درآیین نکوداشت صدمین سال تأسیس تربیت معلم در ایران وجشن هشتاد دوسالگی تربیت معلم در استان اصفهان عنوان شد:  

از دارالمعلمین تا دانشگاه فرهنگیان/ دانشگاه فرهنگیان مسئول توانمندسازی بدنه نظام آموزشی کشور است

نیازمند دانشگاه‌های جامعه‌پرداز هستیم؛ تولید علم نافع در گرو همکاری دولت، دانشگاه و صنعت است

از دارالمعلمین تا دانشگاه فرهنگیان/ دانشگاه فرهنگیان مسئول توانمندسازی بدنه نظام آموزشی کشور است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، اصفهان، یکی از شهرهای بزرگ ایران است که در تاریخ فرهنگ، علم و آموزش مهد پرورش افراد بسیار تاثیرگذار بوده است. دانشمندان بزرگی در طول تاریخ ایران از اصفهان برخواسته و دلیل آن وجود مراکز آموزش عالی معتبر در این خطه از ایران است. مدرسه چهارباغ نمونه عالی آموزش دنیا در اصفهان قرار است، مدرسه ابن سینا که مرکز مباحث علمی دنیا بوده و مدارس نظامیه در زمان سلجوقیان به الگویی برای ساخت دانشگاه های بزرگ اروپاییان تبدیل شد، همگی از مراکز آموزش عالی اصفهان است.

  اصفهان علاوه بر دارا بودن چندین مراکز معتبرعلمی در سال ۱۲۹۷ ،با تلاش میرزا احمدخان نصیرالدوله بدر، حکیم الملک و میرزا ابوالحسن خان فروغی دارالمعلمین و دارالمعلمات به عنوان نهادی ممتاز در امر آموزش و پرورش و معلمان ایران تاسیس شد. که ۱۰۰ سال از تأسیس این مرکز می‌گذرد.

دانشگاه فرهنگیان پس از گذشت یکصد سال از تاسیس دارالمعلمین در کشور به دانشگاهی تاثیرگذار تبدیل شد که از اواخر دهه ۲۰ تا ۵۰ شمسی، شخصیت های برجسته ای همچون محمدعلی موسوی، رضا دایی جواد، بدرالدین کتابی، ابراهیم هورفر، حبیب الله فضائلی محمدباقر کتابی، اسفندیار معتمدی و محمدحسن باقی با تدریس و آموزش زمینه رونق این نهاد تربیتی در اصفهان را فراهم کردند و افراد بزرگی همچون دکتر مرتضی حکمی، محمدرضا خوانساری و رضا اردکانی از دانش‌سرای عالی اصفهان آموزش دیدند تا سکان‌داران شایسته ای برای ایران تربیت شود.

اما با فرا رسیدن نکوداشت صدمین سال تأسیس تربیت معلم در ایران وجشن هشتاد دوسالگی تربیت معلم در استان اصفهان مراسم ویژه ای با حضور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان، مسئولان استانی و جمعی از پیشکسوتان دانشگاه تربیت معلم و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در مرکز آموزش عالی شهید رجایی اصفهان برگزار شد.در آیین نکوداشت همچنین از تمبر و کتاب نکوداشت صدمین سال تربیت معلم رونمایی شد واز ۱۱ نفر پژوهشگران برگزیده استان اصفهان نیز تجلیل شد.

عمر پژوهشگران کشور بایستی صرف تولید دانش بومی شود

 معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان کشور، درآیین نکوداشت  صدمین سال تأسیس تربیت معلم در ایران وجشن هشتاد دوسالگی تربیت معلم در استان اصفهان با اشاره به اینکه در زمان‌های دیرین شاخه‌های مختلف علم و عالمان به یکدیگر نزدیک‌تر بودند افزود: باید مثلثی سه ضلعی دولت، دانشگاه و صنعت تشکیل شده و جامعه نیز در کانون آن مثلث قرار گیرد تا تولید علم نافع را شاهد باشیم.

