تولیدی » سیاست خارجی » سیاسی » گزارش-مصاحبه » نفیسه الله دادی
کد خبر : 478163
یکشنبه - 22 مهر 1397 - 15:49

ابهام در سازوکار ویژه اروپا برای نجات برجام

اروپا قرار بود سازوکار ویژه‌ای برای نجات برجام برقرار کند؛ اما ظاهرا این اقدام در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

ابهام در سازوکار ویژه اروپا برای نجات برجام

به گزارش پایگاه خبری ربیع، اروپا قرار بود سازوکار ویژه‌ای برای نجات برجام برقرار کند؛ اما ظاهرا این اقدام در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
روزنامه مستقر در بروکسل روز جمعه در گزارشی نوشته است: وضعیت حقوقی ‌سازوکاری‌ که اتحادیه اروپا برای دورزدن تحریم‌های آمریکا و حفظ مراودات مالی با ایران پیشنهاد کرده است، هنوز مشخص نیست.
منبعی در بانک مرکزی اروپا به این روزنامه گفته است مقام‌های اتحادیه اروپا هنوز هیچ «رایزنی رسمی» با این بانک درباره این طرح خود که به «مکانیسم ویژه اروپا» معروف شده است، انجام نداده‌اند.
کشورهای اروپایی در هفته‌های گذشته گفته‌اند قصد دارند در راستای تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای برجام «سازوکار ویژه‌ای» را برای دورزدن تحریم‌های آمریکا و تسهیل پرداخت پول به ایران، راه‌اندازی کنند.
روزنامه «براسل‌تایمز» در گزارش روز جمعه خود نوشته است: درباره اینکه آیا چنین اقدامی از لحاظ حقوقی و عملی ممکن است، ابهام وجود دارد.
سخنگوی اتحادیه اروپا در نشستی خبری که پنجشنبه در بروکسل برگزار شد، در پاسخ به این سؤال که آیا اتحادیه اروپا مشروعیت حقوقی مکانیسم پرداختی مدنظر را تأیید می‌کند، گفت: «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه نظرش را به صراحت در این باره ابراز کرده است.
وی بدون توضیحات بیشتر گفت: تلاش‌ها برای تشکیل این مکانیسم ادامه دارد.
از سوی دیگر، یک منبع در «بانک مرکزی اروپا» گفت هنوز هیچ رایزنی رسمی با این بانک درباره این طرح انجام نشده است.
او گفت: معمولا با ما درباره فعالیت‌های حقوقی که مربوط به بخش مالی است، مشورت می‌شود. البته درباره سایر فعالیت‌های قانونگذاری و طرح‌هایی که خارج از فرایندهای رسمی تصمیم‌گیری اتحادیه اروپا هستند، چنین مشورت‌هایی انجام نمی‌شود.
براسل‌تایمز نوشته است: از آنجا که «سازوکار ویژه» قرار نیست بانک باشد، نیازمند مجوز بانکی از بانک مرکزی اروپا نیست. قرار است این ساز و کار مانند یک مرکز تهاتر باشد که در آن نفت ایران با کالاهای اروپایی معاوضه می‌شوند، بدون آنکه پولی رد و بدل شود.
برخی تحلیلگران شک دارند چنین سازوکاری کارآمد باشد؛ زیرا آمریکا می‌تواند شرکت‌های اروپایی را به دلیل تجارت با ایران تحریم کند.
براسل‌تایمز نوشته است: صرف‌نظر از اینکه «سازوکار ویژه» چه ساختاری داشته باشد، شرکت‌ها راهی برای نقل و انتقال پول از آن بدون همکاری بانک‌ها نخواهند داشت. بانک‌ها هم به دلیل خطر تحریم‌های آمریکا ترجیح می‌دهند از تسهیل مبادلات مالی ایران خودداری کنند.
رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طور یک‌جانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج کرد.
خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌های هسته‌ای که ذیل این توافق رفع شده بودند، در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه احیا خواهند شد.
کشورهای اروپایی ادعا کرده‌اند در تلاش برای حفظ برجام در برابر آثار فراسرزمینی این تحریم‌های آمریکا هستند.