اجتماعی » بهداشت و سلامت » تولیدی » خبر تنظیمی » فرزانه افسرطه
کد خبر : 545615
سه شنبه - 6 آذر 1397 - 15:26

افتتاح بزرگترین کارخانه تولید داروی ضد سرطان در خاورمیانه با ۱۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری در ایران

بزرگ ترین کارخانه تولید داروهای ضد سرطان در خاورمیانه با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسوولان سازمان غذا و دارو همچنین، بخش بیوتکنولوژی گروه دارویی در استان البرز، شهرک صنعتی بهارستان کرج مورد بهره برداری قرار گرفت.

افتتاح بزرگترین کارخانه تولید داروی ضد سرطان در خاورمیانه با ۱۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری در ایران

به گزارش پایگاه خبری ربیع، بزرگ ترین کارخانه تولید داروهای ضد سرطان در خاورمیانه با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسوولان سازمان غذا و دارو همچنین، بخش بیوتکنولوژی گروه دارویی در استان البرز، شهرک صنعتی بهارستان کرج مورد بهره برداری قرار گرفت.

 ۹ خط جدید تولید دارو با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۰۰ میلیون یورو در این مجموعه راه‌اندازی می شود.

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: بسیاری از شرکت های دارویی کشور و تولیدکنندگان مواد اولیه دارو، در ماه‌های اخیر، در راستای تحقق عملی اقتصاد مقاومتی، توسعه تولید داخلی و اشتغال را سرلوحه برنامه توسعه خود قرار داده اند و در ماه‌های اخیر، به رغم همه مشکلات، تولیدکنندگان دارو و مواد اولیه دارویی، تقریبا هر هفته از اقلام و تولیدات جدید خود رونمایی کرده اند.

وی افزود: تولید ۶۷ درصد ماده اولیه داروهای تولید داخل و ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز کشور، یک رکورد بین المللی است که دقیقا در شرایط دشوار حاصل شده و با شتاب بیشتری قابل تداوم است.

جهانپور اظهار کرد: این شرکت دارویی در حال حاضر برای ۲۷۰۰ نفر، اشتغال ایجاد نموده و بیش از ۴۰ هزار متر مربع به فضای تولید اختصاص داده است و در شرایطی که به دلیل تحریم‌ها و تهدیدهای بین المللی، داروهای بیماری‌های خاص و صعب العلاج مانند سرطان، ام‌اس و…، در معرض تهدید است، توانسته با انتقال فناوری ساخت، طیف گسترده‌ای از داروهای مورد نیاز مبتلایان به سرطان و ام‌اس و تولید داخلی آنها، زمینه دسترسی بیماران به داروهای با کیفیت به قیمت مناسب را فراهم کند.

وی بیان داشت: خط تولید کامل قرص ضد سرطان با استاندارد OEL  ۴-۵ از API تا بسته‌بندی با ظرفیت ۴۰۰ میلیون عدد قرص، خط تولید کامل کپسول های ضد سرطان با استاندارد OEL ۴-۵ از پلت تا بسته‌بندی به ظرفیت ۳۰۰ میلیون عدد، خط کامل تولید ویال استریل از API تا بسته‌بندی به ظرفیت ۱۵ میلیون ویال و خط کامل تولید ویال لیوفیلیزه از API تا بسته‌بندی به ظرفیت پنج میلیون ویال از امر‌وز راه اندازی می شود.

دکتر قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به این‌که تحریم‌ها، حوزه دارو و تجهیزات پزشکی را با چالش‌هایی مواجه کرده، بر لزوم رفع مشکلات صنعت دارویی کشور تاکید کرد و  از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کرد که در  تدوین بودجه، به مشکلات صنعت دارو توجه کنند. وی، عرق ملی و مذهبی فعلان این حوزه را، دلیل ادامه کار در صنعت دارو دانست و گفت: در حال‌ حاضر ۱۲ ماه است که صنایع دارویی، پولی از دولت دریافت نکرده‌اند و این یک مشکل جدی محسوب می‌شود. در حالی که اگر هزینه آب و برق را ندهند، با قطع آب و برق مواجه می‌شوند، اما آیا پزشک و داروخانه با وجود دریافت نکردن مطالبات، خدماتشان را قطع کرده‌اند؟

وی گفت: تکانه‌های قیمت ارز باعث افزایش چندبرابری برخی مواد در صنایع دارویی شده، از طرفی، نرخ تورم در ماه گذشته ۲.۶ درصد افزایش داشته، اما این میزان در حوزه بهداشت و درمان ۱.۷ درصد بوده است.

قاضی‌زاده هاشمی با انتقاد از آن دسته از فعالان عرصه دارو که فقط به داروهای بایو تکنولوژی، گران و پر سود ممی اندیشند،گفت: ما هیچ راهی برای تغییر وضعیتمان نداریم مگر این که خودمان بخواهیم روی پای خود بایستیم و دست کسانی را که تلاش می‌کنند، بگیریم.

وی تصریح کرد: مجموعه اکتوور در صنعت دارو به دنبال خامه‌گیری نیست، سرمایه اش را به تولید دارو و ایجادشغل اختصاص داده است. لذا از رئیس سازمان غذا و دارو تقاضا دارم که حتماً این موضوع را در ارائه مجوزها مورد توجه قرار دهند و شرکت‌هایی را که به دنبال خامه‌گیری نیستند و فقط به سود فکر نمی‌کنند و در اقلامشان تنوع دیده می‌شود، به صورت پررنگ‌تر مورد حمایت قرار دهند.

وزیر بهداشت با ابراز مخالفت خود برای ورود دارویی که در داخل تولید می شود، تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم به اسم حمایت از تولید داخل با جان مردم بازی شود  باید هزینه تمام شده را به درستی بسنجیم تا مانع از تقلب در ماده اولیه و یا در محصول نهایی شویم.

وی کمک دولت در پرداخت هزینه ها را ضروری دانست و افزود: مردم در وهله اول بهترین دارو، بهترین خدمت و بهترین پزشک را می‌خواهند و در مرحله دوم قیمتش را می‌بینند.

وزیر بهداشت همچنین از همکاری نکردن بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به تولید کنندگان دارو ابراز ناخشنودی کرد و گفت: بانک‌ها باید به صنعت دارو تسهیلات دهند تا این صنعت شکوفا شود. ما از نظر نیروی انسانی افراد متخصص و دانشمند کم نداریم، از سوی دیگر سابقه حضور ما در حوزه دارو بیش از سایر کشورهای منطقه است، اما گره کار و مشکل صنعت دارویی کشور ما اقتصاد است. وی غفلت از فرصت های خوب در صنعت  را عنوان کرد و گفت:  به دنبال حاشیه‌هایی که چندان مؤثر نیستند رفته‌ایم.

وزیر بهداشت با تأکید بر گسترش رقابت در حوزه دارو، گفت‌: لازم است رقابت در حوزه دارو گسترده شود، اما به شرط این که رقابت‌ها در سطح بازار باشد. مشکل ما این است که به جای رقابت در بازار، دست و پای یکدیگر را می‌گیریم که به ایجاد رانت منجر می‌شود.