تولیدی » روزنامه سراسری کیمیای وطن » سرمقاله » مظفر حاجیان » یادداشت و سرمقاله
کد خبر : 1038921
یکشنبه - 2 اردیبهشت 1403 - 13:23

امام شناسی مقدمه دشمن شناسی

شناخت و معرفت امام مقدمه دشمن شناسی است. اگر اماممان را درست بشناسیم و خودمان و رفتار و کردار خودمان را با امام مورد سنجش قرار دهیم دشمنان را بخوبی می‌شناسیم. چنانچه در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم: اگر انسان معرفت به امام پیدا کند و خوب درک کند، در هیچ حالی دست از امامش بر نمی‌دارد، عمار یاسر به امام علی (ع) می‌گفت: اگر همه عالم ضد شما باشند و من تنها یار شما باشم و در همان حال نیزه از سمت راست من وارد شده باشد و از سمت چپ من بیرون آمده باشد، باز دست از شما بر نمی‌دارم چون شما را با معرفت و بصیرت انتخاب کردم و هیچ دشمنی در من تاثیرگذار نیست.

امام شناسی مقدمه دشمن شناسی

مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، شناخت و معرفت امام مقدمه دشمن شناسی است. اگر اماممان را درست بشناسیم و خودمان و رفتار و کردار خودمان را با امام مورد سنجش قرار دهیم دشمنان را بخوبی می‌شناسیم. چنانچه در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم: اگر انسان معرفت به امام پیدا کند و خوب درک کند، در هیچ حالی دست از امامش بر نمی‌دارد، عمار یاسر به امام علی (ع) می‌گفت: اگر همه عالم ضد شما باشند و من تنها یار شما باشم و در همان حال نیزه از سمت راست من وارد شده باشد و از سمت چپ من بیرون آمده باشد، باز دست از شما بر نمی‌دارم چون شما را با معرفت و بصیرت انتخاب کردم و هیچ دشمنی در من تاثیرگذار نیست.

بنابراین اگر کسی بخواهد دشمن شناسی داشته باشد، باید معرفت داشته باشد که این شناسایی راهکارهای خود را دارد، انسان همواره با دو دشمن رو به روست. دشمن درون، شیطان و نفس اماره و دشمن بیرون که راهکارهای مبارزه با دشمن و اینکه او از چه روش‌هایی برای فریب استفاده می‌کند، ازجمله نشانه‌های دشمن بیرون است.

براساس آیات نخستین دشمنی که خدا معرفی می‌کند، شیطان است، لذا انسان در تمامی مراحل زندگی باید مراقب شیطان نفس باشد این شیطان بسیاری از اشتباهات را توجیه می‌کند و انسان وارد مراحل خطرناک می‌کند. کنترل نفس اماره نیازمند هوشمندی و تقید دینی است اگر انسان مقید به دستورات الهی باشد کمتر دچار گرفتاریهای نفس اماره خواهد شد.

قرآن به ما هشدار می‌دهد از خدعه‌های شیطان پیروی نکنید،نفس اماره یک جلوه از گام‌های شیطان است، یکی از دشمنانی که قرآن معرفی می‌کند، منافقان هستند، تکلیف انسان با کفار معلوم است ولی با منافقان نه، آن‌ها با قیافه حق به جانب جلو می‌آیند. منافقان ظاهر و باطنشان فرق می‌کند. به طوری که خطر اسلام یک بخشی‌شان همین منافقان هستند که ضربه‌های زیادی زدند و می‌زنند. این افراد کسانی هستند که گریه‌شان دست خودشان است. هر جایی و هر وقت بخواهند گریه می‌کنند، در روایت فرموده به صادق و راستگویی آن‌ها نگاه کنید، این‌ها کسانی هستند که در طول تاریخ اسلام و مسلمانان را تهدید کردند. در جنگ‌های صدر اسلام پیامبر (ص) و امام علی (ع) را اذیت کردند. با قیافه حق به جانب می‌آمدند ولی کار خود را می‌کردند و جاسوسی می‌کردند. الان هم چنین افرادی هستند که حالت نفاق را دارند. بنابراین اگر معرفت به امام حاصل شود و خود را با امام سنجیدیم، دشمنان را خواهیم شناخت. در زیارت امین الله آمده است، کسی که به امام نزدیک است، از اخلاق دشمنان امام دوری می‌کند، لذا بخشی از معیارهای دشمن شناسی این است که بدانیم دشمنان ما بدخواه ما هستند و تعریف ما را نمی‌کنند. همانطور که امام خمینی (ره) فرمود: هر وقت دشمنان از ما تعریف کردند، بدانید کار ما عیب دارد و اگر بد و بیراه گفتند، بدانید کار ما درست است.

