پیشخوان » تولیدی » رادیو و تلویزیون » فرهنگ و هنر » نجمه کریمیان
کد خبر : 1019486
چهارشنبه - 5 مرداد 1401 - 16:52
نگاهی به ویژه برنامه های محرم که از قاب شبکه های سیما پخش می شود

آنتن محرمی سیما

محرم امسال قرار است ویژه برنامه هایی از قاب شبکه های سیما پخش شود و آنتن محرمی سیما رنگ و بوی حسینی بگیرد و حال و هوای خانه ها سرشار از عزای امام حسین ع و یاران باوفایش شود .

آنتن محرمی سیما

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در اینجا نگاهی به ویژه برنامه های شبکه های سیما ایام حزن و اندوه سر و سالار شهیدان می اندازیم .

در شبکه یک آئین‌های عزاداری از طریق ۱۳ استان بازنمایی می‌شود. مستندی نیز تحت عنوان «روضه‌های خانگی» تولید شده و همچنین عبرت‌های عاشورا، آفتاب شرقی و حسینیه ایران، طرحی برای فردا هم جزو برنامه شبکه یک است.

در قاب شبکه دو سیما نیز سخنرانی های شیخ حسین انصاریان پخش می شود و مستند «شیرخوارگان حسینی»  ، «جغرافیای محرم»، « کوی محبت»، «ایوان بهشت»، «عطف»، «خانه‌زاد»، «چراغی روشن» هم از دیگر برنامه‌های این شبکه خواهد بود.

 

برنامه هایی که از شبکه سه سیما قرار است پخش شود، «حسینیه معلی» که نوعی مجمع الذاکرین است در ۱۵قسمت ۶۰دقیقه‌ای بعد از خبر ساعت ۲۲ روی آنتن می‌رود. همچنین طبق سال های گذشته برنامه «در آستانه خورشید» با ارتباط زنده با کربلا پخش خواهد شد و بین الحرمین مهمان خانه ها می شود.

در شبکه چهار برنامه «سوره» در ۱۵ قسمت ۹۰ دقیقه‌ای با موضوع کوفه‌ شناسی و دعوت و مسائل پیرامون مردم کوفه روی آنتن می‌رود.

همچنین تعزیه خوانی «بلاتشبیه» نیز پخش خواهد شد. برنامه «تکیه گاه» هم حسینیه‌هایی با قدمت بالا را نشان می‌دهد. برنامه «اهل سوگ» و برنامه‌های سخنرانی هم‌ جزو جدول پخش این شبکه است.

در شبکه پنج سیما برنامه «قرار» پخش می شود که با حرم‌های مطهر ارتباط زنده دارند.

محفل سوگ، تا نیایش، برنامه تکیه‌گاه و پخش مداحی‌ها که در همه شبکه‌ها وجود دارد از این شبکه هم پخش خواهد شد.

 

شبکه قرآن و معارف سیما نیز ویژه برنامه هایی تدارک دیده که شامل برنامه کودک «منم بچه مسلمان»،  که به‌ صورت ویژه تولید می‌شود؛ برنامه کامل مقتل خوانی، «امام‌ جان»، «یاد خدا» و روبه راه است.همچنین  در برنامه «عصر نادر» که قسمت‌های اولیه آن در ایام حج پخش شد  در ماه محرم به آئین‌های عزاداری در کشورهای همسایه می‌پردازد.

در کنار برنامه «تکیه»، برنامه‌های «روایت هیئت» و «جاذبه» از شبکه افق پخش می شود که به سوژه‌هایی می‌پردازد که مشکل آن‌ها توسط اهل بیت (ع) حل شده است.

در شبکه مستند، آثار مختلفی از جمله روایت پیرغلامان حسینی و مستندهای مربوط به تعزیه خوانی و پرتره مرحوم فرج الله سلحشور پخش خواهد شد.

شبکه امید نیز پویش «نسل قاسم» را طراحی کرده است که عنوان یک برنامه تلویزیونی هم هست و با هدف توسعه مفهومی امام‌ حسین (علیه السلام )، نوجوانان تصاویر هیأت‌های خود را در صفحه‌های تلوبیون بارگذاری می‌کنند. پس از پخش فیلمهای هیئت‌ها در دهه دوم همین هیئت‌ها یک یا چند مسئله را از محله‌شان حل می‌کنند  و گزارش آن را برای برنامه می‌فرستند. در این پویش این اتفاق را گزارش می‌دهند و هر نوجوان نسل قاسم در سفر اربعین قرار است با یک نوجوان عراقی همراه شود تا مشکلات محله‌ای عراقی‌ها را حل کنند.

در شبکه نسیم برنامه‌های «با حسین حرف بزن» و«نمای نزدیک» روی آنتن  می‌روند. همچنین «نسیم آوا» با نواهای محرمی هم در این شبکه پخش می‌شود.

شبکه آموزش هم  برنامه‌های «صبحی دیگر»، «دوربین هفت»، «بفرمایید روضه» و «مشاعره» تلویزیونی را روی آنتن خواهد برد.

از شبکه جام جم نیز برنامه «روز حسین» با اجرای اسماعیل باستانی و با حضور میهمانان داخلی وخارجی  پخش می شود و به بیان خاطرات و شیوه آشنائی با امام حسین علیه السلام  می پردازد .مستند «جان فشان» با موضوع آشنایی با هنرمندانی که از کتاب مقتل تصویر سازی کردند پخش می شود و همچنین «جورچین محرم» (آیین ها و نواها) روایتی از آیین عزاداری اقوام مختلف پخش می شود و برنامه «رواق» نیز با اجرای علیرضا قوامی با موضوع حق و باطل روی آنتن این شبکه خواهد رفت.

 

همچنین امسال نیز تلویزیون از فقدان تولید سریال های محرمی محروم است و شبکه های تلویزیون سال های سال است که در حوزه هم محتوای خاصی نداشتند و مجبور هستند از ظرفیت های قبلی خود استفاده کنند  ولی با این حال قرار است سریال عشق کوفی تولید شود.

تصویربرداری سریال «عشق کوفی» به کارگردانی حسن آخوندپور و تهیه‌کنندگی سعید سعدی همزمان با شروع ماه محرم آغاز شد.

«عشق کوفی» قرار است در ۱۴ قسمت روایتگر یک عشق در کوفه سال ۶۱ هجری قمری باشد و ماجرای آن تا واقعه کربلا و شهادت سیدالشهدا (ع) ادامه پیدا کند.

سریال «عشق کوفی» یکی از محصولات جدید سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که در شهرک غزالی ضبط خود را آغاز کرده است.

همچنین سریال مختارنامه از شبکه آی فیلم در حال پخش است و با وجود تکراری بودن هر بار رگه هایی تازه ای از بازی های بازیگران آن را به رخ مخاطب می کشد و همچنان تقاضاهایی برای پخش این سریال وجود دارد.

سریال پرده نشین و یه تیکه زمین نیز از این شبکه پخش می شود.

سریال خاطره انگیز شب دهم نیز از اول محرم از شبکه یک سیما پخش خواهد شد و این سریال نیز با وجود تکراری بودن هنوز هم در بین مخاطبان جا دارد.

نجمه کریمیان