استانها » اصفهان » تولیدی » خبر پوششی » زهرا نصیری
کد خبر : 537268
چهارشنبه - 30 آبان 1397 - 14:45
متخصص مغز و اعصاب در اصفهان عنوان کرد:

اصفهان پایلوت درمان سکته مغزی/ فشار خون شایع‌ترین فاکتور خطر سکته مغزی

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: دو نوع سکته مغزی خون‌ریزی‌دهنده و غیرخون‌ریزی‌دهنده وجود دارد، در سکته مغزی خون‌ریزی‌دهنده شریان مغزی پاره شده و خون در بافت مغزی پخش می‌شود که زیر ۱۵ درصد بیماران سکته مغزی را تشکیل می‌دهند، در سکته مغزی غیرخون‌ریزی‌دهنده عاملی یا لخته خون باعث می‌شود رگی بسته شده و خون‌رسانی به قسمتی از مغز مختل شود که این بیماران ۸۵ درصد هستند.

اصفهان پایلوت درمان سکته مغزی/ فشار خون شایع‌ترین فاکتور خطر سکته مغزی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، یک متخصص مغز و اعصاب گفت: دو نوع سکته مغزی خون‌ریزی‌دهنده و غیرخون‌ریزی‌دهنده وجود دارد، در سکته مغزی خون‌ریزی‌دهنده شریان مغزی پاره شده و خون در بافت مغزی پخش می‌شود که زیر ۱۵ درصد بیماران سکته مغزی را تشکیل می‌دهند، در سکته مغزی غیرخون‌ریزی‌دهنده عاملی یا لخته خون باعث می‌شود رگی بسته شده و خون‌رسانی به قسمتی از مغز مختل شود که این بیماران ۸۵ درصد هستند.

  سید محمد سعادت‌نیا در نشست خبری تشریح سکته حاد مغزی افزود: ۴ سال است که طرح مطالعاتی سکته حاد مغزی در استان اصفهان و در مرحله اول با یک بیمارستان که به تدریج در حال افزایش است شروع شد، پراکندگی این بیمارستان‌ها زیاد شد و در ایران استان اول یا دوم هستیم؛ بیماری سکته حاد مغزی زمان طلایی برای درمان دارد که ۴ ساعت و نیم است و برای درمان‌های فاز حاد زمان زیر ۳ ساعت بهتر است.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: البته در دنیا این آمار متفاوت است، اما همیشه سکته‌های مغزی غیرخون‌ریزی‌دهنده بیشتر از سکته‌های مغزی خون‌ریزی‌دهنده است؛ از لحاظ آماری تقریباً ۱۰ تا ۱۲ درصد از بیماران سکته مغزی غیرخون‌ریزی‌دهنده را پوشش می‌دهیم که آمار خوبی است که کشورهای پیشرفته دنیا همین پوشش را زیر ۲۰ درصد دارند.

سعادت‌نیا خاطرنشان کرد: در رابطه با بیماری‌های غیرواگیر که یکی از آن‌ها سکته مغزی است در کشور برنامه‌های زیادی برای پیشگیری وجود دارد در حالی که سال‌های قبل فقط بحث پیشگیری برای بیماری‌های واگیر بود.

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: معضل کشور ما بیماری‌های غیرواگیر مثل بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت است؛ باری که بیماری سکته مغزی به جامعه وارد می‌کند نسبت به بقیه بیماری‌ها بیشتر است چراکه باعث ناتوانایی افراد می‌شود و خانواده را نیز درگیر می‌کند، این بیماری نخستین بیماری تلقی می‌شود که موربیدیتی برای جامعه دارد، از نظر مرگ و میر هم جزو علل اول است؛ سکته مغزی علت دوم مرگ و میر در کشور ما است، نخستین علت مرگ و میر بیماری‌های قلب و عروقی است، البته در کشورهای دیگر سکته مغزی در رتبه سوم یا چهارم علل مرگ ومیر قرار دارد.

