استکبارستیزی در اندیشه حضرت امام (ره):

امروز یکی از روزهای مهم انقلاب اسلامی است که واقعه مهمی در آن رخ داده و ثبت تاریخ شده است در روز ۱۳ آبان ۱۳۴۳، مأموران رژیم شاه، حضرت امام خمینی (ره) را در قم دستگیر و به دستور آمریکا، به ترکیه تبعید کردند به همین دلیل این روز در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار شد .

استکبارستیزی در اندیشه حضرت امام (ره):

مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، امروز یکی از روزهای مهم انقلاب اسلامی است که واقعه مهمی در آن رخ داده و ثبت تاریخ شده است در روز ۱۳ آبان ۱۳۴۳، مأموران رژیم شاه، حضرت امام خمینی (ره) را در قم دستگیر و به دستور آمریکا، به ترکیه تبعید کردند به همین دلیل این روز در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار شد .و منشاء مناسبت های دیگر شد در این روز دانش آموزان در روزهای سخت مبارزه با طاغوت به میدان آمدند و تعدادی از پاکترین انسانهای این سرزمین در راه انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند و با خون پاک خویش راه را برای تحقق استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی هموار ساختند و روز دانش آموز را ثبت تاریخ نمودند مناسبت دیگر این روز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام است که امام خمینی (ره) آنرا انقلابی بزرگتر از انقلاب اول خواندند چراکه با این فتح طبل رسوایی آمریکا و اذناب و طرفدارانش کوبیده شد و بر همگان معلوم گشت که آمریکا همچنان در کمین است تا ملت ایران را به شرایط قبل از انقلاب برگرداند و استقلال به دست آمده را باز ستاند این روز به دلیل شرایطش به روز ملی مبارزه با استکبارنیز نامگذاری شد به همین مناسبت چند شاخص از شاخص های استکبار ستیزی امام (ره) را مرور می کنیم. یکی از اصول مبارزاتی حضرت امام (ره) استکبار ستیزی است. خوشبختانه امروز چهره استکبار آمریکا بیش از هر زمان افشا و طبل رسوایی او کوبیده شده است چرا که تمام قد و با تمام توان از یک رژیم جعلی نه اینکه فقط حمایت لفظی کند بلکه با نیرو و تسلیحات نظامی به سرزمین فلسطین وارد شده تا در کشتار بیرحمانه فلسطینیان مظلوم فرماندهی کند و مثل سوابق قبلی اش در عراق و سوریه و افغانستان و … به انسان کشی بپردازد تا غاصبان سرزمین فلسطین را ماندگار کند؟ بی شرمی و بی توجهی آمریکا در راس استکبار جهانی از قوانین بین المللی و حقوق بشری در این روزها برای تمام چشمان باز دنیا نمایان شده و دیگر حنای آمریکا در ادعای حامی حقوق بشر؟ و انساندوستی! و دموکراسی و …به شدت رنگ بتخته و بکلی رنگی ندارد؟ و اینهمه خوی استکباری او را تایید می کنند و اذعان دارند که به علت خوی استکباری که دارد بهیچ وجه قابل اعتماد نیست کما اینکه علیرغم تعهداتش قدمی در راستای پیشرفت کار و برداشته شدن اندکی از ظلم هایی که چندین دهه بر ملت ها روا داشته است بر نداشته و همچنان ملت های مسلمان و مظلومان را تهدید می کند؟ امام (ره) در طول مبارزه و بالاخص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری نظام اسلامی که نظام استکبار جهانی بطور تمام قد در برابر آن قرار گرفت و آن را بزرگ ترین تهدید قلمداد کرد، به تبیین ابعاد و شاخصه‌های استکبارستیزی پرداختند که مهم ترین آن عبارت است از:

۱- ظلم ستیزی امری خدایی و الهی است: ازمولفه های مهم مبانی اندیشهٔ حضرت امام (س) که در طول مبارزات و پس از پیروزی و استقرار جمهوری اسلامی برآن تاکید داشتند این است که مساله مبارزه با استکبار، مساله ماهیت الهی مبارزه و قیام برای خداست. ایشان در ابتدای پیامی که خطاب به همه مسلمانان و علما و روحانیون نوشته اند با اشاره به آیه «قل انّما اعظم بواحده ان تقومواللهِ» آورده اند: «خدای تعالی در این کلام شریف، از سرمنزل تاریک طبیعت تا منتهای سیر انسانیت را بیان کرده، و بهترین موعظه‌هایی است که خدای عالم از میانه تمام مواعظ انتخاب فرموده و این یک کلمه را پیشنهاد بشر فرموده. این کلمه تن‌ها راه اصلاح دو جهان است…. خودخواهی و ترک قیام برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران درآورده‏.»(صحیفه امام، ج‏۱، ص: ۲۱ و ۲۲)

