اقتصاد مقاومتی، اشتغال » اقتصادی
کد خبر : 1045488
جمعه - 6 مهر 1403 - 19:05
در نیمه نخست امسال؛

افزایش ۶ و نیم درصدی صادرات کالا از کشور

رئیس کل گمرک از افزایش ۶ و نیم درصدی صادرات کالا از کشور در نیمه نخست امسال خبر داد.

افزایش ۶ و نیم درصدی صادرات کالا از کشور

به گزارش پایگاه خبری ربیع، محمد رضوانی فر در گفتگوی اختصاصی با صداوسیما گفت: در ۶ ماهه ابتدای سال جاری، مجموعه صادرات کشور به ۲۵ و هشت دهم میلیارد دلار رسیده که وزنی حدود ۷۰ میلیون تن را شامل می‌شود. وی افزود این میزان صادرات رشد سه و نیم درصدی در وزن و رشد ۶ و نیم درصدی در ارزش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته داشته است. وی اضافه کرد علاوه بر این در این مدت ۲۳ و ۲ دهم میلیارد دلار صادرات نفت و ۶۰۰ میلیون دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی صورت گرفته که مجموعه صادرات کشور را به ۴۹ و شش دهم میلیارد دلار رسانده است. به گفته رئیس کل گمرک، در نیمه ابتدایی امسال واردات کالا به کشور به ارزش ۳۰ میلیارد دلار بوده که با احتساب ۲ و نیم میلیارددلار واردات شمش طلا، مجموعه واردات کشور به ۳۲ و ۶ دهم میلیارد دلار بالغ شده است. محمد رضوانی فر افزود در ۶ ماهه امسال، مجموع مبادلاتی تجاری کشور ۸۲ و ۲ دهم میلیارد دلار بوده که تراز تجاری کشور بدون نفت ۶ و ۸ دهم میلیارد دلار منفی، ولی با محاسبه نفت ۱۷ میلیارد دلار مثبت بوده است. بر اساس اعلام رئیس کل گمرک، در ۶ ماهه ابتدای سال جاری، صادرات محصولات پتروشیمی به ۲۸ و یک دهم میلیون تن به ارزش ۱۱ و سه دهم میلیارد دلار بالغ شده که رشد ۵ درصدی در وزن و ۷ درصدی در ارزش را ثبت کرده است.

افزایش ۲۶ درصدی محصولات کشاورزی

بگفته رضوانی فر، در نیمه نخست امسال ۳ و ۲ دهم میلیون تن محصولات کشاورزی به ارزش ۱ و ۷ دهم میلیارد دلار از کشور صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. بگفته وی متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی کشور رشد ۳ درصدی داشته و از ۳۵۶ دلار سال گذشته به ۳۶۶ دلار افزایش پیدا کرده است. رئیس کل گمرک همچنین گفت در همین مدت میزان واردات ۲۵ قلم کالای اساسی کشور به ۱۱ و ۹ میلیون تن به ارزش ۹ و یک دهم میلیار دلار رسیده که رشد ۷ و نیم درصدی در وزن و حدود یک درصد کاهش در ارزش داشته است. بگفته محمد رضوانی فر، در ۶ ماهه نخست امسال متوسط ارزش هر تن کالای وارداتی به کشور هم از ۱۷۸۳ دلار سال گذشته به ۱۷۲۱ دلار رسیده که کاهش ۳ و ۶ دهم درصدی در متوسط ارزش هر تن کالای وارداتی داشته است. بگفته رئیس کل گمرک، در همین مدت ۲۲ هزار و ۶۴۶ دستگاه خودرو به ارزش ۴۳۸ میلیون دلار؛ حدود ۵ و ۴ دهم میلیون دستگاه موبایل به ارزش یک و دو دهم میلیارد دلار و ۶۷۲۱ دستگاه کشنده به منظور نوساری ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کشور به ارزش ۷۰۳ میلیون دلار وارد کشور شده است.

چین بزرگترین شریک تجاری ایران

بگفته رضوانی فر، در این مدت بزرگترین شرکای تجاری کشورمان در صادرات بدون احتساب نفت، چین با ۷ و دو دهم میلیارد دلار بوده و پس از این کشور هم عراق با ۵ و ۲ دهم میلیارد دلار، امارات ۳ و ۴ دهم میلیارد دلار، ترکیه ۲ و ۴ دهم میلیارد دلار، افغانستان یک و یک دهم میلیارد دلار، پاکستان یک میلیارد دلار و هند ۹۰۰ میلیون دلار در رده‌های بعدی قرار دارند؛ بزرگترین مبادی وارداتی هم امارات با ۱۰ میلیارد دلار، چین ۸ و نیم میلیارد دلار، ترکیه ۵ و یک دهم میلیارد دلار، آلمان یک و دو دهم میلیارد دلار، روسیه ۸۰۰ میلیون دلار، هند ۸۰۰ میلیون دلار و هنگ کنگ ۶۰۰ میلیون دلار بوده است. با این ارقام چین، امارات و ترکیه به ترتیب با ۱۵ و ۷ دهم، ۱۳ و چهار دهم و ۷ و نیم میلیارد دلار سه شریک عمده تجاری کشور هستند. رئیس کل گمرک اضافه کرد در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری ترانزیت کشور نیز به ۱۱ و نیم میلیون تن رسید که رشد ۵۰ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ثبت کرد.