی نواحی صنعتی، راه دسترسی و تملک اراضی با اولویت اراضی ملی و با قیمت منطقه‌ای از جمله مفاد این تفاهم نامه است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی، نقش فرمانداران و بخشداران در شتاب گرفتن روند ایجاد این نواحی صنعتی را مهم دانست و گفت: شناسایی و معرفی زمین با مشخصات فنی مناسب و فاقد معارض برای تملک و همکاری همه جانبه با دستگاه‌های خدمات رسان از جمله حمایت‌های مورد اشاره در تفاهم نامه مزبور است.
استان خراسان شمالی هم اکنون ۶ ناحیه صنعتی ۹ شهرک صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی قابل واگذاری به سرمایه گذاران صنعتی دارد.

در سفر کاروان دولت تدبیر و امید، ۱۳۲ پروژه عمرانی، خدماتی و زیربنایی در قالب ۳۰ طرح در شهرستان‌های مختلف به بهره برداری رسید؛ برای اجرای این طرح‌ها در مجموع هشت هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال و ۵۹۴ میلیون یورو از منابع دولتی و نیز ۶ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال اعتبار از منابع بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است که با اجرای این طرح‌ها برای ۱۱ هزار و ۷۸۴ نفر اشتغال ایجاد شده است.
۲ واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان با ۵۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری، بهره برداری شد که با اجرای هر واحد بخار، ۱۶۰ مگاوات به توان تولید برق در این نیروگاه افزوده شد؛ اجرای سد و شبکه آبیاری چندیر در شهرستان راز و جرگلان با هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال اعتبار و شبکه و آبیاری غلامان با ۲۴۴ میلیارد ریال اعتبار از دیگر طرح‌های افتتاحی در سفر کاروان دولت تدبیر و امید است.
افتتاح پروژه ارتقای تصفیه خانه فاضلاب اسفراین، کارخانه شمش آلومینای جاجرم، فولاد کیمیای صبا و طرح کیمیاداران نوین شمال در اسفراین از دیگر طرح‌های افتتاح شده در سفر کاروان تدبیر و امید است.
همچنین همزمان با سفر کاروان دولت تدبیر و امید به خراسان شمالی، ۲۸ پروژه کلنگ زنی شد که برای این پروژه‌ها چهار هزار و ۸۰۷ میلیارد ریال اعتبار دولتی و ۶ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال اعتبار بخش خصوصی هزینه شده که با بهره برداری از آن برای یکهزار و ۷۰۵ نفر اشتغال ایجاد شد.
استان خراسان شمالی دارای ۸ شهرستان و ۸۶۳ هزار نفر جمعیت است.