اجتماعی » پیشخوان » تولیدی » حوادث » دامون رشیدزاده » گزارش » گزارش-مصاحبه
کد خبر : 728507
جمعه - 10 خرداد 1398 - 15:57
در حاشیه یک قتل جنجالی

از وزارت تا قتل

حادثه قتل همسر دوم محمد علی نجفی به تنهایی این قابلیت را داشت که در صدر اخبار روز قرار بگیرد اما اعتراف به قتل از سوی خود نجفی خبری بود که بسیاری را شوکه کرد.

از وزارت تا قتل

به گزارش پایگاه خبری ربیع، حادثه قتل همسر دوم محمد علی نجفی به تنهایی این قابلیت را داشت که در صدر اخبار روز قرار بگیرد اما اعتراف به قتل از سوی خود نجفی خبری بود که بسیاری را شوکه کرد.

بسیاری از متولدین دهه ۶۰ نجفی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش می‌شناسند. مردی که مدتی طولانی وزارت آموزش و پرورش کشور را به عهده داشت. البته بعدها نجفی با انتخاب شدنش به عنوان شهردار تهران بار دیگر چهره‌ای خبرساز شد اما در کل سابقه شهردار بودن او به اندازه‌ای نبود که بتواند بر سالها فعالیتش در وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم سایه بیندازد.

محمد علی نجفی متولد سال ۱۳۳۰ در تهران متولد است. نجفی دانش‌آموخته کارشناسی ریاضی از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد ریاضی از مؤسسه فناوری ماساچوست آمریکا است. جالب است بدانید نجفی در سال ۴۹ با رتبه یک در کنکور ورودی دانشگاه صنعتی شریف قبول شد. او همچنین نفر اول مسابقات ریاضی دانشجویان کشور و همچنین رتبه اول در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۵۳ بوده است.

 او فعالیت کاری خود را با ریاست دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز کرد، اما خیلی زود وارد سطوح عالی دولتی در کشور شد و از سال ۶۰ تا ۷۹ حضور در سمت‌هایی چون وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ریاست سازمان برنامه و بودجه را تجربه کرد. او از سال ۸۶ به سومین شورای اسلامی شهر تهران راه یافت و تا سال ۹۲ و پیروزی دولت تدبیر و امید در این منصب ماند تا اینکه از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس وقت معرفی شد، اما با اختلاف یک رأی از حضور در کابینه بازماند تا این بار با حکم مستقیم رئیس جمهوری به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وارد هیأت دولت شود؛ مسئولیتی که البته چندان هم طولانی نشد و حدود هفت ماه بعد با استعفای نجفی به پایان رسید. پس از آن نجفی مدتی سرپرست وزارت علوم شد و در جایگاه مشاور رئیس جمهور به فعالیتش ادامه داد تا اینکه با انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران به عنوان شهردار منتخب راهی ساختمان خیابان بهشت شد.

چند ماهی از آغاز به کار نجفی نگذشته بود که شایعات پیرامون بیماری، کسالت و تصمیمش برای استعفا خبرساز شد؛ بیماری‌ای که پیش از این در بهمن ماه سال ۹۲ نیز بهانه‌ای برای استعفای نجفی از ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شده بود.

او نهایتاً در آخرین روزهای سال ۹۶ از تصمیمش برای استعفا از شهرداری تهران خبر داد و در توضیح به خواندن شعری از مولانا بسنده کرد: «خوش‌تر آن باشد که سر دلبران… گفته آید در حدیث دیگران. …»

اصرار نجفی بر استعفا گرچه یکبار با مخالفت شورای شهر تهران روبه رو شد، اما در نهایت با پافشاری او به سرانجام رسید و او در فروردین ماه سال ۹۷ از شهرداری تهران کناره‌گیری کرد. از همان ایام سکوت نجفی آغاز شد و تنها تصویری از عیادت چند عضو شورای شهر تهران از شهردار سابق در یکی از بیمارستان‌ها منتشر شد.

سکوت نجفی اما نه تنها نامش را از رسانه‌ها حذف نکرد، بلکه نامی دیگر را که از مدت‌ها قبل در محافل خصوصی شنیده می‌شد، حتی در رسانه‌های رسمی در کنار نامش نشاند؛ زنی جوان به نام «میترا استاد» که ابتدا گفته شد همسر موقت نجفی است و بعدها مشخص شد که همسر دوم اوست. بسیاری میترا را که حالا با نام خانوادگی همسرش شناخته می‌شد، عامل استعفای نجفی می‌دانستند و همین امر سبب افزایش حواشی و شایعات پیرامون شهردار سابق شد.

با این حال زندگی خصوصی این زوج عجیب پس از مدتی جذابیت خود را از دست داد و خبری از آنها در محافل رسمی و غیر رسمی نبود تا اینکه خبر قتل میترا استاد و البته نام قاتلش مانند طوفان کل اخبار را درنوردید.

درباره ماجرای قتل این روزها اخبار ضد و نقیض فراوانی وجود دارد که هیچکدام تأیید نشده است اما خود نجفی اختلاف با همسرش را دلیل اصلی قتل عنوان کرده البته او اظهار کرده که قصد قتل همسرش را نداشته و صرفاً برای ترساندن او دست به اسلحه برده است. هر چند که این اظهارات نمی‌تواند توجیه مناسبی برای قتل باشد.

به هر حال ماجرای این قتل جنجالی احتمالاً تا مدت‌ها در صدر اخبار خواهد بود اما بر خلاف گذشته اخبار مربوط به نجفی را نه در اخبار سیاسی بلکه باید در اخبار حوادث جستجو کرد.