سرما و کاهش دما در نصف جهان

اصفهان نفس کشید

پس از ۹ روز آلودگی هوای خفه کننده بار دیگر هوای اصفهان به مدد طبیعت به حالت سالم بازگشت.

اصفهان نفس کشید

به گزارش ربیع به نقل از کیمیای وطن،  هر چند این بازگشت موقتی است اما با احتمال بارش‌های اواخر پاییز این امید وجود دارد که هوای اصفهان قابل نفس کشیدن باشد. بر اساس اعلام مرکز پایش کیفیت هوای اداره کل محیط زیست استان اصفهان، شاخص کیفیت هوای اصفهان در دو روز آخر هفته گذشته –پنجشنبه و جمعه- سالم بوده است.

اینورژن

بنابرگفته اداره کل هواشناسی استان اصفهان اینورژن اتفاق افتاده در روزهای گذشته یک نمونه ضعیف بوده است. شهر اصفهان همواره از ماه‌های آبان تا دی با پدیده اینورژن یا وارونگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند و گاها کیفت هوای این شهر از مرز بحران عبور کرده است. در حالت عادی و از لحاظ فیزیکی، هوای گرم به سمت بالا و هوای سرد به دلیل سنگینی به سمت پایین حرکت می‌کند. در اوایل روز و هنگام طلوع خورشید لایه‌های زمین به دلیل برخورد اشعه‌های نور خورشید گرمتر از لایه‌های زیرین می‌شود. با شروع روز و آغاز فعالیت‌های انسانی و مصرف سوخت دمای هوای سطح زمین زیاد می‌شود.

این هوای گرم هنگام صعود و حرکت به سمت بالا یا هنگام جا به جایی به وسیله باد با لایه‌ای هم دما از هوا که توسط تابش خورشید در طبقات فوقانی جو تشکیل شده برخورد کرده و این مانع صعود و تبادل هوا می‌شود. نتیجه آن تشکیل یک سطح پوششی بالای شهر است که با گذشت زمان و افزایش فعالیت‌های انسانی و به دلیل حبس هوادر زیر این لایه مواد آلاینده تولیدشده در سطح زمین باقی مانده و بالا نمی‌روند. هیچ کدام از آلاینده‌ها در به وجودآمدن چنین پدیده‌ای دخیل نیستند و فقط وضعیت جوی است که آن را بوجود می‌آورد. بعبارتی دمای هوای محیط در لایه تروپسفر معمولاً با ارتفاع کاهش می‌یابد. با وجود این گاهی اوقات درلایه مزبوردرجه حرارت با ارتفاع افزایش نشان می‌دهد که به این وضعیت اینورژن یا وارونگی دما گفته می‌شود.

در سه سال گذشته با وجود شرایط بحرانی کیفیت هوای این شهر، حتی تعطیلی مهدهای کودک به صورت انگشت شمار اتفاق افتاد و کودکان این شهر در وضعیت نارنجی و قرمز هوا هم سرکلاس رفتند! در روزهای گذشته نیز اگرچه میانگین کیفیت هوای در شرایط نارنجی بود اما در چهار منطقه پر جمعیت اصفهان در وضعیت قرمز قرار داشت. بر اساس اطلاعات پرتال اداره کل محیط زیست استان اصفهان، شاخص AQI تا ساعت منتهی به هفت صبح دیروز، در مناطق میدان احمد آباد ۷۵، بلوار دانشگاه ۶۲، خیابان پروین ۷۱، خیابان رودکی ۵۹، میدان امام حسین ۸۱، چهار باغ خواجو ۶۸، بزرگراه خرازی ۷۷ اعلام شده است. اما شاید با توجه به افزایش ترددها این شاخص تغییر کرده باشد.

کاهش دما و بارش‌های پاییزی

تحلیل نقشه‌های هواشناسی در استان اصفهان در روز یکشنبه بیانگر عبور امواج ناپایدار، افت محسوس دما و بارش‌های پاییزی در روزهای آینده است. به گزارش اداره کل هواشناسی استان اصفهان درسه روز آینده در اکثر مناطق استان افزایش ابر وزش باد سرد و به طور متناوب ناپایداری‌هایی بویژه در نواحی شمالی و غربی استان رخ خواهد داد. در مناطق سردسیر و مستعد و ارتفاعات بارش‌ها بصورت برف و وزش باد سرد تا اندازه‌ای شدید پیش‌بینی می‌شود. نکته مهم افت محسوس دما بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتیگراد و تداوم سرمای هوا تا پایان هفته جاری است. محصولات باغی برداشت نشده مانند به و انار بایستی برداشت شود. دمای هوا در ۲۴ ساعت آینده در اکثر مناطق استان ۵ تا ۷ درجه کاهش خواهد داشت. برای کلانشهر اصفهان نیز طی ۳ روز آینده قسمتی ابری و غبار صبحگاهی، گاهی افزایش ابر و وزش بادسرد و بارش خفیف شاهد خواهیم بود.

 

بردیا عباس زاده

 

انتهای پیام/