به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از خراسان/ استرس، خستگی و هیجانات روحی شرایطی هستند که غالبا افراد را به غذا خوردن وادار می کنند درحالی که بدن نیازی به مواد غذایی ندارد. گرچه این رویه به ظاهر می تواند به آرامش فرد کمک کند اما یکی از مهم ترین علل زمینه ساز چاقی و بیماری های مرتبط با آن می شود.برای تشخیص تاثیر هیجان درغذاخوردن نخست باید گرسنگی را بشناسیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه ادامه مطلب را مطالعه کنید:

گرسنگی فیزیولوژیک حالتی است که بدن با ایجاد پیام هایی مانند ضعف در معده ظاهرمی شود و نشان دهنده نیاز بدن به ریزمغذی ها خواهد بود.
بدن عملکرد منظمی برای ارسال چنین پیام هایی دارد اما گاه مکانیسم تنظیم درونی بدن تحت تاثیر هیجانات قرار می گیرد. در این شرایط، احساس تمایل به غذا در معده تحت تاثیر مغز است. به عنوان مثال، استرس پیام های مغز را تغییر می دهد و تنظیم درونی بدن را دچار اختلال می کند. به این ترتیب فرد فقط براساس عادت و بدون توجه به نیاز بدن، غذا می خورد. تشخیص چنین وضعیتی برای افرادی که تحت رژیم هستند یا دقت زیادی به تغذیه خود دارند، مشکل است زیرا کنترل های شدید به دلیل بروز حالات استرس و عصبی، تنظیم درونی را برهم می زند.

تمایل بیشتر به غذاخوردن در جمع دوستان
البته گاه غذا خوردن نه به دلیل گرسنگی فیزیولوژیک است و نه تحت تاثیر هیجانات. همه ما بارها تجربه غذا خوردن در جمع دوستان را بدون احساس گرسنگی داریم. گرچه در چنین شرایطی مقدار زیادی صرف می شود اما به دلیل احساس آرامش و صمیمیت، بدن می تواند به طور طبیعی نیازهای خود را در وعده بعدی تنظیم کند وبه این ترتیب متابولیسم مختل نمی شود و زمینه ساز اضافه وزن نخواهد بود. به عبارت دیگر، تمایل بیشتر به غذا خوردن در جمع دوستان به خوبی توسط بدن مدیریت می شود؛ البته در صورتی که همیشگی و افراطی نباشد.
از خود بپرسید که « گرسنه اید»؟
بهترین روش برای تشخیص گرسنگی واقعی و هیجانی، پرسش از خود درباره تمایل به غذا خوردن است. هر فردی به خوبی متوجه می شود که آیا برای رهایی از فشارهای روحی به سراغ خوراکی ها می رود یا نه؟
البته اگر این شرایط گاهی ایجاد می شود، دلیلی برای سرزنش وجود ندارد. خوردن تکه ای شکلات به ایجاد آرامش کمک می کند و می توان مطمئن بود که بدن شرایط دریافت کالری را تنظیم می کند. توجه به این نیاز باعث می شود تا بدن با ایجاد احساس گرسنگی کمتر در وعده بعد به طور طبیعی دریافت های غذایی را کنترل کند و اضافه وزن رخ ندهد.
اما اگر گرسنگی هیجانی به وضعیتی مداوم تبدیل شود، ریتم گرسنگی طبیعی بدن به شدت تحت تاثیر هیجانات منفی خواهد بود و تغذیه به عنوان پناهگاهی برای رهایی از آن تبدیل می شود. به این ترتیب، بدن قادر به تنظیم شرایط و رعایت رژیم غذایی توسط متخصص تغذیه به تنهایی برای رهایی از چاقی مؤثر نیست و نیاز به مشاوره با روان شناس خواهد بود تا هیجانات فرد کنترل شود.

ویتامین‌ها و املاح، جزو ترکیبات مورد نیاز بدن برای ادامه فعالیت‌های طبیعی همراه با حفظ سلامت هستند. به همین دلیل هرگاه بدن با کمبود قابل‌توجه یک ویتامین یا ماده معدنی مواجه شود، عکس‌العملی دفاعی از خود نشان می‌دهد تا ما را متوجه این کمبود کند.

منبع: Top Santé.fr
نویسنده: مریم سادات کاظمی