این عبارات اولین گام‌های حضرت امام (س) در آغاز حرکت بزرگ استکبارستیزی ایشان است، که مبتنی برآموزه های قرآنی «قیام لله» شکل گرفته است.

حضرت امام (س) بارها در طول مبارزه با یادآوری این نکته که «مبارزه‏ای که الآن بین کفر و اسلام است، این منازعه بین ما و امریکا نیست، بین اسلام است و کفر»(صحیفه امام، ج‏۱۱، ص: ۱۰۵) تلاش نمود تا ماهیت اسلامی و الهی استکبارستیزی را به ملت ایران گوشزد کند تا بر اثر غفلت، سطح مبارزه تا کسب منافع مادی و غیرالهی تنزیل نیابد.

۲- سازش ناپذیری با استکبار : حضرتشان امکان هرگونه تلاش برای نزدیکی و سازش و مصالحه با استکبار را نفی و آن را نافی عزت مسلمین می دانند. حضرت امام(س) مبتنی بر آیات و روایات متعددی که در نفی پذیرش ولایت کفار و مستکبران آمده، آنهایی را که بدنبال مذاکره و کنارآمدن با دشمنان خدا هستند را به عنوان خائن معرفی می کنند. ایشان با صراحت در نفی هرگونه سازش با استکبار جهانی فریاد بر می آورد: «کسی تصور نکند که ما راه سازش با جهانخواران را نمی‏دانیم. ولی هیهات که خادمان اسلام به ملت خود خیانت کنند!… اگر بند بند استخوانهایمان را جدا سازند، اگر سرمان را بالای دار برند، اگر زنده زنده در شعله‏های آتشمان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستی‏مان را در جلوی دیدگانمان به اسارت و غارت برند هر گز امان نامه کفر و شرک را امضا نمی‏کنیم.» (صحیفه امام، ج‏۲۱، ص: ۹۸)

لذا در سخنی دیگر می فرمایند: «سلامت و صلح جهان بسته به انقراض مستکبرین است؛ و تا این سلطه طلبان بی‏فرهنگ در زمین هستند، مستضعفین به ارث خود که خدای تعالی به آنها عنایت فرموده است نمی‏رسند.» (صحیفه امام، ج‏۱۲، ص: ۱۴۴)

 واعلام می نمایند: «ما اگر قدرت داشته باشیم تمام مستکبرین را از بین خواهیم برد.»(صحیفه امام، ج‏۶، ص: ۴۹۹)

 ۳- تداوم مبارزه:امام(ره)به عنوان یک پیشوای بزرگ الهی مبارزه با کفر و شرک و نفاق را که جبهه متحد نظام استکباری دنیا را به وجود می آورند فصلی و مقطعی و محدود و محصور به عصر و زمان خاصی نمی دانست که در این صورت هیچ تضمین و پشتوانه ای برای تامین صلح جهانی و گسترش آرامش و امنیت و آزادی و عدالت و همزیستی مسالمت آمیز بین ملل دنیا وجود نخواهد داشت و جهان هر لحظه آبستن حوادثی خواهد بود که توسط سران نظام های سیاسی و حکومتی استکبار و مطابق با خواست و اراده و صلاحدید و مطامع و منافع ضدانسانی آنها به وقوع خواهد پیوست. حضرت امام خمینی در تعیین این خط مشی اساسی و زیربنایی با قاطعیت و صراحت و صلابت اعلام می نمود: «تا شرک و کفر هست، مبارزه هست. و تا مبارزه هست، ما هستیم‏.»(صحیفه امام، ج‏۲۱، ص: ۸۸) در سیزدهم آبان، مردم سرافراز ایران به همه ی مستضعفان جهان نشان داد که دیوار ستم، شکستنی است و امروز آن دیوار از همیشه سست تر و شکننده تر است.

مظفر حاجیان