به گزارش پایگاه خبری ربیع، علی قاسمزاده ، در برنامه رادیویی صدای شهر «گفتوگوی بیواسطه با مردم»،درباره درخواست شهروندان برای ساماندهی فضای محیطی و رفع آلایندگی هوایی زیرگذر امام علی (ع) که موجب سختشدن تنفس شهروندان در این مکان شده و با استقرار ایستگاه مترو، دو چندان شده است، افزود:بهصورت طبیعی این زیرگذر؛ سنگینی هوا دارد و علت مضاعفی که این امر را برای شهروندان مضاعف کرده است کارگاه احداث ایستگاه مترو است که بعضاً کارگران در دو تا سه شیفت در حال فعالیت هستند، قطعاً با اتمام این فعالیتها از حجم آلایندگیها کاسته خواهد شد و برای این مدت نیز مهندسان فنی و معاونت عمران شهرداری اصفهان باید سازوکارهای موقت تعبیه کنند.
وی افزود:برای ما یک لحظه تنفس راحتتر مردم، مهم است و این احتمال را باید بدهیم ممکن است فردی که مشکل تنفسی و ریوی دارد، در زیرگذر گرفتار شود، بنابراین باید تدابیر لازم برای تهویه مناسب و سریع دیده شود. طبق اطلاع مسئولان مربوطه، ۴۵ روز زمان محاسبه حجم دود زیرگذرها به طول میانجامد، بنابراین زمان اجرای طرح تهویه مناسب آنها اطلاع داده میشود.
معضل دود درتونل شهید آقاخانی بزرگمهر و زیرگذر میدان امام علی(ع)
در همین زمینه معاون عمرانی شهردار اصفهان نیز گفت:زیرگذر امام علی (ع) بیش از یک دهه گذشته به بهرهبرداری رسیده است و با توجه به حجم بالای تردد در این زیرگذر و وسعت قابل تأمل آن، نیازمند تهویه مناسب است، گرچه استقرار کارگاه احداث ایستگاه مترو در این زیرگذر در زمینه افزایش آلایندگی، بسیار مزید بر علت شده است اما تا پیش از آن، مشکل خاصی در زمینه تهویه هوا در این نقطه وجود نداشت. البته در این زمینه جلساتی را با معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری برقرار ساخته و قرار بر این شد شرکت قطار شهری مشاوری را در زمینه طراحی و محاسبه دود اقدام کند. گرچه در محاسبه حجم دود مشکلی خاصی نداریم اما بحث اصلی نحوه خروج دود است.
اصغر کشاورزراد افزود:البته درصدد هستیم راهکارهای طبیعی برای خارجکردن و تهویه دود در تونلهای شهری مانند تونل شهید آقاخانی خیابان بزرگمهر و زیرگذر میدان امام علی (ع) در نظر بگیریم.
مدیرعامل سازمان قطار شهری نیز با اشاره به اینکه برای این زیرگذر باید از قبل درباره نحوه تهویه مناسب آن تدابیری اتخاذ میشد گفت: به دلایلی این امر انجام نشده است. قابل تاکید است که محاسبه میزان دود و امور مربوط به دود با توجه به اینکه یک گاز است، بسیار سخت بوده است.
سیدمحسن واعظیفر، افزود:محاسبه میزان حجم دود در نقاطی که به صورت منظم نیست امری مشکل و معادلهای چند وجهی است، در این رابطه با دانشگاههای بزرگ کشور چون دانشگاه صنعتی اصفهان و تربیت مدرس صحبت شده است، با این وجود مذاکراتی برای میزان محاسبه دود و طراحی تهویه آن انجام شده است، چرا که این معضل دود برای حتی کارگاههای ایستگاههای در حال احداث مترو و تنفس کارگران نیز اهمیت بسزایی دارد.
طرح بازگشایی خیابان اطشاران از سوی وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است
شهردار اصفهان همچنین در پاسخ به درخواشت شهروند اصفهانی در رابطه با بازگشایی فاز دوم خیابان اطشاران که سالهای سال است، مردم منتظر آن هستند گفت: در برنامه گذشته، مدیر منطقه ۱۰ خبر از الزام یک مصوبه ابلاغی و سپس آغاز عملیات اجرایی فاز دوم خیابان اطشاران داد.