علی‌باقر طاهری‌نیا، با اشاره به اینکه بیگانگی میان علوم خلأ بزرگی در دنیای کنونی است ادامه داد: استانداردهای بی‌ریشه و رقابت‌های بی‌ثمر چالش اصلی آموزش عالی کشور است. در حال حاضر نیازمند دانشگاه‌های جامعه‌پرداز هستیم؛ تولید علم نافع باید هدف تعالی در آموزش عالی کشور باشد.

وی گفت: نباید عمر پژوهشگران کشور را صرف نوشتن مقاله کرد بلکه باید از آنان به عنوان تولیدکنندگان دانش بومی استفاده کرد؛ دانشگاه فرهنگیان می‌تواند پرچم‌دار پارادایم جدید دانش در کشور باشد.

طاهری‌نیا افزود: در مطالعه ۱۰۰ سال تربیت معلم در ایران، اثرگذاری ۴۰ سال تربیت معلم پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار ارزشمند و قابل توجه است؛ سهم چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی را باید به خوبی در تربیت معلم برجسته کرد.

تدوین تاریخچه و سند فعالیت تربیت معلم درایران

وی با اشاره به نکوداشت یکصدمین سال تاسیس تربیت معلم در ایران بیان داشت: در این نکوداشت مولفه هایی از جمله فراخوان پیشکسوتان و بازخوانی تجارب آن ها حائز اهمیت بود که این امر می تواند پشتیبانی برای سیاست سیاست گذاران باشد.

وی  با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان مرکز ثقل تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش است، ابراز داشت: به همین منظور تاریخچه و سند فعالیت تربیت معلم با هدف ضبط و گردآوری فعالیت های این دانشگاه و تحلیل مشکلات و کمبودها تدوین می شود.

دانشگاه فرهنگیان در روند تعالی جامعه نقش ویژه دارد

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های استانی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در آیین نکوداشت یکصدمین سال تاسیس تربیت معلم در ایران، گفت: دانشگاه فرهنگیان نسبت به دیگر نهادهای جامعه پیچیده‌تر و متفاوت‌تر است این پیچیدگی به دلیل مسئولیت این نهاد در جامعه است. دانشگاه فرهنگیان به نسبت سایر دانشگاه های کشور متمایز است، چراکه در روند تعالی جامعه نقشی ویژه دارد.

شهرام عروف زاد، افزود: دانشگاه فرهنگیان با محوریت تولید معلم و توانمندسازی بدنه نظام آموزشی کشورنسبت به دیگر دانشگاه‌ها مزیت رقابتی بیشتری دارد، چراکه ارزشمندترین منبع آن منابع انسانی آن است، .

وی گفت: فضای آرام و حاکی از آموزش، تعلیم و تربیتی که در دانشگاه فرهنگیان است، این دانشگاه را متمایز و غیر قابل تقلید کرده است؛ روند مدیریت دانش باید در سطح دانشگاه فرهنگیان ساری و جاری شود.

وی با اشاره به برنامه‌های راهبردی دانشگاه فرهنگیان، تصریح کرد: یاددهی، یادگیری، پژوهش، اداره امور و عرضه خدمات نیاز به مدیریت و آینده‌نگری دارد.به طور کلی دانشگاه فرهنگیان در حوزه تربیت نقش متفاوتی در جامعه ایفا می‌کند، به دنبال حفظ سابقه درخشان صد ساله دانشگاه فرهنگیان و تثبیت این جایگاه در سطح جامعه هستیم.

   گفتنی است ،۴۱ هزار دانشجو معلم در این دانشگاه تحصیلات می کنند، این دانشجو معلمان در قالب دانشجویان مقاطع تحصیلی پیوسته و دانشجو معلمان مهارت آموز، ماده ۲۸ هستند که در ۱۶ رشته آموزشی متناسب با نیاز آموزش و پرورش تحصیل می کنند.دانشگاه فرهنگیان کشور ۹۸ شعبه در قالب پردیس و مراکز دانشگاه فرهنگیان فعال دارد.