استانها » تولیدی » قم » محمد توکلی
کد خبر : 630026
شنبه - 13 بهمن 1397 - 15:55
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم :

افتتاح و سرمایه‌گذاری بیش از ۱۲۱ میلیارد تومان در قالب ۳۲ پروژه در حوزه کشاورزی استان قم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: ۳۲ پروژه با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۲۱ میلیارد تومان در دهه فجر افتتاح می‌شود.

افتتاح و سرمایه‌گذاری بیش از ۱۲۱ میلیارد تومان در قالب ۳۲ پروژه در حوزه کشاورزی استان قم

به گزارش پایگاه خبری ربیع، محمدرضا طلایی با اشاره به عملکرد چهل‌ساله سازمان جهاد کشاورزی اظهار داشت: جهاد سازندگی از ابتدای انقلاب با فرمان امام خمینی (ره) و باهدف آبادی روستاها و کمک به جبهه‌های جنگ به‌صورت یک‌نهاد مردمی وارد میدان عمل شده است.

وی با یادآوری لقب جهاد سازندگی با عنوان “سنگر ساز بی سنگر: افزود: فعالیت‌های جهادی استان قم در جنگ تحمیلی و خدمات‌رسانی‌های حین جنگ و بعد از جنگ و انجام کارهای بزرگ با سرعت‌بالا در روستاها نام جهاد کشاورزی را به‌عنوان یک‌نهاد انقلابی و جهادی در خاطر مردم ثبت کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم به دستاوردهای جهاد کشاورزی در این سال‌ها اشاره و تصریح کرد: خودکفایی در تولید گندم و لبنیات و همچنین رسیدن به کشاورزی صنعتی در دام و کشاورزی و همچنین توقف واردات گسترده و رسیدن به نقطه صادرات با منابع محدودتر امروز پیروزی بزرگی است که در کارنامه جهاد کشاورزی ثبت‌شده است.

وی محدودیت‌های استان قم را در حوزه کشاورزی یادآور شد و ادامه داد: باوجود خشک شدن دو رودخانه بزرگ قم و چالش‌های جدی کم‌آبی تولیدات استان قم در زیر بخش کشاورزی (زراعا ، دام و طیور و آبزیان)  نه‌تنها کاهش نداشته بلکه از ۲۰۰ هزار تن به ۷۵۰ هزار تن رسیده و رسیدن به تولید و پرورش ماهیان خاویاری به میزان ۶۰ تن و استحصال و صادرات خاویار به میزان ۴۵۱ کیلوگرم در استان خشکی مانند قم موفقیت چشم‌گیری محسوب می‌شود.

طلایی  ثبت استان قم را به‌عنوان قطب دامداری در خاورمیانه یادآور شد و گفت: در حوزه دامداری به یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های دام  کشور تبدیل‌شده و تولید سالیانه ۳۲ هزار  تن گوشت مرغ،۶۵ هزار تن تخم‌مرغ، ۴۵ هزار تن گوشت قرمز، ۱۳۵۰ تن آبزیان نشان توانمندی استان قم در این حوزه است.

وی تأکید کرد: باغات داخل شهر به خاطر تغییر اقلیم از بین رفته اما  با تغییر نوع کاشت به سمت گیاهان سازگار با اقلیم  استان، تولید ۱۰۱ هزار تن محصولات باغی و ۳۴۷ هزار تن محصولات زارعی استان قم در سال زارعی ۹۶ بوده که با تغییر رویکرد استان به سمت محصولات گلخانه‌ای در سال‌های آینده شاهد جهش بزرگی در این حوزه خواهیم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم تجهیز و نو سازی اراضی کشاورزی را موردتوجه قرارداد و خاطرنشان کرد: با ارائه تسهیلات بانکی بلاعوض به روستاییان و توجه به تغییر سیستم آبیاری امروز در استان قم بیش از ۱۲۴۹  کیلومتر لوله‌گذاری اراضی کشاورزی، ۲۰۳  کیلومتر احداث کانال آبیاری عمومی،۲۳۹۳۲ هکتار توسعه روش‌های نوین آبیاری انجام‌شده است.

وی توجه به  تأکیدات مقام معظم رهبری برای خودکفایی در محصولات استراتژیک کشاورزی را از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی دانست و بیان کرد: امروز خودکفایی در تولید گندم و شکر در کشور یکی از دستاوردهای بزرگ حوزه کشاورزی بوده که استان قم نیز در آن سهم بسزایی دارد.

طلایی در ادامه به پروژه‌های آماده بهره‌برداری استان قم اشاره کرد و اظهار داشت: به بهره‌برداری رسیدن ۳۲ پروژه در ۵ حوزه از هفته دولت تا دهه فجر که  شامل ۴پروژه مرتبط با بهبود تولیدات دامی، ۱۸ پروژه در حوزه آب‌وخاک، ۴ پروژه در حوزه بهبود تولیدات گیاهی، ۳ پروژه حوزه شیلات و امور آبزیان و ۳ پروژه در حوزه مدیریت صنایع بخشی از فعالیت‌های جهاد کشاورزی استان قم بوده است.

وی میزان تسهیلات بلاعوض دولتی که به این ۳۲ پروژه اختصاص‌یافته را بیش از ۶۰ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: آورده متقاضیان در این ۳۲ پروژه‌ها بیش از ۵۰ میلیارد تومان بوده که در مجموعه بیش از ۱۲۱ میلیارد تومان با اشتغال‌زایی ۴۷۱ نفر و برخورداری ۴۸۹ خانوار در استان قم سرمایه‌گذاری شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: جایگاه استان قم و اقبال کشاورزان برای سرمایه‌گذاری و حرکت به سمت بهبود عملکرد خود با مکانیزه شدن و استفاده از آبیاری تحت‌فشار باوجود چالش‌های آبی در استان نشان‌دهنده کار فرهنگی سازمان جهاد کشاورزی در سطح وسیع است.