افشای جنگ روانی دشمن

در دو شماره قبل به سه مورد از توصیه های رهبر فرزانه انقلاب در سخنرانی چهاده خرداد و بمناسبت سی و سومین سالگرد حضرت امام (ره) پرداخیم و اکنون چهارمین توصیه ای که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بصیرت می طلبد را با استفاده از فرمایشات امام راحل پی می گیریم. ایشان در توصیه چهارم بر «افشای دروغ و فریب و جنگ روانی دشمن» تأکید و با اشاره به نمونه‌ای تازه از این جنگ روانی خاطرنشان کردند: چندی قبل دولت یونان با دستور آمریکایی‌ها نفت کشورمان را دزدید اما وقتی دلاورانِ از جان‌گذشتهٔ جمهوری اسلامی، کشتی نفتی دشمن را ضبط کردند، در تبلیغات فراگیر خود ایران را به دزدی متهم کردند، در حالی‌که آنها بودند که نفت ما را دزدیدند و پس گرفتن مآل دزدی، دزدی نیست.

افشای جنگ روانی دشمن

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در دو شماره قبل به سه مورد از توصیه های رهبر فرزانه انقلاب در سخنرانی چهاده خرداد و بمناسبت سی و سومین سالگرد حضرت امام (ره) پرداخیم و اکنون چهارمین توصیه ای که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بصیرت می طلبد را با استفاده از فرمایشات امام راحل پی می گیریم. ایشان در توصیه چهارم بر «افشای دروغ و فریب و جنگ روانی دشمن» تأکید و با اشاره به نمونه‌ای تازه از این جنگ روانی خاطرنشان کردند: چندی قبل دولت یونان با دستور آمریکایی‌ها نفت کشورمان را دزدید اما وقتی دلاورانِ از جان‌گذشتهٔ جمهوری اسلامی، کشتی نفتی دشمن را ضبط کردند، در تبلیغات فراگیر خود ایران را به دزدی متهم کردند، در حالی‌که آنها بودند که نفت ما را دزدیدند و پس گرفتن مآل دزدی، دزدی نیست.

اگر بخواهیپم نمونه تازه و جدید دیگری را یادآور شویم طرح کاندیداتوری ایران در سازمان ملل و تن‌ها یک رای آوردن؟! که معلوم شد بکلی و از پایه دروغ بوده و یک رای ایران هم حکایت از توطئه ای جدید وبرای تحقیر ایران و انتشار این شایعه برای مایوس کردن مردم از جایگاه کشور در مجامع بین المللی است که نتیجه اش از خودبیگانگی خواهد بود.

دشمنان جمهوری اسلامی ایران پس از ناکامی در تهدید سخت به بهره گیری از عملیات روانی و راهبرد جنگ نرم روی آورده اند. یکی از عوامل موثر بر عملیات روانی و مقابلهٔ با آن شناخت شیوه‌های عملیات روانی است.

امام راحل (رحمه الله) می فرماید: «ایادی پنهان و آشکار آمریکا به شایعات و تهمت ها متوسل شدند و به افرادی که هدایت مبارزه را به عهده داشتند نسبت های تارکِ الصّلوه و کمونیست و عامل انگلیسی می دادند.

در بعد تضعیف روحیه نیز می فرماید: «این‌ها روحیهٔ ملت ما را تضعیف می کنند. باید ملت ما، با کمال قدرت پیش بروند واز این توطئه ها اصلاً نترسند.

شایعه سازی یک نمونه از جنگ‌های روانی دشمن علیه ملت ایران است. «شایعه» در اصل، انتقال دهان به دهان حکایت ها و اخبار غیرموثّق است. این حکایت ها، ابتدایی ترین نوع اخبار است و به همان اندازه که ابتدایی است، ناقص و غیر دقیق نیز هست.

در تعریف دیگر، شایعه پدیده‌ای است مخرب و خطرناک که معمولاً از یک خبر ناشی شده و یا بر پایه یک جنجال و هیاهوی بی اساس به وجود می آید و در افکار عمومی جای می گیرد.

