مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان:

اصفهان، شهر بدون پسماند در افق ۱۴۰۰

در سلسله نشست‌های سه شنبه‌ها با رسانه، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اصفهان در جمع خبرنگاران با اشاره به روزانه ۱۰۰۰ تن پسماند در شهر اصفهان، جایگاه اصفهان بلحاظ دفن پسماند را بعد از شهرهای مشهد، تهران، قم و شیراز ارزیابی کرد و پروژه‌ها و برنامه‌های عملیاتی سازمان را تشریح کرد.

اصفهان، شهر بدون پسماند در افق ۱۴۰۰

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در سلسله نشست‌های سه شنبه‌ها با رسانه، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اصفهان در جمع خبرنگاران با اشاره به روزانه ۱۰۰۰ تن پسماند در شهر اصفهان، جایگاه اصفهان بلحاظ دفن پسماند را بعد از شهرهای مشهد، تهران، قم و شیراز ارزیابی کرد و پروژه‌ها و برنامه‌های عملیاتی سازمان را تشریح کرد.

علی دهنوی، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اصفهان از تولید روزانه ۱۰۰۰ تن پسماند در شهر اصفهان خبر داد که ۴۰۰ تن ریجکت می‌شود، ۱۵ تا ۲۰ تن جداسازی اقلام با ارزش و ۶۰۰ تن، باقیمانده موادغذایی و پوست میوه‌ها است که بعد از چندماه ماندگاری به کود و کمپوست تبدیل می‌شود. وی افزود: در فرآیند تبدیل کود، شیرابه و رطوبت این مواد خارج می‌گردد که البته تصفیه شیرابه و استفاده از آن مستلزم پروژه ساماندهی لندفیل سایت شرق است که اکنون منابع مالی آن تأمین شده و این طرح مانع از نشت شیرابه به داخل زمین می‌شود. وی از دفن ۷۰ تن مواد پلاستیکی در سگزی و اقداماتی که برای بازیافت آنها انجام شده، خبر داد و از دو ابرپروژه در سال آینده نام برد که استحصال هیدروکربن صادراتی از ریجکت خطوط پردازش پسماند به روش پیرولیز و مگاپروژه دیگر، احداث پسماندسوز بیمارستانی است. وی بیان داشت: در مگاپروژه اول، ترکیبات دفن شده با پایه نفتی به محصولات قابل مصرف تبدیل می‌گردد و ابرپروژه دوم، طبق تعامل با دانشگاه علوم پزشکی، احداث یک زباله سوز متمرکز است. دهنوی احداث این زباله سوز را مستلزم پیروی از استانداردهای روز اروپا و تکنولوژی روز عنوان کرد. وی گفت: پسماند عفونی بیمارستان‌ها در سطح استان ۳۰ تا ۳۲ تن و شهر اصفهان ۱۵ تا ۱۷ تن هست که در شرایط نه چندان مناسبی دفن می‌شود.

مدیرعامل سازمان پسماند با بیان آنکه ۶۰ درصد پسماند ساختمانی در اختیار این سازمان قرار نمی‌گیرد، کل پسماند ساختمانی را در دو فاز اصلاح وضعیت موجود در فرآیندها و بازیافت پسماند ساختمانی عنوان کرد که در صورت تأیید، می‌توان مصالح را به فرآیند استفاده مجدد بازگرداند.

وی از توزیع جعبه‌های ایمن در مناطق ۳،۷ و ۱۴ برای افرادی که زباله‌ها عفونی، تیغ، وسایل الکترونیک مستعمل دارند، ظروف خاصی برای لامپ‌ها خبر داد و افزود: این طرح نیاز به ۴ میلیارد تومان اعتبار دارد ولی بلحاظ سلامتی شهروندان بسیار حائز اهمیت است. طراحی و تولید مخازن مخصوص کارتن پلاست بمنظور توزیع در مراکز آموزشی، توزیع سبدهای فلزی بزرگ جمع آوری پسماند خشک و تلاش برای آموزش و فرهنگسازی از دیگر برنامه‌های سازمان مدیریت پسماند است.

دهنوی با اشاره به راه اندازی و تجهیز پردیس زیست محیطی، گفت: این پردیس در فرهنگسرای سلامت در نتیجه تعامل با سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان در راستای استفاده از تجربیات جهانی و چگونگی فضاسازی است. همچنین، پروژه‌های کاربردی پژوهشی در دست اقدام داریم. وی استراتژی سازمان در سال ۱۴۰۰ را شهر بدون پسماند، تولید بیوگاز و تأمین درآمد پایدار برای شهرداری اعلام کرد. وی گفت: هر اصفهانی روزانه ۶۳۰ گرم پسماند تولید می‌کند و اکنون دفن پسماند در اصفهان بالای ذ ۵۰ درصد است در حالیکه قراراست شهر بدون پسماند داشته باشیم.