استانها » خراسان شمالی
کد خبر : 826608
شنبه - 23 شهریور 1398 - 19:52

اجرای ٨٧ مجلس تعزیه محرم در خراسان شمالی

سرپرست معاونت امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: ٨٧ مجلس تعزیه ویژه با ٣١ گروه تعزیه دهه اول محرم در شهرستان‌های استان اجرا شد.

اجرای ٨٧ مجلس تعزیه محرم در خراسان شمالی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی؛ ابوالحسن حیدری از اجرای ۸۷ مجلس تعزیه محرم در خراسان شمالی خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد، ١١ گروه با ١٢ اجرا در بجنورد، ٢ گروه با ٣٨ اجرا در گرمه، ٨ گروه با ٨ اجرا در شیروان و ٢ گروه با ١٣ اجرا در اسفراین و ٨ گروه با ١۶ اجرا در جاجرم در دهه اول محرم به تعزیه‌خوانی پرداختند.

وی، بابیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی مجوز اجرای تعزیه را در مناطق مختلف استان صادر می‌کند، اظهار کرد: هدف از این طرح شناسایی و معرفی استعدادهای هنری تعزیه‌خوانان استان و توجه و معرفی  فداکاری‌ها و رشادت‌های اهل‌بیت (ع) می‌باشد.

سرپرست معاونت امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی افزود: مقوله آموزش هنرمندان تعزیه در راستای سیاست‌های تقویت گروه‌های آموزشی نیز همچون سال گذشته در دستور کار قرار دارد.

وی، اظهار کرد: تعزیه‌خوانی در کنار دیگر آداب‌ورسوم خاص ماه محرم نظیر نخل بندانی، نخل گردانی، سینه‌زنی و زنجیرزنی در مناطق شهری و روستایی خراسان شمالی قدمتی دیرینه دارد.

حیدری سوگواری را ماهیت اصلی ذاتی تعزیه‌خوانی توصیف و بیان کرد: بااین‌وجود طی سال‌های اخیر جلوه‌های بیشتری به آیین تعزیه‌خوانی افزوده‌شده و این مقوله به‌صورت شبیه‌خوانی یا نمایش دینی مذهبی درآمده است.

وی خاطرنشان کرد: از “تعزیه” به‌عنوان میراث معنوی اسلام و اصیل‌ترین روایت منظوم کربلا نیز یادشده است. روایتی نمایش گونه از حماسه عاشورا که هرسال به پشتوانه مردم دوستدار اهل‌بیت) در شهرها و روستاها اجرا می‌شود.

انتهای پیام/