اقتصادی » تولیدی » راه، مسکن، خودرو » رضا صمیمی
کد خبر : 1041567
سه شنبه - 29 خرداد 1403 - 16:17
شهرسازی الکترونیک، شهرداری اصفهان را متحول کرد؛

استقبال اصفهانی ها از صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی

قائم مقام مدیر پروژه شهرسازی الکترونیک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: اجرای صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی از طریق سامانه هوشمند توسعه شهری «اصنو» موجب تسهیل در فرایندها و کاهش امضاهای طلایی در فرایندهای صدور پروانه ساختمانی شده است. عباس افرادی افزود: متقاضیان صدور پروانه ساختمانی می توانند به صورت شبانه روزی در طول هفته درخواست خود را از طریق سامانه «اصنو» ثبت کنند.

استقبال اصفهانی ها از صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، قائم مقام مدیر پروژه شهرسازی الکترونیک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: اجرای صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی از طریق سامانه هوشمند توسعه شهری «اصنو» موجب تسهیل در فرایندها و کاهش امضاهای طلایی در فرایندهای صدور پروانه ساختمانی شده است. عباس افرادی افزود: متقاضیان صدور پروانه ساختمانی می توانند به صورت شبانه روزی در طول هفته درخواست خود را از طریق سامانه «اصنو» ثبت کنند.

به گزارش کیمیای وطن، وی به روند اجرای طرح الکترونیکی شدن صدور پروانه ساختمانی در شهرداری اصفهان از سال ۱۳۹۴ پرداخت و افزود: شهرداری اصفهان در آن سال با اجرایی کردن سامانه «سرا ۸» الکترونیکی شدن صدور پروانه ساختمانی را کلید زد تا خدمات با کیفیت تر و شایسته ای را به شهروندان ارائه دهد.

وی ادامه داد: اجرای آن سامانه از لحاظ زیرساخت های لازم، نرم افزارها و فرایندهای الکترونیکی، فرم های سیستمی، آموزش کاربران در مناطق ۱۵ گانه شهرداری و اصلاح فرایندها در حدود دو سال زمان برد تا شهرداری بتواند در حوزه صدور پروانه ساختمانی الکترونیک پوست اندازی کند.

قائم مقام مدیر پروژه شهرسازی الکترونیک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه این طرح در ابتدا در منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان به صورت آزمایشی اجرا شد و تا سال ۱۳۹۶ به تدریج در دیگر مناطق ۱۵ گانه شهرداری تسری یافت، افزود: برای این کار، فرم های شهرسازی، فرمول های محاسباتی و موارد متعدد توسط دست اندرکاران و نخبگان شهرسازی و درآمد شهرداری بازبینی شد.

افرادی اظهار داشت: در سامانه سرا ۸  و اصفهان نما، سه گام از گام های اصلی فرایند صدور پروانه ساختمانی شامل بازدید، طرح تفصیلی و صدور دستور تهیه نقشه تعریف شده بود که توسط شهروند قابل مشاهده، رصد و پیگیری بود ولی دیگر فرایندها به صورت حضوری در مناطق ۱۵ گانه شهرداری انجام می شد.

وی ادامه داد: در تیرماه سال ۱۴۰۱ سامانه سرا ۸ به «اصنو» (سرا ۱۰) ارتقاء یافت تا شهروندان بتوانند به صورت غیرحضوری و از منزل فرایند صدور پروانه ساختمانی را انجام دهند.

**درخواست بازدید از ملک به صورت الکترونیکی در سامانه اصنو

قائم مقام مدیر پروژه شهرسازی الکترونیک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان و همچنین انبوه سازان بیشتر درگیر صدور پروانه ساختمانی هستند، گفت: برای آشنایی مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان از نحوه فرایند صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی، شهرداری اصفهان با هماهنگی سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان، پنج جلسه آموزشی رایگان و به صورت بر خط برای همه آنها برگزار کرد؛ همچنین بیش از ۳ جلسه آموزشی برای اعضای انجمن انبوه سازان اصفهان نیز برگزار شد.

