استانها » الناز حسینی » تولیدی » کردستان
کد خبر : 910061
چهارشنبه - 4 دی 1398 - 12:16

ازدواج‌های مجازی

بدون شک اینترنت و فضاهای بیکران مجازی، ارتباطات میان افراد را نسبت به گذشته بسیار تسهیل کرده است و به افراد به ویژه جوانان امکان می‌دهد تا تجربیاتی جدید و روابطی متفاوت را تجربه کنند.

ازدواج‌های مجازی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، بدون شک اینترنت و فضاهای بیکران مجازی، ارتباطات میان افراد را نسبت به گذشته بسیار تسهیل کرده است و به افراد به ویژه جوانان امکان می‌دهد تا تجربیاتی جدید و روابطی متفاوت را تجربه کنند. روابطی که قبلاً با تعاملات چهره به چهره به وجود می‌آمد، اکنون با این فناوری انجام می‌شود؛ یعنی نوع جدیدی از روابط میان فردی به واسطه اینترنت ایجاد شده است. شیوه‌های آشنایی و تعامل با افراد دیگر شکل گرفته است. افراد دیگر برای انتخاب فرد مناسب برای ازدواج به همسایگان، محله، اقوام و آشنایان محدود نمی‌شوند. با گسترش اینترنت، شکل‌های جدید از تعامل و ارتباط برای افراد فراهم شده است. اینترنت سبب شکل گیری نوع جدیدی از خواستگاری، اظهار یا تمایل عشق و تلاش برای یافتن فرد مناسب برای ازدواج شده است. بدین گونه که موجب تسهیل آن شده است و امکان وقوع آن را بیشتر کرده است. امروزه بسیاری از افراد برای انتخاب فرد مدنظر برای ازدواج به دنیای اینترنت می‌روند. بدین گونه افراد با اینترنت با دیگران روابط دوستانه و تنگاتنگ برقرار می‌کنند و گاهی ممکن است به کسی پیشنهاد ازدواج دهند یا چنین پیشنهادهایی دریافت کنند. به همین دلیل امروزه ما شاهد افزایش روز افزون گرایش جوانان به دوست یابی اینترنتی و در پی آن ازدواج‌هایی هستیم که آشنایی دو طرف با اینترنت انجام گرفته است. وب سایت‌های متعددی هم با عنوان همسریابی اینترنتی به وجود آمده‌اند تا امروزه برخی از جوانان برای گزینش همسر و اقدام به تشکیل نهاد خانواده به این فضای های مجازی گرایش پیدا کنند. بدین صورت، دو نفر که با یکدیگر ارتباط برقرار کرده‌اند، در می‌یابند وجه مشترکی بین آن‌ها وجود دارد و تلاش می‌کنند این جنبه مشترک را تقویت کنند، سپس به مرور زمان این رابطه می‌تواند به شکل پلکانی به گفتگوهای تلفنی، مبادله عکس و داده‌ها و سرانجام ملاقات واقعی بینجامد.

مهتاب دختر ۲۱ ساله با مراجعه به مرکز مشاوره از قصه آسیب و سوء استفاده‌ای که از دنیای صفر و یک دنیای مجازی خورده است می‌گوید: از اون دخترایی بودم که دائم سرم تو گوشی بودم و تو شبکه‌های مختلف اجتماعی صفحه داشتم. این شدت استفاده از اینترنت و گوشی با اعتراض‌های گاه و بی گاه خانواده‌ام همراه بود چون از کارای روزمره مونده بودم و وابستگی عجیبی به گوشی‌ام پیدا کرده بودم. در یکی از همین از شبکه‌های اجتماعی با پسری آشنا شدم که در ابتدا قرار بر آشنایی بود و کم کم که این ارتباط بیشتر شد خواست که همدیگرو ببینیم و این دوستی رو جدی‌تر ادامه بدیم. در طول این مدت در طول شبانه روز ما ساعت‌ها با هم حرف می‌زدیم و تقریباً از همه زندگی خصوصی و خانوادگی همدیگر مطلع بودیم طوری این رابطه برایم اهمیت یافته بود که اگر روزی در اینترنت آف بود خیلی نگران می‌شدم و سعی می‌کردم حتماً ازش خبری بگیرم، بنابراین با پیشنهاد ملاقات‌های حضوری باهاش موافقت کردم و بعد از چند بار ملاقات ازم خواستگاری کرد و من هم بدون تأمل موافقت کردم. این ازدواج با مخالفت‌های خانواده‌ها همراه بود ولی من واقعاً نمی تونستم ازش بگذرم و گوش به حرف سایرین در مورد خصوصیات رفتاری و خانوادگی و بیکاری همسرم نمی‌دادم. چند ماه که از ازدواجمان گذشت کم کم با واقعیت تمام دروغ‌ها و ظاهر سازی های همسرم روبرو شدم علاوه بر بیکاری فهمیدم که مصرف کننده مواد مخدر است واز طریق همین شبکه‌های مجازی دست به خیانت و روابط نامشروعی با خانم‌ها و دخترانی که تحت عنوان دوست با آنها بوده است دارد. باورم نمی‌شد این همان پسری بود که من ماه‌ها با او در فضای مجازی حرف می‌زدم انگار مردی غریبه بود که هیچ احساس و تعهدی به خانواده نداشت و اگرم هم از وضعیت شکایت می‌کردم با پرخاشگری و کتک مواجه می‌شدم. دیگر تحمل این وضعیت برایم امکان ندارد اطرافیانم می گویند من افسردگی گرفته‌ام شاید درست می گویند؛ من اشتباه کردم این ازدواج و زندگی مجازی را نمی‌خواهم…

تحقیقات متعددی به بررسی آسیب‌های ناشی از فضای مجازی بر افراد و خانواده‌ها پرداخته‌اند نتایج این پژو هش ها نشان می‌دهد برخی از پیامدهای استفاده ناماسب از تلفن همراه شامل اعتیاد روانی، تزلزل ارزش‌ها، کاهش تعامل‌های اجتماعی، ظهور تخلف‌های سایبر، بلوتوث و پیامک‌های غیر اخلاقی است. این پیامدها نتایج اخلاقی و فرهنگی نامناسبی را در بر داشته و منجر به رواج رفتارهای ناهنجار در سطح جامعه می‌شود. روی هم رفته امروزه فضای مجازی بخش عمده‌ای از زندگی افراد جامعه را به خود اختصتص داده است. به گونه‌ای که بخش عمده‌ای از تعاملات و سرگرمی‌های و آموزش‌های آنان در این فضا و بدون حضور فضاهای فیزیکی متعدد انجام می‌گیرد. بنابراین عمل مهمی در شکل گیری سبک زندگی و چگونگی تفکر افراد خواهد گزارد. امید است دست اندر کاران با آموزش و فرهنگ سازی درست استفاده کردن افراد از فضای مجازی در راستای برطرف کردن آسیب‌ها و معضلات ناشی از این پدیده در جامعه تلاش نمایند.

منبع: معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان کردستان (مرکز مشاوره آرامش)