مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان در گفتگوی اختصاصی با ربیع عنوان کرد:

اجرای طرح نور خدمت در صد روستای استان اصفهان تا پایان سال/شبکه برق رسانی برخواراز سیمی به کابل خودنگهدار رسید

کابل خودنگهدار از انواع سیم و کابلی است که از جنس آلومینیوم می باشد و جهت انتقال و توزیع نیروی برق در خطوط هوایی مورد استفاده قرار می گیرد.

اجرای طرح نور خدمت در صد روستای استان اصفهان تا پایان سال/شبکه برق رسانی برخواراز سیمی به کابل خودنگهدار رسید

زهرا نصیری

 به گزارش پایگاه خبری ربیع، کابل خودنگهدار از انواع سیم و کابلی است که از جنس آلومینیوم می باشد و جهت انتقال و توزیع نیروی برق در خطوط هوایی مورد استفاده قرار می گیرد.

امروزه استفاده از کابل خودنگهداردر شبکه های برق رسانی  به عنوان یکی از انواع سیم و کابل مزایای بسیار زیادی دارد. این محصولات سبب کاهش اتلاف انرژی می شوند و قیمت آن ها نیز بسیار مقرون به صرفه تر از کابل های مسی است. به همین دلیل خطر به سرقت رفتن آن ها نیز کاهش پیدا می کند. کابل برق آلومینیومی و خودنگهدار وزن کمتری نسبت به کابل مسی با همان متراژ دارو این موضوع سبب آسان تر شدن نصب کابل ها می شود.

کابل خودنگهدار در برابر پارگی و خوردگی مقاوم است و سطح ایمنی بالایی دارد. به همین دلیل می توان در شبکه های انتقال و توزیع برق از آن استفاده کرد. هزینه های مربوط به نگهداری، نصب و تعویض این کابل ها کمتر از کابل مسی است.

خمینی شهر دومین شهرستان در زمینه انجام طرح کابل خودنگهداربرق است

در همین پیوند مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان درباره اینکه کدامیک از شهرستان های استان هم اکنون به طورکامل به شبکه های توزیع برق آن  مجهز به کابل خود نگهدار شده است در گفتگو با خبرنگار کیمیای وطن  افزود: برخوار اولین شهرستان در استان است که به طور کامل شبکه برق رسانی فشار ضعیف سیمی را به کابل خودنگهدار تبدیل کرده است.

حمید علاقه‌مندان  پاسخ داد: در ۲۳ شهرستان استان، ۱۹ هزار کیلومتر شبکه فشار ضعیف وجود دارد که تاکنون، ۱۰ کیلومتر آن از سیم به کابل تبدیل شده و تا پایان سال ۱۴۰۳، تمام این شبکه در استان به کابل خود نگهدار تبدیل می‌شود.

وی درباره هزنیه های اجرای این طرح به این مسئله اشاره داشت که  این پروژه به طول ۲۰۰ کیلومتر و با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال اجرا شده است.

تمام کنتورهای  برق مشترکان صنعتی و کشاورزی در استان اصفهان هوشمند شده است

علاقمندان گفت: شهرستان خمینی شهر دومین شهرستانی است که شبکه برق آن به کابل تبدیل شده و در شهرستان چادگان هم تا ۱۵ روز آینده این طرح تکمیل می‌شود.

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان گفت: تمام کنتورهای برق مشترکان صنعتی و کشاورزی  در استان هوشمند شده و تکمیل هوشمند سازی کنتور برق مشترکان تجاری و خانگی در حال انجام است.

وی، اجرای طرح نور خدمت و اصلاح شبکه روستایی برای قرائت غیر حضور کنتور‌ها را از دیگربرنامه‌های شرکت توزیع اصفهان نام برد و گفت: تا پایان سال، طرح نور خدمت در صد روستا تکمیل می‌شود.

جلوگیری از تخریب محیط زیست از مزایای کابل خود نگهدار است

مدیر امور برق شهرستان برخوارنیز در گفتگو با ربیع گفت: از سال ۱۴۰۰ تاکنون، ۲۰۰ کیلومتر از شبکه فشار ضعیف برق در برخوار با ۲۰ میلیارد تومان از سیمی به کابل خود نگهدار هزینه تبدیل شده است.

محمدرضا معینی، با اشاره به تبدیل شبکه مسی به کابل خودنگهدار در برخوار گفت: کاهش خاموشی های ناشی از خطاهای گذرا و دائم در شبکه های توزیع،کاهش خطر آتش سوزی در مناطق مشجر و جلوگیری از تخریب محیط زیست از مزایای کابل های خودنگهدار است؛ به عبارتی توجه به گسترش کیفیت های زیست محیطی و توسعه مدیریت سبزو کاهش خطرات ناشی از چالش های حریم خطوط به با استفاده از کابل های خود نگهدار ارتقا می یابد.

زهرا نصیری