داوود بحیرایی، مدیر منطقه ۱۰ شهردار اصفهان نیز با اشاره به اینکه در دو روز گذشته، طرح بازگشایی خیابان اطشاران از سوی وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است و دو شرط برای آن تعیین شده است افزود: شرط اول آن قابل حل بوده و ما نیز آن را رفع کردیم، شرط دوم، اجرا و آغاز پروژه را مشروط به افزایش سرانهها ی خدمات کرده است. در همین رابطه جلساتی با معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان برقرار شده و سرانههای خدماتی را افزایش و نقشهها اصلاح خواهد شد، در ادامه نقشههای تغییر یافته در کمیسیون ماده پنج استانداری امضا و سپس ابلاغ میشود، پس از ابلاغ پروژه، طرح اجرا خواهد شد.
محله شهید شاکری خارج از محدوده شهر است
شهردار اصفهان در پاسخ به شهروند دیگری که چرا در محله شهید شاکری، مجوز ساختوساز داده نمیشود گفت: این محله جزو محدود شهر اصفهان محسوب نشده است و در حریم شهر قرار دارد؛ در این راستا چندین بار برای الحاق آن تلاش شده اما تصویب نشده است و تا زمانی که این محله به محدوده اصفهان الحاق نشود، نمیتوانیم مجوز ساخت و ساز بدهیم و طبق قانون هم مکلف هستیم جلوی ساختوسازهای غیرقانونی را هم بگیریم.
قاسم زاده افزود: اتفاقاتی که هفتههای گذشته در تهران (ریزش ساختمانها) صورت گرفت، از جنس این ساختوسازهایی است که بدون پروانه و رعایت استانداردهای فنی ساخته شده است، از اینرو شهروندان به ما حق بدهند که شهرداری اصفهان مانع این نوع ساختوسازها شود.
اصلاح جانمایی تقاطع سهراه نقشینه
مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان نیز گفت: در این رابطه، این محله در حریم شهری و خارج از محدوده شهری است و طبق قانون ما هیچ گونه خدماتی را در حریم شهری نمیتوانیم ارائه کنیم، ولی علیرغم این امر، اکنون بحث نظافت و جمعآوری زباله و دیگر خدماتی که باعث رفاه حال شهروندان است از سوی شهرداری ارائه میشود. هیچ گونه دعوا و اختلافی بین شهرداری اصفهان و اوقاف هم درباره این محله وجود ندارد و تقریباً هفتگی پیگیر موضوع الحاق این محله هستیم.
محمدمهدی کریمی، همچنین در رابطه با سهراه نقشینه و اتفاقات تصادفی و خطرآفرینی متعدد به محض تماسهای مردمی در این رابطه گفت: با توجه به اینکه بحث جانمایی تقاطعها به معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری مربوط میشود، نامهنگاریها صورت گرفت و اصلاح این جانمایی را تقاضا کردیم. به محض آنکه اصلاح این جانمایی از سوی معاونت حملونقل به ما ابلاغ شود، به دلیل حساسیت موضوع و اینکه جان مردم در معرض خطر است، اجرای پروژه را آغاز خواهیم کرد.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان نیزدر این زمینه گفت: مشکل اصلی که در این محدوده وجود دارد، حجم بالای ترافیک و تردد خودروهای سنگین است، در برنامهریزی شبکههای معابر، برنامهریزی برای تردد وسایل نقلیه باری، بلوار مرحوم آیت الله ناصری در نظر گرفته شده است، ولی همچنان وسایل نقلیه سنگین از این محور سه راه نقشینه عبور و مرور میکنند.
حسین حقشناس، افزود:طرحریزیهایی برای رفع این موضوع انجام شده و به منطقه ابلاغ شده ولی این موضوع به صورت موقت، خواهد بود. در جلسه شورای ترافیک که پلیس راهور هم حضور دارند، طرح مطرح شده و در صورت نیاز بررسی مجدد خواهد شد و اگر اصلاح نیاز باشد در اسرع وقت ابلاغ میشود.
استفاده از حملونقل پاک یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا است
در ادامه شهردار اصفهان به این نکته اشاره کرد : یکی از دغدغههای اصلی شهروندان، موضوع آلایندگی هوای شهر اصفهان است؛ که یکی از راهکارهای حل این معضل، استفاده از وسایل نقلیه پاک است.
معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان دست به اقدامی ابتکاری زده و با یکی از بانکهای عامل و صنایع تولیدکننده دوچرخه و موتور برقی تفاهمنامهای منعقده شده، بر این اساس شهروندان میتوانند با مراجعه به این بانک عامل از تسهیلات کمبهره قرضالحسنه با کارمزد چهار درصد بدون سپردهگذاری برای خرید وسایل نقلیه پاک استفاده کنند. این میزان تسهیلات بدون محدودیت تعداد نفرات بوده و سقفی برای این موضوع از سوی بانک در نظر گرفته نشده است.