به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از کرمانشاه، شروع فصل تابستان همواره با آغاز اوقات فراغت جوانان و نوجوانان پس از یک سال تحصیلی رقم خورده است و با برنامه‌های متنوعی که خانواده آن‌ها برای پرکردن این اوقات فراغت دنبال می‌کنند جوانان و نوجونان فرصتی پیدا خواهند کرد تا به آنچه که دوست دارند بپردازند؛ ورزش و تحرک بدون شک در زندگی ماشین امروز، یکی از عمده‌ترین نیاز‌های جوانان و نوجوانان در جامعه است.

در طرف دیگر، امکانات متعددی همچون قارچ با شروع فصل تابستان با عناوین مختلفی همچون مدرسه، باشگاه و یا آکادمی در کنار امکان ورزشی فعال در طول سال، در نقطه به نقطه شهر رشد کرده و تبلیغات آن‌ها به همراه بازی با کلمات، احساسات، انگیزه و البته با هدف جیب مردم و سرکیسه کردن آن‌ها در دنیای مجازی و بنرهای سطح شهر به چشم می‌خورد.

سئوال اصلی که مطرح است که آیا تعریف کلمات آکادمی، مدرسه و باشگاه با یکدیگر چقدر تفاوت دارد؟ در این خصوص یک کارشناس حوزه ورزش و جوانان در می‌گوید: آکادمی، مدرسه و باشگاه هر یک نیازمند برنامه و زیرساخت های خاص خود هستند و شهریه ثبت‌نام در هر یک از این عناوین ورزشی متفاوت است و آکادمی مجموعه از امکانات، زیرساخت‌ها، برنامه‌ریزی بلند مدت، مربیان و کارشناسان معتبری است که در بخش‌های مختلف همچون تغذیه، تحصیل و مشاوره به رشد و شکوفایی استعداد یک نوآموز ورزشی در طول مدت چند سال کمک کرده و فعال هستند و تمامی نیازهای زیرساختی آن همچون مدرسه، خوابگاه، زمین تمرین و باشگاه بدنسازی و هر آنچه شخص در طول تمرین احتیاج داشته باشد را تامین می‌کنند.

علی‌میرزا صیدی افزود: برنامه بلند مدت آموزشی در یک آکادمی توسط کادر آموزشی متخصص در فنون مختلف طراحی و اجرا می‌شود و ساخت‌های مهم چون زمین‌های تمرین، خوابگاه، باشگاه بدنسازی حتی مدرسه از نیازهای مهم و حساسی است که توسط  آکادمی تامین می‌شود.

در درجه بعد از تعریف آکادمی مدارس آموزشی قرار دارند که با مجوز از فدراسیون‌ها وهیأت‌های ورزشی به صورت محدودتر فعالیت می‌کنند و تشکیل یک مدرسه ورزشی به زیرساخت‌های یک آکادمی نیاز ندارد، اما تعهد و مسؤولیت‌های تعریف شده‌ای بر دوش دارد که باید به آن عمل کند.

صیدی در خصوص فعالیت مدارس ورزشی، یادآور شد: مدارس ورزشی ساختار کوچکتری نسبت به آکادمی‌ها دارند، اما موظف به آموزش به علاقمندان براساس یک برنامه تعریف شده از طرف فدراسیون‌های مربوطه بوده و تنها در یک بازه سنی مشخص می‌توانند فعالیت کنند.

در کنار این تعاریف باشگاه‌های سنتی ورزشی قرار دارند که برنامه آموزشی آن‌ها مشخص نیست و براساس سلیقه مربی است و تنها باید از کمیسون ماده پنج اداره‌کل ورزش و جوانان باید مجوز لازم را کسب کنند.

آکادمی‌ها، مدارس و باشگاه‌های ورزشی باید یک هدف اصلی را دنبال کنند که در ارزیابی عملکرد آن‌ها پس از یک دوره فعالیت، گم شدن و فراموش شدن آن اهداف کاملا مشهود و مشخص است این هدف همان رشد و ارتقای استعداد ورزشی ورزشکاران یک رشته ورزشی است.

مسؤولان ارزیابی عملکرد اداره‌کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه به‌شدت با متخلفان و کوتاهی‌های انجام شده برخورد کرده و از مسؤولان هیأت ورزشی نیز خواسته شده است در خصوص مطالبه حق مردم به هیچ وجه سهل‌انگاری و یا مماشات نکرده و هرگونه تخلف را سریعا و صراحتا گزارش دهند.

آکادمی و مدارس ورزشی برای شناسایی این استعدادها باید از مربیان مجرب و صاحب دانش این زمنیه استفاده کنند و مربیان باشگاه‌های ورزشی نیز نباید تنها با هدف درآمدزایی چشم بر استعداد‌های علاقمندان و نوآموزان ورزشی بسته و بدون برنامه آن‌ها را در یک ورزشی تنها با هدف کسب درآمد محدود و محصور کند.

آنچه که مشخص است که تعریف آکادمی، مدرسه و یا باشگاه ورزشی تنها با چاپ یک بنر یا تراکت به دست نمی‌آید و نیازمند ساختار، کادر و زیرساخت‌های تعریف شده لازم است و درخواست شهریه یا حق رشد از خانواده‌ها نیز نیازمند به تناسب هر یک از این عناوین که به تایید هیأت ورزشی و اداره‌کل ورزش و جوانان استان رسیده است با یکدیگر متفاوت است و نباید با بازی با کملات و عناوین چشم به جیب مردم داشت.

مربیان ورزشی در آکادمی، مدارس و یا باشگاه باید اصلی‌ترین هدف خود را رشد و ارتقای توان ورزشی نوآموز قرار داده و اگر با توجه به توان و دانش خود متوجه شدند که این نوآموز باید در رشته ورزشی دیگری فعال شود، توصیه‌های لازم را به وی وخانواده انجام دهند.

انتهای پیام/پ