افرادی ادامه داد: برای ۳۴ دفتر منتخب پیشخوان در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان نیز بیش از ۱۰ دوره آموزشی برگزار شده است و برای بیش از ۲۰۰ کافی نت در شهر اصفهان هم چند نوبت به صورت حضوری آموزش نحوه فرایند صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی را فراگرفته اند.

وی با بیان این که در اجرای این سامانه، تمرکز بر این بود که متقاضیان صدور پروانه ساختمانی در منزل با تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی خود از این خدمات رایگان شهرداری بهره مند شود و متقاضیانی که به هر دلیل تمایل یا فرصت ندارند شخصا وارد فرایند صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی شوند، می توانند با مراجعه به دفاتر منتخب پیشخوان  یا کافی نت ها از این خدمت استفاده کنند گفت: فهرست دفاتر منتخب پیشخوان دولت برای صدور پروانه ساختمانی الکترونیکی در بخش «راهنما» سامانه های «اصفهان نما» و «اصنو» قرار داده شده است.

وی در ادامه به گام نخست صدور پروانه ساختمانی به صورت الکترونیکی پرداخت و افزود: متقاضی می تواند به صورت شبانه روزی و در طول هفته به صورت الکترونیکی درخواست بازدید از ملک و حتی زمان آن نیز را در سامانه اصنو ثبت کند؛ اعتبارسنجی هایی این سامانه را پشتیبانی می کند که کاربر می تواند براحتی آن را انجام دهد.

** پاسخگویی آنلاین به متقاضی صدور پروانه ساختمانی

افرادی ادامه داد: فایل های راهنما در این سامانه وجود دارد که متقاضی صدور پروانه ساختمانی متناسب با هر مرحله می تواند از آن ها کمک بگیرد؛ همچنین در قسمت پایین این سامانه، «پاسخگوی آنلاین» نیز تعریف شده است و متقاضی صدور پروانه هر سوالی از جمله نحوه ثبت درخواست بازدید و پیگیری درخواست را سوال کند، همکاران پاسخگوی سئوالات آنان هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فرایند گروه پروانه ساختمانی، عدم خلاف، پرونده من، پیگیری درخواست، پیگیری قبوض نوسازی، پرداخت نوسازی و شناسنامه فنی ساختمان در سامانه اصنو تعریف شده است، گفت: چهار فرآیند گزارش غیرحضوری تخلف مهندس ناظر ساختمان، پایان کار، استعلام دفترخانه و بانک به صورت آزمایشی در منطقه ۷ شهرداری اصفهان در حال اجرا است که به زودی این ۴ فرآیند در تمام مناطق نیز اجرا خواهد شد.

وی افزود: بخشی از فرایند مراحل صدور پروانه ساختمانی در مناطق ۱۵ گانه شهرداری انجام می شود و بخشی از آن همچون مدت زمان تهیه نقشه در اختیار مالک است و طبق قانون، امکان صدور پروانه ساختمانی در هفت روز کاری وجود دارد مشروط به اینکه فرایندها به خوبی انجام شود و کارتابل محوری توسط مناطق شهرداری به خوبی پیگیری شود.

**کاهش سلیقه محوری در شهرسازی

قائم مقام مدیر پروژه شهرسازی الکترونیک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در بخش دیگری از سخنانش گفت: در حال حاضر اداره ها و سازمان های درگیر با فرایند صدور پروانه ساختمانی نظیر سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان، سازمان تامین اجتماعی استان، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری عضو سامانه اصنو هستند و درخواست های شهروندان بصورت الکترونیکی به کارتابل آن سازمان ها ارسال می شود.

افرادی با اشاره به اینکه با راه اندازی سامانه اصنو، تمام فرایندها، ساده سازی و پالایش دوباره شد و با افزایش سطح اعتبارسنجی ها، خطای احتمالی کاربران کاهش می یابد، افزود: یکی از بخش هایی که در سامانه اصنو مدنظر قرار گرفته است کاهش سلیقه محوری همکاران در حوزه شهرسازی و درآمد بوده است.

رضا صمیمی