سرمقاله/

امانتداری مهمترین وظیفه شوراها

شوراها یکی از ارکان نظام اسلامی محسوب می شوند ، خداوند در قرآن شورا را مبنای اصلی سلوک و رفتار متقابل مردم و آن را از ویژگی های برجسته مومنین دانسته است.

امانتداری مهمترین وظیفه شوراها

به گزارش پایگاه خبری ربیع، نهم اردیبهشت ماه سالروز تشکیل شوراهای اسلامی است این روز مهم و ارزشمند را تبریک می گوییم. اکنون دو سال از انتخاب اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا می گذرد. در دو سال گذشته و در این ایام کاندیداها مشغول فعالیت برای جلب نظر مردم بودند و شعارهایی را برای این کار انتخاب کرده بودند، راستش بعضی از شعارها درست در راستای وظایف شورا بود و برخی هیچ ارتباطی با وظایف شورا نداشت. حتی شعارهایی که مرتبط با وظایف شورا بود بعضا امکان اجرا در این شرایط و با محدودیت های مالی و حتی قانونی موجود نداشت اما شعار است و انتخاب می شود تا مردم رای بدهند. در هرحال مردم به وظیفه خود براساس شناختی که برایشان ممکن بود عمل کردند و کار تحویل منتخبان شد که در این دو ساله خوب است شوراها گزارش عملکرد شان را به دور از سیاسی کاری و شعار به مردم ارایه کنند؟ باید بگویند شعارهایشان به کجا انجامید؟ و پیشرفت کارها چه مقدار بوده است؟ امروز شوراها باید مشخص کنند در پاسداشت حقوق شهروندان چه برنامه ای داشته و چه موفقیتی به دست آورده اند و برای دو سال آتی چه برنامه ای تدوین نموده اند.

شوراها یکی از ارکان نظام اسلامی محسوب می شوند ، خداوند در قرآن شورا را مبنای اصلی سلوک و رفتار متقابل مردم و آن را از ویژگی های برجسته مومنین دانسته است.

با نهادینه شدن شوراها از استبداد ، خود رأیی و خودمحوری جلوگیری شده وبا ایجاد زمینه تبادل افکار و اندیشه ها ، زمینه تفاهم و ایجاد امنیت خاطر بین افراد فراهم می شود و بدین ترتیب مناسب ترین تدابیر اتخاذ می گردد و درحقیقت نوعی تمرین مردم سالاری در همه نقاط کشور می باشد که نحوه تعامل سازنده اکثریت و اقلیت را رقم می زند. این دستاورد مهم نیازمند حفاظت و تعالی روزافزون است که اعضای شورا باید متوجه باشند و از اقدامات انفعالی بپرهیزند نباید اجازه دهند خودمحوری و تک نفره تصمیم گیری و اجرا شود بلکه فلسفه شورا اینست که مسائل مربوط به مردم و شهر و جامعه در شورا مطرح و به بحث گذاشته شود و با نظر مشورتی اعضا بهترین، کم هزینه ترین، و کوتاهترین راه برگزیده شود.

پیامبر اسلام (ص) در خصوص اهمیت مشورت می فرمایند:«دور اندیشی آن است که با صاحب نظر مشورت کنی و به نظر او عمل کنی. » و درجای دیگر می فرمایند:«هیچ پشتیبانی ، قابل اعتماد تر از مشورت نیست. » حضرت در جایی دیگر مشورت را مایه سعادتمندی دانسته و می فرمایند :«هیچ کس از مشورت بدبخت نشده از خود رأیی خوشبخت نشد.» و درجایی دیگر عدم مشورت را نشانه نادانی دانسته اند:« دانش مرد همین بس که خدا را پرستد ونادانی مرد همین بس که دل بسته رأی خویش باشد .» مشورت سیره پیامبر اکرم(ص) و امام علی (ع) است. از این کلمات نورانی چنین برداشت می کنیم که حتی اعضای شورا باید با اهل فن و کسانی که در ادره شهر تجربه و علم دارند مشورت کنند زیرا ممکن است اعضایی که رای آورده اند از تخصص های لازم در امور شهری برخوردار نباشند.

شورا مرکزتضارب آراء ، افکار و اندیشه های موافق و مخالف است. اینجا بحث ها انجام می شود تا از میان آنها صحیح ترین، کاملترین و بهترین شان که به حال شهر و مردمش مفید است استخراج و به آن عمل شود. فلسفه وجود مشورت و وجود مشاورین آگاه برای یافتن راه های صحیح اداره جامعه و برای تحکیم قدرت و ادامه حاکمیت است و باعث پرهیز از اشتباهات و هدر رفتن نیروها در سیاست گذاری ها و اجرای آن می گردد.

شوراها باید خداترس و خدا محور باشد تا بدین اساس تمام کارها را به نحوی شایسته و مطابق اصول و موازین اخلاقی صحیح و شرعی رهبری کنند و صادق و امانتدار باشند و توجه به محرومان و قشر فقیر جامعه سرلوحه کارش قرار گیرد ونیز دارای فکری باز و اندیشه ای نو باشد اینها شعار نیست بلکه باید در عمل از شوراها دیده شود شورایی که نتواند این موارد را تحقق بخشد وظیفه اش را درست به انجام نرسانیده است. امروز و پس از یک سال شوراها باید بتوانند برنامه مدون خود را برای شهروندان اعلام کنند تا مردم بدانند در شهر چه خبر است و چه خواهد شد.

زمان آن رسیده است که شورای هر شهر و روستایی بگوید چه اقدامی در جهت رشد تعالی شاخص های شهر پیشرفته و نیز فقرزدایی از چهره مناطق محروم داشته اند، و در توزیع عادلانه امکانات شهری چه کرده اند و چه خواهند کرد؟

خوب است توجه کنیم که شورای شهر محلی برای کار آموزی و هزینه کردن ازجیب ملت نیست .شورای شهر محلی برای کسب در آمد و تحصیل مال برای برج سازی وتشکیل شرکتهای ساخت و ساز و رانت و رانت خواری و…نیست بنابراین شفافیت در عملکردها و تعرفه های ساخت و ساز و غیره باید صورت بگیرد که هنوز در بسیاری از شهرها این نیاز در ابهام کامل به سر می برد! و جاهایی نیز بی حساب و کتاب تعرفه ها را افزایش داده اند؟!

شوراها باید استقلال در تصمیم گیری در صحن شورا داشته باشند و خود را اسیر تفکرات و دستورات حزبی ننمایندو بله قربان گوی این و آن شخص و گروه و حزب نباشند.و مراقب اطرافیان خود باشند که مبادا باب رانت و رانت خواری باز شود و از اطلاعات آنها که دیگر مردم از آن محروم هستند استفاده کنند؟ انتظار می رود اعضای محترم شوراها از امانت بزرگی که به آنها سپرده شده است با تمام وجود و توان پاسداری کنند و این فرصت را برای خدمت به موکلان خود غنیمت بدانند و البته به مناسبت روز شورا به مردمی که آنها را به صحن شورا فرستاده اند گزارش کار دهند.

نویسنده:  مظفر حاجیان