استانها » تولیدی » قم » محمد توکلی
کد خبر : 994713
یکشنبه - 24 اسفند 1399 - 10:50

اطلاعات خصوصی شهروندان از طریق مهندسی اجتماعی

رئیس پلیس فتا استان قم گفت: امروزه با توجه به گسترش اینترنت و افزایش کاربران فضای مجازی، کلاهبرداری‌های اینترنتی نیز افزایش‌یافته است و اخذ اطلاعات شخصی شهروندان از طریق مهندسی اجتماعی یکی از شیوه‌های جدید کلاهبرداران می‌باشد.

اطلاعات خصوصی شهروندان از طریق مهندسی اجتماعی

به گزارش پایگاه خبری ربیع،  سرهنگ علی موالی اظهارداشت: اصولاً در روش‌های مهندسی اجتماعی ایجاد جذابیت و در مرحله بعد ایجاد اعتماد کاذب باعث می‌شود تمایلات و گرایش‌هایی مثل کنجکاوی افراد تحریک شود و افراد اطلاعات حساسی مثل اطلاعات کارت‌های بانکی یا رمزهای عبور خود را از طریق تلفن در اختیار کلاهبرداران قرار دهند.
وی افزود: ویشینگ (Vishing) یک عمل کلاهبردارانه است که در آن کلاهبردار با استفاده از ترفندهای مهندسی اجتماعی و از طریق تماس تلفنی، اقدام به جمع‌آوری اطلاعات شخصی و مالی شهروندان می‌کنند، در این نوع کلاهبرداری، شیادان و مجرمان عموماً با استفاده از اعتماد مردم به تلفن‌های ثابت که به نام سازمان یا شخص ثبت‌شده است، اقدام به جلب اعتماد و کلاهبرداری از آن‌ها می‌کنند، مهم‌ترین هدف ویشینگ (Vishing) سرقت اطلاعات کارت‌بانکی و یا اطلاعات هویتی افراد می‌باشد.
رئیس پلیس فتا استان قم با اشاره به اینکه یکی از سریع‏‌ترین و ارزان‏ترین روش‌های جمع‌آوری اطلاعات تخلیه تلفنی است، گفت: برخی افراد با تقلید صدا، غصب عنوان مراکز دولتی و موجه، پوشش‌های شغلی مختلف و ترفندهای بسیار جالبی اقدام به کسب اطلاعات از دیگران می‏‏‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: حتی برخی افراد حرفه‌ای نیز ممکن است فریب‌خورده و ناخواسته اطلاعات ارزشمندی را در اختیار تماس‌گیرنده قرار ‏دهند؛ پس هرگز به مکالمات تلفنی افراد ناشناس اعتماد نکنید.
سرهنگ موالی به کاربران توصیه کرد: از نصب برنامه‌ها از منابع نامعتبر و شبکه‌های اجتماعی که از آن‌ها اطلاعات شخصی را می‌خواهد، خودداری کنند و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای ‌مجازی یا پیام‌رسان‌های‌‌ موبایلی موضوع را از طریق نشانی پلیس‌ فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.