اخبار نهادها و سازمان‎ها » اصفهان » تولیدی » زهرا نصیری
کد خبر : 1027841
چهارشنبه - 20 اردیبهشت 1402 - 16:47
درآئین آغاز به کار هفدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی در اصفهان عنوان شد:

استان‌ها موظف اند زمین‌ و ساختمان‌های بدون استفاده را در اختیار فضای نوآوری قرار دهند/راه اندازی شهرک پویانمایی در اصفهان/

بستر مناسبی در قالب شرکت های دانش بنیان و فناور در استان اصفهان برای اشتغال نخبگان فراهم شده است بطوریکه حدود ۹ هزار نفر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان فعال هستند.

استان‌ها موظف اند زمین‌ و ساختمان‌های بدون استفاده را در اختیار فضای نوآوری قرار دهند/راه اندازی شهرک پویانمایی در اصفهان/

زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: طبق قانون جهش تولید دانش بنیان، مجموعه استان‌ها موظف هستند زمین‌ها و ساختمان‌های بدون استفاده خود را در اختیار فضای نوآوری و فناوری قرار دهند.

 امید رضایی فر در مراسم آغاز به کار هفدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی در اصفهان ، با اشاره به اینکه صنایع بزرگ می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های ماده های ۱۱ و ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان در زمینه بخش تحقیق و توسعه بطور جدی فعالیت کنند افزود: ما در نظام فناوری و نوآوری کشور در همه زمینه‌ها مانند هنری نیاز به باز طراحی داریم تا طعم فناوری ایرانی را به جهان عرضه کنیم.این موضوع وظیفه پارک‌های علم و فناوری است، اما این کار به حمایت ویژه نیز نیاز دارد و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان می‌تواند برای ارائه طعم فناوری ایرانی به دنیا پیشگام باشد.

وی با اشاره به اینکه امسال طرح های ” تانا ” ( توسعه ارتقای زیست بوم نوآوری استان ها) و سامانه نان ( نظام ایده ها و نیازها) توسط وزارت علوم با جدیت بیشتر دنبال می شود، افزود: ما باید در فضای نوآوری و فناوری کشور توسعه جدی داشته باشیم تا زیست بوم آن جهش جدی پیدا کند در غیر این صورت فضای بی انگیزه خواهیم داشت.

راه اندازی شهرک پویانمایی در اصفهان

استاندار اصفهان نیز در این آئین با اشاره به اینکه ایده جدیدی در استان اصفهان در حال پیگیری است و با توجه به زمینه ها و سوابق موجود، شهرک پویانمایی (انیمیشن) راه اندازی خواهد شد افزود:تاکنون جلسه هایی درباره راه اندازی این شهرک در استان برگزار شده است.

سید رضا مرتضوی ، با اشاره به اینکه اصفهان در زمینه شاخص فضای کسب و کار از سال ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۱ معادل ۱۸ پله صعود کرده و به جایگاه پنجم کشوری رسیده است  نسبت مصارف به منابع بانک های استان را ۷۶ درصد عنوان کرد و افزود: درحالیکه در ابتدای دولت سیزدهم این شاخص حدود ۵۴ درصد بود، اما این رشد ۲۲ درصدی گویای پشتیبانی از بنگاه های اقتصادی و تغییر رویکرد بانک ها در این زمینه است.

مرتضوی با اشاره به اینکه پارسال ۳۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای بانک های استان اصفهان تکلیف شد، افزود: از ۹۴۱ بنگاه اقتصادی راکد، ۴۰۰ بنگاه احیا شده و به چرخه تولید بازگشته است.

اقتصاد گردشگری و دانش بنیان محورهای توسعه استان اصفهان

 در ادامه رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز با بیان اینکه لازم است بر روی همه اجزای زیست بوم فناوری و نوآوری کشور کار شود، افزود: یکی از این اجزا صنعت و صنایع بزرگ هستند که باید وارد این حوزه شوند تا این کار سرعت بگیرد.

قاسم مصلحی، با بیان اینکه بر اساس سند آمایش سرزمین، اقتصاد گردشگری و دانش بنیان محورهای توسعه استان اصفهان هستند، گفت: امسال جشنواره ملی شیخ بهایی با رویکردهای جدید برگزار می شود، این رویکردها به توسعه و بهبود زیرساخت های شهری و بخش گردشگری کمک می کند.

وی به ایجاد قرارگاه اقتصاد دانش بنیان در این استان در سال گذشته اشاره کرد وگفت: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان یکی از بازیگران اصلی عرصه علم و فناوری کشور است.

  زهرا نصیری