استانها » خراسان شمالی
کد خبر : 772818
جمعه - 28 تیر 1398 - 22:41

اجرای طرح پایش و مراقبت بیماری KHV در خراسان شمالی

طرح پایش و مراقبت فعال در خصوص کوی هرپس ویروس (KHV) با همکاری مشترک ادارات کل دامپزشکی و حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی در آبگیرها و سدهای این استان به اجرا درآمد.

اجرای طرح پایش و مراقبت بیماری KHV در خراسان شمالی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی، فرزین حسینی اظهار کرد: ویروس KHV از خانواده هرپس ویروس‌ها و از عمده‌ترین پاتوژن های شناخته‌شده برای ماهیان کوی و کپور معمولی است و به علت احتمال سرایت گسترده و شیوع سریع و تلفات سنگین، خسارات اقتصادی زیادی را برای پرورش‌دهندگان برخی نقاط  جهان به‌ویژه در مورد ماهیان زینتی و گرمابی وارد ساخته، به‌گونه‌ای که دست‌کم از ۳۰ کشور گزارش‌شده است.

وی ادامه داد: انتقال ویروس مسبب این بیماری از طریق استخرهای پرورش و تجهیزات آن، هم‌چنین گیاهان آبزی، دوزیستان و پرندگانی مانند مرغ ماهی‌خوار، پساب ذخایر پرورش مبتلا و ورود ماهیان آزاد به درون استخرهای پرورش روی می‌دهد؛ لذا خرید ماهی از منابع معتبر و قرنطینه ماهیان جدید در دمای مطلوب، از راه‌های پیشگیری قلمداد می‌شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبورعسل اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی یادآور شد: از مشخصات معروف هرپس ویروس‌ها، پایداری به حالت نهفته در بدن میزبان است و درنتیجه درمان موثری برای KHV  وجود ندارد، به همین دلیل حذف جمعیت مبتلا و ضدعفونی کامل محیط و استخرها توصیه می‌شود. وی خاطرنشان کرد: ماهیان آلوده به KHV، کاهش فعالیت شنا، فرورفتگی چشم‌ها و افزایش تولید موکوس روی پوست و باله‌ها را نشان می‌دهند و در آزمایش‌های پس از مرگ نیز نکروز آب‌شش در بسیاری از آن‌ها مشهود است.

انتهای پیام/