گفتار دشمنان سراسر کینه توزی و بغض است، بین ما جدایی می‌اندازند. گاهی به اسم شیعه و سنی و گاهی قومیت‌ها که لازم است ما با هم متحد باشیم و بدانیم غرب و افرادی که اینگونه سناریوها را دنبال می‌کنند، منافقان را کمک مالی می‌کنند و آنها را مدیریت می‌نمایند، آن‌ها تفرقه می‌اندازند تا حکومت کنند و به اختلاف افکنی در میان شیعه و سنی و قومیت‌ها می‌پردازند.

ترویج آزادی وارداتی ازجمله کارهایی است که دشمن می‌کند تا ما را از امام دور کند. به طوری که القا می‌کنند، هر جور می‌خواهی زندگی کن. بدون خط قرمز. در روایات آمده است، کسانی که اینطور حرکت می‌کنند گرفتار غفلت هستند و از نشانه‌های غفلت این است که روح معنوی و عبادت و بندگی در او کاسته می‌شود. پس باید خود را تقویت کنیم. اگر بخواهیم دشمن را بشناسیم، باید قرآن را در متن زندگی بیاوریم. در اقتصاد، سیاست، فرهنگ، خانواده و بازار و … اینکه بدانیم قرآن چه جایگاهی در زندگی ما دارد، گاهی اوقات استفاده از افرادی که روشن فکر مآب هستند نیز از راه‌های نفوذ دشمنان در اعتقادات افراد است. بنابراین اگر انسان شیوه‌های دشمن را بشناسد، می‌تواند اهداف دشمن را شناسایی کند و متناسب با آن عمل نماید، همچنین یکی از کارهای دشمنان این است که مبانی و باورهای دینی ما را سست کند و توسط ماهواره و فضاهای مجازی سعی در رسیدن به اهداف خود دارند. به طوری که یکی از روسای شبکه‌های فارسی زبان گفته بود ما باید اول خانه و ستون این خانه و مادر را به ابتذال بکشانیم. بنابراین باید دعا کنیم و توسل کنیم که باورهای دینی‌مان سست نشود.

جنگ روانی که دشمن به راه می‌اندازد نیز از کارهای شیطانی دشمنان است، گاهی مومنان را تحقیر می‌کنند، در دعای افتتاح می‌خوانیم مبادا کسی فکر کند چون کم هستیم، پس به حق نیستیم. چراکه اگر خود را با امام سنجش کردیم مسیرمان را درست خواهیم رفت. دشمنان گاهی شایعاتی راه می‌اندازند که قرآن در این رابطه می‌گوید: این از برنامه‌های دشمن است و اگر خبری به شما دادند، تحقیق کنید؛ چراکه دشمنان وعده‌های دروغین می‌دهند، امام خمینی (ره) می‌فرمودند: امریکا شیطان بزرگ است، شیطنت می‌کند، اشکال تراشی می‌کند و وعده‌هایش هم دروغ است. القای یاس و ناامیدی نیز از دیگر کارهای دشمنان اسلام است. اینکه درصدد هستند تا ما را از آینده ناامید کنند.

بنابراین برای اینکه خود را در برابر خدعه‌های دشمنان و شیاطین واکسینه کنیم، باید ارتباط خود را با خدا محکم کنیم و راهش ارتباط با امام است که واسطه فیض الهی است اوست که دست ما را می‌گیرد و در دست دوست می‌گذارد و انسان را نجات می دهدمگر نه اینست که فرمودند: ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه

مظفر حاجیان