شهردار اصفهان در گفتگو با ربیع در تشریح فعالیت‌های یک‌ساله مدیریت شهری مطرح کرد:

ابتکار اصفهان، ازتبدیل پارچه و پلاستیک به سوخت مایع تا تولید انرژی از پسماند/اپلیکیشن «اصپاک» به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد

از آنجا که فرهنگ نظافت شهری در شهر اصفهان نهادینه شده است مهم‌ترین مسئله در حوزه نظافت شهر مدیریت پسماند است که بخشی از مدیریت آن با شهرداری و بخشی دیگر بر عهده شهروندان است.

ابتکار اصفهان، ازتبدیل پارچه و پلاستیک به سوخت مایع تا تولید انرژی از پسماند/اپلیکیشن «اصپاک» به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد

زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در ادامه سلسله گزارشات یکساله مدیریت شهری با عنوان «۳۶۵ شبانه روز به احترام مردم اصفهان» در نهمین گزارش که به موضوع زیست پذیری اختصاص داشت شهردار اصفهان از اقدامات صورت گرفته در راستای طراوات بخشی و ایجاد روحیه شادابی در شهر از تمیزی و نظافت گرفته تا جلوه‌های بصری و جمع آوری منظم پسماندهای شهروندان در شهر سخن گفت و به این موضوع اشاره داشت که اصفهان جزو شهرهای پیشتاز در حوزه تفکیک پسماند خشک از مبدأ است و شهروندان اصفهانی از مدت‌ها قبل این کار را می‌کنند.

علی قاسم‌زاده، به حضور ۲۵۰۰ نفر پاکبان برای نظافت در مناطق و محلات مختلف شهر اصفهان اشاره کرد و گفت: روزانه حدود ۴۵۰۰ تن پسماند در شهر اصفهان تولید می‌شود که شامل ۳۵۰۰ تن نخاله ساختمانی، ۱۵ تن پسماند بیمارستانی، ۷۵ تن پسماند خشک و ۹۰۰ تن پسماند تر است.

وی با اشاره به روش‌های متفاوت جمع‌آوری زباله در شهراصفهان گفت: طی بررسی‌های انجام‌شده در حوزه خدمات شهری، طرح جمع‌آوری زباله به نفع مردم و شهر بر اساس روزهای زوج و فرد هفته جایگزین جمع‌آوری بر اساس روزهای زوج و فرد تقویم می‌شود. البته همکاری مردم با جمع‌آوری زباله به شکل زوج و فرد روزهای هفته، بسیار خوب بوده و این روش نهادینه شده است.

شهردار اصفهان درباره حل مشکل نخاله‌های ساختمانی در اصفهان گفت: در گذشته نخاله‌های ساختمانی در اطراف شهر و حومه دپو می‌شده است که همواره از صحنه‌های آزاردهنده در چشم شهروندان بوده است، از این رو بازیافت نخاله‌های ساختمانی و تبدیل به مصالح ساختمانی طرح مشارکتی است که شهرداری با یک شرکت دانش‌بنیان این کار را در گردنه زینل انجام داده است؛ بنابراین از شهروندان می‌خواهیم در انتقال این نخاله‌ها به مکان مدنظر با شهرداری مشارکت کنند.

وی درباره جمع آوری زیاله های بیمارستانی توسط شهرداری گفت: تا سال گذشته نیز جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی بر عهده شهرداری بود، اما بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، از سال جاری جمع‌آوری این پسماندها بر عهده بخش خصوصی وابسته به بیمارستان‌هاست.

 وجود روزانه ۶۰ تن تفاله چای در زباله‌های اصفهانی‌ها؛ تفاله چای جزو گران‌قیمت‌ترین زباله‌هاست

قاسم زاده در ادامه با بیان اینکه ۹۰۰ تن از زباله تولیدی در شبانه‌روز پسماند تر است که این مورد نیز خود قابل تفکیک است، افزود: حدود ۵۰ تن از پسماندهای تر را شیرابه تشکیل می‌دهد و ۵۵۰ تن از آن نیز مواد قابل تبدیل به کود آلی است که باید طی فرایندی از این طریق کود کمپوست تهیه شود. همچنین ۳۰۰ تن از پسماندهای تر شامل پارچه و ضایعات پلاستیکی است که قابل بازیافت نیست.

وی با بیان اینکه باید مدیریت پسماند را از خانه آغاز کرد، زیرا بدترین قسمت زباله‌های تر متعلق به شیرابه است که بیشترین منبع تولید آن تفاله‌های چایی است، افزود: روزانه ۶۰ تن تفاله چای در زباله‌های شهر ریخته می‌شود؛ این در حالی است که تفاله‌های چای جزو گران‌قیمت‌ترین زباله‌هاست که می‌توان از آن کود تهیه کرد.

شهروندان تفاله‌های چای را به ایستگاه‌های ثابت بازیافت تحویل دهند

وی با بیان اینکه در شهرداری سالانه ۲۰۰ تن از این کود را خریداری می‌کنیم، تصریح کرد: در این راستا از مردم درخواست می‌شود تفاله‌های چای خود را درون کیسه‌های زباله نریزند و به ایستگاه‌های ثابت بازیافت تحویل دهند.

شهردار اصفهان تاکید کرد: شهروندان می‌توانند تفاله‌های چایی که در منازل تولید می‌شود را پس از خشک کردن به خودروهای سیار یا ایستگاه‌های دریافت پسماند تحویل دهند یا از آن برای تقویت خاک باغچه و گلدان استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در این راستا اپلیکیشن اصپاک تا پایان سال یا اوایل سال آینده راه‌اندازی خواهد شد، اظهار کرد: پوست‌های میوه پس از خشک شدن قابلیت تبدیل به کود را دارند که شهرداری به‌زودی اپلیکیشن «اصپاک» را برای دریافت این پوست‌ها در قالب خشکاله راه‌اندازی خواهد کرد.

اجرای طرح «واحد تجزیه حرارتی» دراصفهان

قاسم‌زاده گفت: از اتفاقات خوب دیگر این است که یک شرکت دانش‌بنیان با شهرداری وارد قرارداد شده است و برای زباله‌هایی که غیرقابل بازیافت هستند، طرحی ارائه کرده که تحت یک فرایند به نام «واحد تجزیه حرارتی» سه محصول فوق ارزشمند گاز، کربن سیاه و سوختی باارزش همچون گازوئیل را تولید می‌کنند که همگی به‌شدت قیمتی است.

شهردار اصفهان افزود: این طرح به‌صورت آزمایشی با ظرفیت ۱۰ تن اجرا شده است که به‌دلیل موفقیت طرح، به‌زودی با ظرفیت روزانه ۱۰۰ تن آغاز به‌کار خواهد کرد.

وی تصریح کرد: طی این فرایند تبدیل پارچه و پلاستیک به سوخت مایع ارزشمند اتفاق می‌افتد. در این راستا شایسته است شهروندان پارچه‌ها و پلاستیک‌ها را تفکیک کنند و به ایستگاه‌های ثابت بازیافت تحویل دهند.

قاسم‌زاده گفت: هاضم بی‌هوازی پروژه مشارکتی دیگر با شرکت دانش‌بنیان برای تولید انرژی از پسماند است که برای نخستین بار در کشور از سوی شهرداری اصفهان اجرا می‌شود.

قاسم زاده تاکید کرد: بعضی مناطق شهر از سرانه فضای سبز کمی برخوردارند که قسمت شمالی منطقه یک شهرداری از آن جمله است. در این راستا زمینی برای احداث فضای سبز در این محدوده پیش‌بینی شده است.

زهرا نصیری