اصفهان » پیشخوان » تولیدی » زهرا نصیری
کد خبر : 1024197
جمعه - 2 دی 1401 - 10:33
در گفتگو با ربیع عنوان شد:

اصفهان می‌تواند مقصد خوبی برای توسعه گیاهان دارویی باشد/دولت جایگاه صنایع تبدیلی در فرآوری گیاهان دارویی را ارتقا بخشد

گیاهان دارویی از جمله صنایع زیر مجموعه کشاورزی، در کنار مصرف خوراکی و غذایی نقش ویژه‌ای در درمان و کاهش اثرات بیماری‌ها دارد، این گیاهان در سراسر جهان تولید می‌شود و مشتریان فراوانی را به خود اختصاص داده است.

اصفهان می‌تواند مقصد خوبی برای توسعه گیاهان دارویی باشد/دولت جایگاه صنایع تبدیلی در فرآوری گیاهان دارویی را ارتقا بخشد

 زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، گیاهان دارویی از جمله صنایع زیر مجموعه کشاورزی، در کنار مصرف خوراکی و غذایی نقش ویژه‌ای در درمان و کاهش اثرات بیماری‌ها دارد، این گیاهان در سراسر جهان تولید می‌شود و مشتریان فراوانی را به خود اختصاص داده است.

بر همین اساس استان اصفهان با توجه به شرایط آب و هوایی مختلفی که دارد می‌تواند به سمت اصلاح الگوی کشت و تولید محصولات کشاورزی با مصرف آب کم حرکت کند از همین جهت توجه به تولید گیاهان دارویی در اصفهان در سال‌های اخیر به بیش از ۷۷ هزار تن رسیده است که می‌تواند زمینه صادرات به کشورهای دیگر و اشتغال زایی درکشورو استان را فراهم کند، اما شاید کمبود صنایع تبدیلی به منظور فرآوری و جلوگیری از خام فروشی این محصولات که جزو چالش‌های ثابت این صنعت است باعث شده تا هنوز توجه به کشت گیاهان دارویی آن طور که باید و شاید مورد توجه کشاورزان در این استان قرار نگیرد وآنان را به سمت کسب درآمدهای بیشتر با ارزش افزوده بالاتر ترغیب ننماید.

 ازهمه مهم‌تر اینکه سیاست‌های تشویقی از سوی سازمان جهاد کشاورزی برای کشاورزان منظور نشده است تا کشاورزانی که به سبب کمبود آب برای کشت های غله و باغات خود با مشکل روبه رو هستند به این سمت تشویق شوند که با آب اندک می‌توانند گیاهان با ارزش دارویی را که سهم بالایی در ارز آوری برای کشور به ارمغان می‌آورند و البته سود بیشتری را نصیب کشاورزان می‌نماید در برنامه کاری کشت های خود قرار دهند. البته که سازمان جهاد کشاورزی سهم بسزایی در آگاهی دادن به کشاورزان و مشاوره و ایجاد تسهیلات برعهده دارد تا این مهم دراستان اصفهان به یک حرکت فعال و خود جوش تبدیل شود.

اصفهان شرایط بسیار خوبی برای کشت گیاهان دارویی دارد

در این پیوند رییس امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان درگفتگو با کیمیای وطن به این مسئله معتقد است استان پهناوراصفهان در زمینه کشت و توسعه اراضی گیاهان دارویی ظرفیت‌های فراوانی دارد، این خطه با دارا بودن ۵۶۳ هزار هکتار، ۳.۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و با دارا بودن شرایط متنوع آب و هوایی، تولید انواع محصولات کشاورزی در آن میسر است.

احمدرضا رییس‌زاده از کشت بیش از ۳۵ نوع گیاهان دارویی از جمله گل محمدی، زعفران، زیره سبز، زرین گیاه، زرشک، نعناع، مریم گلی، کاسنی، موسیر، رازیانه، آلوئه‌ورا و بیدمشک دراستان اصفهان خبر داد و گفت: بیش از ۲۴ شرکت تخصصی فرآوری در و ۱۵ شرکت دارویی معتبر ملی درنصف جهان در بحث گیاهان دارویی فعالیت دارند همچنین حدود ۱۰ هزار نفر به صورت مستقیم در صنعت گیاهان دارویی استان اصفهان فعالیت دارند.

افزایش ۲۰ درصدی تولید گل محمدی در اصفهان

وی با اشاره به اینکه مقصد گاه اصفهان در کشت گیاهان دارویی به سه دسته کلی گل محمدی، زعفران و سایر گیاهان دارویی تقسیم می‌شود، گفت: برای کشت گل محمدی سه هزار و ۹۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه به این گیاه اختصاص دارد که نتیجه آن برداشت سالانه ۱۲ هزار تن است، البته کاشان، شاهین شهر و میمه، گلپایگان و سمیرم بیشترین مناطقی هستند که گل محمدی در آن‌ها کشت می‌شود و اصفهان رتبه سومی کشوررا درتولید این محصول برعهده دارد و امسال در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد افزایش تولید گل محمدی در اصفهان رخ داد.

وی زیر کشت رفتن یک هزار و ۶۷۰ هکتار از مزارع استان اصفهان برای زعفران را مورد اشاره قرارداد و گفت: سالانه ۱۰ تن از این محوص برداشت می‌شود وپس از استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی چهارمین رتبه تولید زعفران متعلق به نصف جهان است.

اصفهان رتبه پنجم تولید گیاهان دارویی در کشور را داراست

به گفته رییس امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، شهرستان‌های نطنز، تیران و کرون، نجف آباد، کاشان و اردستان بیشترین سهم را در بخش کشت زعفران به خود اختصاص داده‌اند و میزان تولید این گیاه گران قیمت در سال جاری نسبت به سال قبل حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است.

رییس‌زاده گفت: سایر گیاهان دارویی استان در اراضی به مساحت ۵ هزار و ۸۰۰ هکتار کشت می‌شود که میزان برداشت آنها در سال ۶۵ هزار تن است؛ شهرستان‌های کاشان، مبارکه، آران و بیدگل، دهاقان و اصفهان بیشترین سهم از این تولید را دارند و موسیر، زیره، گلرنگ، کاسنی و آنغوزه از جمله گیاهانی است که در این مزارع تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: اصفهان رتبه پنجم تولید گیاهان دارویی را داراست و نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش تولید در استان گزارش شده است.

سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشورباید به ۵۰۰ هزار هکتار برسد

این مقام مسئول ادامه داد: در سال‌های اخیر حدود ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت با سود چهار تا ۱۶ درصد در اختیار متقاضیان کشت و فعالان توسعه گیاهان دارویی قرار گرفته و این حمایت در راستای اصلاح الگوی کشت و بر مبنای سیاست‌های وزارتخانه بوده است.

حائز اهمیت است، بر اساس مصوبه سند توسعه گیاهان دارویی شورای انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۹۱، با مشارکت مردم و مسوولیت‌پذیری تولیدکنندگان و با داشتن یک برنامه راهبردی باید تا سال ۱۴۰۵ سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور به ۵۰۰ هزار هکتار برسد این در حالی است که تاکنون تنها حدود ۲۶۱ هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی رفته است.

زهرا نصیری