اقتصادی » بازار و بورس » تولیدی » دامون رشیدزاده » گزارش-مصاحبه
کد خبر : 466188
یکشنبه - 15 مهر 1397 - 13:07

اقتصاد در هفته‌ای که گذشت

به مرور مهم‌ترین عناوین خبری اقتصاد در هفته گذشته خواهیم پرداخت.

اقتصاد در هفته‌ای که گذشت

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به مرور مهم‌ترین عناوین خبری اقتصاد در هفته گذشته خواهیم پرداخت.
– سقوط قیمت دلار مهم‌ترین اتفاق هفته گذشته بود. هرچند هنوز ابعاد کاهش قیمت دلار در کالاها ملموس نشده است، اما این امید وجود دارد که با ثبات بازار ارز قیمت‌هایی که افسارگسیخته افزایش یافته بود، فروکش کند.
– رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران گفت: در صورتی ‌که روند نرخ ارز در بازار آزاد به همین شکل پیش رود و تثبیت شود، باز هم شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد خودرو خواهیم بود.
– تحلیلگر مشهور جهان عرب با اشاره به افول هیمنه و فرمانروایی دلار در جهان آورده است: دلار در آستانه فروپاشی کامل با توجه به افزایش رویکرد کشورهای دنیا برای کنارگذاشتن آن قرار
دارد.
– مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی از افزایش ارزش هر برگ سهام عدالت به ۳.۵ میلیون تومان خبر داد. جعفر سبحانی در گفت‌وگو با ایبِنا، درباره ارزش روز سهام عدالت اظهار داشت: ۴۹ شرکت سرمایه‌پذیر در سبد سهام عدالت قرار دارند که ۳۵ شرکت بورسی و بقیه غیربورسی است.
وی ادامه داد: ارزش این شرکت‌ها در مقطع واگذاری سهام عدالت ۲۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که هم‌اکنون ارزش پرتفوی آنها به ۸۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.
– براساس جدیدترین قیمت‌گذاری بنزین در کشورهای مختلف جهان (سپتامبر ۲۰۱۸) قیمت بنزین در ایران پس از ونزوئلا، ارزان‌ترین در جهان است. نوسانات شدید ارزی در ایران که به کم‌ارزش‌شدن پول ملی ما در مقایسه با دیگر پول‌های رایج جهان ازجمله دلار و یورو انجامید از یک سو و سال‌ها عرضه بنزین با یارانه پنهان دولتی و ثابت‌ماندن قیمت بنزین از سال ۹۴ تاکنون از سوی دیگر، بنزین ایران را در جدیدترین رده‌بندی قیمتی بنزین جهان به دومین بنزین ارزان دنیا تبدیل کرده است.
– در حالی که وزیر صنعت، معدن و تجارت مدعی شده است دامداران حاضر نیستند حتی با قیمت ۲۰۰۰ تومان هم شیر خام را به کارخانه‌های لبنی تحویل دهند، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و دامداران این مسئله را رد و اعلام کرده‌اند نه‌تنها کاهشی در تولید و عرضه شیر خام به وجود نیامده است، بلکه قیمت شیر خام همچنان براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کیلویی ۱۵۷۰ تومان است.
– معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بلیت قطارهای مسافربری نداریم، از تهیه بسته حمایتی برای شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی خبر داد.
– براساس آخرین آمار مربوط به تولید کالاهای منتخب صنعتی از مجموع ۳۱ گروه کالای صنعتی ۱۷ گروه کالایی تا پایان چهار ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش تولید روبه‌رو شده‌اند و در این بین ۱۳ گروه کالایی رشد تولید داشتند و یک گروه کالایی بدون تغییر عمل کرده است.