وی اضافه کرد: جهت درمان این بیماری طرح جامعی طراحی شد که وظایف و اهدافی برای استان‌ها مشخص شد که این طرح را اجرا کنند، درمان حاد این بیماری همان درمانی است که در زمان طلایی انجام می‌شود، در این زمان دارویی تزریق می‌شود که لخته خون را از بین ببرد، اگر زیر یک و نیم ساعت به بیمار این دارو تزریق شود از هر ۴ نفر در یک نفر، اگر زیر ۳ ساعت از هر ۸ نفر در یک نفر علامت‌ها بهبود می‌یابد و به سطحی می‌رسد که ناتوانایی نخواهد داشت.

سعادت‌نیا همچنین مطرح کرد: درمان این بیماری شامل پیشگیری اولیه و ثانویه است، پیشگیری اولیه یعنی این‌که فاکتورهای خطر سکته مغزی را کنترل کنیم که سکته مغزی اتفاق نیفتد یا دیرتر اتفاق بیفتد، پیشگیری ثانویه نیز این است که اقدامی انجام دهیم که اگر سکته مغزی شد تکرار نشود؛ اقدامات بعدی نیز در حوزه ناتوانی و بازتوانی است، با بیمار سکته مغزی نباید ناامیدانه برخورد کرد و باید برنامه برای بازتوانی داشت.

این متخصص مغز و اعصاب در ادامه عنوان کرد: درمان سکته مغزی غیرخونریزی‌دهنده یکی از طریق حل کردن لخته خون و دیگری بیرون کشیدن لخته خون از عروق از طریق آنژیو است که دومی اثربخشی بیشتری دارد و از هر دو نفر یک نفر بهبود می‌یابند، در استان شرایط و امکانات برای این اقدام بهتر شده و در آینده نزدیک به صورت منظم و جامع و برنامه‌ریزی‌شده اجرا خواهد شد.

وی تأکید کرد: در سکته مغزی مهم‌ترین و شایع‌ترین فاکتور خطر فشار خون است که تأثیر خود را بر عروق قلب و مغز می‌گذارد؛ دیابت، چربی خون، عدم تحرک، استرس، چاقی و کشیدن سیگار و مواد مخدر از دیگر فاکتورهای خطر این بیماری هستند؛ خود بیماری‌های قلبی و عروقی نیز می‌توانند باعث سکته مغزی شوند و یکی از قوی‌ترین عوامل از بین بیماری‌های قلبی عروقی آریتمی(اختلال در ریتم قلب) و از این مدل آریتمی بر اثر اختلال در دهلیز قلب است.

سعادت‌نیا همچنین عنوان کرد: سرد بودن هوا یکی از عوامل بروز سکته قلبی است که در ایران با وجود این‌که هوای سردی ندارد بروز سکته قلبی بالا است که به دلیل ریزفاکتورها است، هرچه سن افزایش پیدا کند سکته مغزی افزایش پیدا می‌کند، همچنین سکته مغزی در مردان بیشتر است اما در خانم‌ها پیش‌آگهی (بروز علائم) بیشتری دارد؛ سکته مغزی در افراد بالغ جوان(زیر ۴۵ یا ۵۰ سال) زیر۱۰ درصد است.

این متخصص مغز و اعصاب در ادامه ابراز کرد: اگر به طور ناگهانی فردی دچار از دست دادن تعادل، از دست دادن بینایی در یک یا هر دو چشم، غیرمتقارن به نظر رسیدن صورت، ضعیف شدن یا بی حس شدن دست یا پا، ایجاد مشکل در صحبت یا سردرگم به نظر رسیدن فرد باید سریعاً با اورژانس پیش بیمارستانی ۱۱۵ تماس گرفته شود.

وی در پایان توصیه کرد: بیمار دارای علائم سکته حاد مغزی را باید در سطح افق خواباند و علائم حیاتی را حفظ کرد، راه تنفسی را باید باز کرد یا باز نگهداشت، سپس باید سریعاً با اورژانس تماس گرفته شود و بیمار به بیمارستان انتقال داده شود