اجتماعی » خواندنی
کد خبر : 271723
شنبه - 1 اردیبهشت 1397 - 16:30

ابراهیم دینانی: هفتصد سال است به زبان سعدی سخن می‌گوییم

استاد فلسفه و حکمت دانشگاه تهران در آیین بزرگداشت روز سعدی اعلام کرد:

ابراهیم دینانی: هفتصد سال است به زبان سعدی سخن می‌گوییم

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایرنا،  استاد فلسفه و حکمت دانشگاه تهران در آیین بزرگداشت روز سعدی اعلام کرد:سعدی به زبان فارسی سخن نمی‌گوید بلکه او چنان فصیح است که درواقع ما هستیم که ۷۰۰سال است به زبان سعدی سخن می‌گوییم.
غلامحسین ابراهیمی دینانی شامگاه جمعه دراین آیین درآرامگاه سعدی با خوانش سه بیت گوناگون از ساحت‌های مختلف این شخصیت ادبی گفت: سعدی به همان اندازه که در نظم و نثر سهل و ممتنع است، شخصیتی پیچیده، بغرنج و معماگونه دارد.
وی عنوان کرد: سعدی به نظامیه بغداد وفادار نماند زیرا چون فرزند شیراز و رند عالم بود.
دینانی با بیان اینکه اخلاق، سیاست و تدبیر در سخن سعدی درخشان است، اضافه کرد: به گفته اندیشمندان غربی، گلستان و بوستان در حد انجیل‌های مقدس است.
این عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران بیان داشت: شعر به قدرت خیال زنده است و سعدی نیز در قدرت خیال و توانایی عقل کم‌ نظیر است.
وی با بیان اینکه سخن سعدی جمع بین عقل نظری و عملی است، ادامه داد: سعدی تنها استاد اخلاق ‌و سخن و ادیب نیست بلکه عارف و حکیمی بزرگ است.
اول اردیبهشت به مناسبت تاریخ نگارش گلستان روز سعدی نامگذاری شده است.
این روز در اول اردیبهشت ۱۳۸۹ و در اجلاس شاعران جهان در شیراز، از سوی نهادهای فرهنگی داخلی و خارجی به عنوان روز سعدی شناخته شد.
ابومحمّد مُشرف‌الدین مُصلح بن عبدالله بن مشرّف متخلص به سعدی شاعر و نویسنده قرن هفتم هجری، زاده شیراز است. اهل ادب به او لقب استادِ سخن، پادشاهِ سخن، شیخِ اجلّ می‌دهند.
دیباچه(منسوب به سعدی)، مجالس پنج‌گانه، نصیحت الملوک، سؤال صاحب‌دیوان، رساله عقل و عشق، تقریرات ثلاثه، گلستان، سعدی‌نامه(بوستان)، قصاید عربی، قصاید فارسی، مراثی، ملمعات و ترجیعات، طیبات، خواتیم، غزلیات قدیم، صاحبیه، مقطعات، رباعیات، مفردات، هزلیات و خبیثات آثار برجای مانده از سعدی است.