حج و زیارت و وقف » فرهنگ و هنر
کد خبر : 849852
دوشنبه - 15 مهر 1398 - 14:08

اربعین؛ محور وحدت| تمدن برخاسته از اربعین به رنسانس طعنه می‌زند

نویسنده کتاب «راهپیمایی اربعین؛ زمینه‌ساز تمدن عظیم اسلامی» می‌گوید: امروز پس از گذشت ۴۰۰ سال از آغاز دوران رنسانس جهان به این نتیجه رسیده که این تفکر پاسخگوی نیازها نیست؛ در حالی که تمدن اسلامی در اربعین، زندگی آرامش‌بخش و وحدت آفرین را به جهانیان عرضه کرده است.

اربعین؛ محور وحدت| تمدن برخاسته از اربعین به رنسانس طعنه می‌زند

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، حجت‌الاسلام حسن ملک محمدی، کارشناس امور دینی و نویسنده سه اثر در حوزه اربعین  با اشاره به رویکردهای تمدنی پیاده‌روی اربعین اظهار داشت: اساساً مکتب اباعبدالله (ع) تمدن‌ساز است و امام حسین (ع) در کربلا که یک چهارراه تمدنی محسوب می‌شود، حماسه عاشورای خونین، رهایی‌بخش و همیشه جاوید خود را برپا کرد؛ زیرا این مکان هم به لحاظ جغرافیایی و هم به لحاظ تاریخی، دارای ویژگی‌های منحصر به فرد است.

کوفه ریشه در آغاز زندگی بشر و پایان زندگی آن دارد

معاون عقیدتی سیاسی ناجا با بیان اینکه منطقه دو شهر کوفه و کربلا استثنایی و خاص است تصریح کرد: این دو شهر محل ظهور و بروز انبیاء الهی و محل حکومت آغازین بشر توسط حضرت نوح (ع) بوده است. همچنین امیرالمومنین (ع) نیز در همین منطقه حکومت خود را اعلام کردند و امام زمان (عج) نیز در همین منطقه اعلام حکومت خواهند کرد بنابراین این منطقه ریشه در آغاز زندگی بشر و پایان زندگی آن یعنی زمان ظهور امام زمان (عج) دارد.

طعنه تمدن برخاسته از اربعین به رنسانس

ملک محمدی با بیان اینکه اکنون ۴۰۰ سال از آغاز دوران رنسانس گذشته است و جهان به این نتیجه رسیده که دیگر این تفکر پاسخگوی نیازهای بشر نیست، تصریح کرد: این تفکر سکولار، پاسخگوی نیازهای بشر نیست و برعکس حرکت اربعین حسینی که الحمدلله هر سال در حال گسترش و ظهور بیشتر است، این پیام را به جهانیان مخابره می‌کند که می‌تواند یک زندگی آرامش‌بخش و وحدت آفرین را بر اساس تعامل، همکاری، برادری و همدلی در حد اعلا به نمایش بگذارد و این طعنه‌ای به تمدن رنسانسی غرب محسوب می‌شود.

تمدن اربعینی آرامش‌بخشی، فارغ از تجملات و بر مدار وحدت است

مولف کتاب «ابعاد جهانی اربعین» با اشاره به مقصد و هدف مشترک در پیاده‌روی اربعین اضافه کرد: در پیاده روی اربعین جمعیت میلیونی با پای پیاده به سمت هدفی مشترک حرکت می‌کنند و در این مسیر هم زائران و هم خادمان از ویژگی‌های والایی برخوردار هستند. خادمان زائران اربعین با بضاعت کم تمام هستی خود را در طبق اخلاص می‌گذارند و اهداف برتر در یک زندگی انسانی و دینی را به نمایش می‌گذارند و این زندگی همان تمدنی است که تمام انبیاء و ائمه اطهار (ع) به دنبال آن بودند. تمدنی که آرامش بخش، فارغ از اشرافی‌گری و به دور از تجملات، بر محور وحدت فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه در پیاده‌روی اربعین مظاهر تمدن‌سازی اسلامی را به وضوح می‌توان مشاهده کرد گفت: زیباترین رفتارهای بشری و انسانی را در پیاده روی اربعین که ابر رویداد جهان بشریت است، می‌توان مشاهده کرد. در تاریخ بشریت هیچ رویدادی مانند اربعین وجود ندارد که بیش از ۲۰ میلیون نفر جمعیت در یک نقطه جمع شوند و علاوه بر آن‌که نزاع و اختلافی با یکدیگر نداشته باشند، به یکدیگر احترام نیز بگذارند و جلوه‌های صفا، وفا و ایثار را در حد کمال به نمایش بگذارند.

فلسفه قیام امام حسین (ع) نجات بشریت از گمراهی و ظلم ستگران است

ملک محمدی با اشاره به اینکه زائران اربعین حسینی علی‌رغم آن‌که برای بیش از ۵۰کشور جهان و با سلایق مختلف هستند، از نشاط زایدالوصفی برخوردارند، تصریح کرد: در زیارت نامه اربعین می‌خوانیم : «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلالَهِ؛ و بهترین خونش را در راه تو بذل کرد، تا بندگانت را از جهالت و سرگردانى گمراهى برهاند» یعنی فلسفه قیام امام حسین (ع) نجات بشریت از گمراهی و از ظالمان و ستمگران است.

اربعین ادامه مبارزه مومنان با ظلم و استکبار 

این مولف کتاب «راه‌پیمایی اربعین حسینی زمینه‌ساز تمدن عظیم اسلامی» افزود: مقام معظم رهبری می‌فرمایند: اربعین حسینی زمینه ساز ادامه مبارزه تاریخی مومنان با ظلم، استبداد و استکبار است یعنی هم‌اکنون که ما در برابر استکبار جهانی ۴۰ سال است که  مقاومت می‌کنیم و دشمنان نتوانستند هیچ غلطی کنند، به دلیل پیوند عمیق با فرهنگ اربعین و عاشورا یعنی همان فرهنگ ظلم ستیزی و استکبار ستیزی است.

وی افزود: ثمره این فرهنگ همان شعار تاریخی امام حسین (ع) که فرمودند: «هیهات من الذله» است. این راهبرد امروز چراغ‌راه تمام آزادگان جهان شده است و هم‌اکنون نیز نمونه عملی آن را در این انقلاب مشاهده می‌کنیم بنابراین یکی از عالی‌ترین درس‌های اربعین حسینی زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا، تجدید میثاق با شهدای کربلا و شناخت فلسفه شهادت است که نجات بخش از ضلالت و گمراهی است. پیام اربعین، پیام ظلم‌ستیزی، بصیرت، وفاداری به ولایت و تجدید میثاق با شهداست.

یادآور می‌شود: سه کتاب «ابعاد جهانی اربعین»، «حماسه اربعین حسینی؛ پیوند فرهنگ عاشورا و انتظار» و «راهپیمایی اربعین؛ زمینه‌ساز تمدن عظیم اسلامی»، بعدازظهر امروز با حضور حجت‌الاسلام حسن ملک‌محمدی، نویسنده این سه اثر در فارس برگزار می‌شود.

انتهای پیام/