خداوند در قرآن کریم، شایعه سازی و پخش شایعات را به عنوان یکی از اعمال نادرست و صفات ناپسند منافقین یا افراد ضعیف الایمان بیان کرده، می فرماید: «واذا جاءهم امر من الامن او الخوف اذاعوا به ولو ردوه الی الرسول و الی اولی الامر منهم لعلمه الذین یستنبطونه منهم …»؛ و هنگامی که خبری از پیروزی و شکست به آنها برسد بدون تحقیق، آن را شایع می سازند و اگر آن را به پیامبر و پیشوایان ارجاع کنند، از ریشه‌های مسائل آگاه خواند شد.

امام خمینی (رحمه الله) در خصوص شایعه سازی و نمونه جنگ‌های روانی دشمن علیه ایران برخورد با آن، به ملت می فرماید: «باید ملت ما با هوشیاری، با بیداری این توطئه ها را خنثی کنند. و مهمّ این توطئه ها، شایعه سازی هایی است که الان متعارف است. شایعه هایی برای تضعیف روحیهٔ ملت است… این‌ها می خواهند شایعه درست کنند برای تضعیف… همه اش برای این است که یک شیطنتی بکنند و روحیهٔ شما را تضعیف کنند. روحیه ما را تضعیف کنند.

رهبر کبیر انقلاب در خصوص شایعه پراکنی های دشمن می فرماید: «امروز صدها رادیو و خبر گزاری در سراسر جهان، علیه انقلاب ما شایعه پراکنی می کنند و استکبار جهانی می خواهد بارواج شایعه های گوناگون دست به ایجاد شکاف بزند،… این رادیوهای خارجی کارشان جعل کردن و شایعه انداختن است.

اما چه باید؟ چگونه باید جنگ روانی دشمن افشا شود و تاثیرش به صفر برسد؟

در تعالیم و آموزه های دینی، راه‌های گوناگونی برای پیش گیری مقابله و محو شایعات ارائه شده است که از آنجمله، تشکیک است. پیش از اقدام به تجزیه و تحلیل شایعه، باید در حدی منطقی نسبت به آن، موضع تردید و شک در پیش گرفت، آن را جزمی و قطعی تلقی نکرد و به یک باره به قبول و نشر آن اقدام نکرد. تشکیک به عنوان یک رفتار معقول، اولین گام در برخورد با هر شایعه و زمینه ساز ورود به مدخل تحلیل و تبیین است. و راهکار دوم سکوت است. ابتدایی ترین شکل انتقال شایعه، دهان به دهان گشتن آن و سپس انتشار در سطح وسیع است. از این رو، برای جلوگیری از فراگیرشدن شایعه در مقیاسی دامنه دار، باید آن را در نقطه آغاز سرکوب و زنجیره انتقال آن را قطع کرد. دوستانی که در فضای مجازی فعال هستند توجه داشته باشند که شایعات را حتی برای دوستان نفرستند

نمونه دیگر جنگ روانی دشمن، فریب و تحقیراست. دشمن برای ضربه زدن به نظام اسلامی و انتقام گیری، به هر کاری از جمله فریب و تحقیر ملت ما دست می زند. امام خمینی (رحمه الله) در این باره می فرماید: «مسلماً جهان خواران و دشمنان ملت ها بعد از این، آرام و قرار نخواهند داشت و به حیله ها و تزویرها و چهره‌های گوناگون متمسّک می شوند و روحانی نماها، ملّی گراها، اجیر شدگان سلاطین، منافقین به فلسفه‌ها و برداشت های غلط و منحرف روی می آورند و برای خلع سلاح مسلیمن و ضربه زدن به صلابت و ابهّت و اقتدار امّت محمّد (ص) به هر کاری دست می زنند.»

امام، ضمن اعتقاد به این دشمن، این روش را در سال های اخیر نسبت به ملت های جهانی اعمال کرده است، می فرماید: «در طول تاریخ در این سده‌های آخر کوشش شده است که ملت های جهان سوم خواب باشند، غافل باشند و توجهشان به شخصیت خودشان نباشد و شخصیت خودشان رااصلاً وابسته به غیر بدانند… ما را در غفلت و در خواب نگه داشتند که ما هیچ یک از آمور صنعتی را قادر به تحقّقش نیستیم.»