به گزارش پایگاه خبری ربیع، در روز ۱۳ آبان ۱۳۴۳، مأموران رژیم شاه، حضرت امام خمینی(ره) را در قم دستگیر و به دستور آمریکا، به ترکیه تبعید کردند، به همین دلیل این روز در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار شد و منشاء مناسبت‌های دیگر شد.

در این روز دانش آموزان در روزهای سخت مبارزه با طاغوت به میدان آمدند و تعدادی از پاک‌ترین انسان‌های این سرزمین در راه انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند و با خون پاک خویش راه را برای تحقق استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی هموار ساختند و روز دانش آموز را ثبت تاریخ نمودند.

مناسبت دیگر این روز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام است که امام خمینی(ره) آن را انقلابی بزرگ‌تر از انقلاب اول خواندند؛ زیرا با این فتح طبل رسوایی آمریکا و اذناب و طرفدارانش کوبیده شد و بر همگان معلوم گشت که آمریکا همچنان در کمین است تا ملت ایران را به شرایط پیش از انقلاب برگرداند و استقلال به دست آمده را باز ستاند. این روز به دلیل شرایطش به روز ملی مبارزه با استکبار نام‌گذاری شد، به همین مناسبت چند شاخص از شاخص‌های استکبارستیزی امام(ره) را مرور می‌کنیم.

یکی از اصول مبارزاتی حضرت امام(ره) استکبارستیزی است. خوشبختانه امروز و پس از خارج شدن آمریکا از برجام و مواضع ضد ایرانی ترامپ و اعمال تحریم‌های جدید که از امروز انجام می‌شود، چهره استکباری آمریکا از هر زمان دیگر نمایان‌تر شده و خوی استکباری او را همه تأیید می‌کنند و اذعان دارند که به علت خوی استکباری که دارد به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و پایبند به هیچ قراردادی که خود امضا کرده یا بین‌المللی است، نمی‌باشد.

امام(ره) در طول مبارزه و به‌ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شکل‌گیری نظام اسلامی که نظام استکبار جهانی به‌طور تمام قد در برابر آن قرار گرفت و آن را بزرگ‌ترین تهدید قلمداد کرد، به تبیین ابعاد و شاخصه‌های استکبارستیزی پرداختند که مهم‌ترین آن عبارت است از:

۱- ظلم‌ستیزی امری خدایی و الهی است: از مؤلفه‌های مهم مبانی اندیشه حضرت امام(ره) که در طول مبارزات و پس از پیروزی و استقرار جمهوری اسلامی برآن تأکید داشتند، این است که مسئله مبارزه با استکبار، مسئله ماهیت الهی مبارزه و قیام برای خداست.

ایشان در ابتدای پیامی که خطاب به همه مسلمانان و علما و روحانیون نوشته‌اند با اشاره به آیه «قل انّما اعظم بواحده ان تقومواللهِ» آورده‌اند: «خداى تعالى در این کلام شریف، از سر منزل تاریک طبیعت تا منتهاى سیر انسانیت را بیان کرده، و بهترین موعظه‏هایى است که خداى عالم از میانه تمام مواعظ انتخاب فرموده و این یک کلمه را پیشنهاد بشر فرموده. این کلمه تنها راه اصلاح دو جهان است…. خودخواهى و ترک قیام براى خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهاى اسلامى را زیر نفوذ دیگران درآورده‏.» (صحیفه امام، ج‏۱، ص ۲۱و۲۲)

این عبارات اولین گام‌های حضرت امام در آغاز حرکت بزرگ استکبارستیزی ایشان است، که مبتنی برآموزه‌های قرآنی «قیام لله» شکل گرفته است.

حضرت امام بارها در طول مبارزه با یادآوری این نکته که «مبارزه‏اى که الان بین کفر و اسلام است، این منازعه بین ما و آمریکا نیست، بین اسلام است و کفر» (صحیفه امام، ج‏۱۱، ص ۱۰۵) تلاش نمود تا ماهیت اسلامی و الهی استکبارستیزی را به ملت ایران گوشزد کند تا بر اثر غفلت، سطح مبارزه تا کسب منافع مادی و غیرالهی تنزیل نیابد.

۲- سازش‌ناپذیری با استکبار: حضرتشان امکان هرگونه تلاش برای نزدیکی و سازش و مصالحه با استکبار را نفی و آن را نافی عزت مسلمین می‌دانند. حضرت امام مبتنی بر آیات و روایات متعددی که در نفی پذیرش ولایت کفار و مستکبران آمده، آنهایی را که به دنبال مذاکره و کنارآمدن با دشمنان خدا هستند را به عنوان خائن معرفی می‌کنند.

ایشان با صراحت در نفی هرگونه سازش با استکبار جهانی فریاد بر می‌آورد: «کسى تصور نکند که ما راه سازش با جهان‌خواران را نمى‏دانیم. ولى هیهات که خادمان اسلام به ملت خود خیانت کنند!… اگر بند بند استخوان‌هایمان را جدا سازند، اگر سرمان را بالاى دار برند، اگر زنده زنده در شعله‏هاى آتشمان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستى‏مان را در جلوى دیدگانمان به اسارت و غارت برند هرگز امان‌نامه کفر و شرک را امضا نمى‏کنیم.» (صحیفه امام، ج‏۲۱، ص ۹۸)

در سخنی دیگر می‌فرمایند: «سلامت و صلح جهان بسته به انقراض مستکبرین است؛ و تا این سلطه‌طلبان بى‏فرهنگ در زمین هستند، مستضعفین به ارث خود که خداى تعالى به آنها عنایت فرموده است، نمى‏رسند.» (صحیفه امام، ج‏۱۲، ص ۱۴۴)

۳- تداوم مبارزه: امام (ره) به عنوان یک پیشوای بزرگ الهی مبارزه با کفر و شرک و نفاق را که جبهه متحد نظام استکباری دنیا را به وجود می‌آورند، فصلی و مقطعی و محدود و محصور به عصر و زمان خاصی نمی‌دانست که در این صورت هیچ تضمین و پشتوانه‌ای برای تأمین صلح جهانی و گسترش آرامش و امنیت و آزادی و عدالت و همزیستی مسالمت‌آمیز بین ملل دنیا وجود نخواهد داشت و جهان هر لحظه آبستن حوادثی خواهد بود که توسط سران نظام‌های سیاسی و حکومتی استکبار و مطابق با خواست و اراده و صلاحدید و مطامع و منافع ضدانسانی آنها به وقوع خواهد پیوست.

حضرت امام خمینی در تعیین این خط مشی اساسی و زیربنایی با قاطعیت و صراحت و صلابت اعلام می‌نمود: «تا شرک و کفر هست، مبارزه هست. و تا مبارزه هست، ما هستیم‏.» (صحیفه امام، ج‏۲۱، ص ۸۸) آری، امروز مردم سرافراز ایران به همه مستضعفان جهان نشان خواهد داد که دیوار ستم، شکستنی است و امروز آن دیوار از همیشه سست‌تر و شکننده‌تر است.