اصفهان » تولیدی » زهرا نصیری
کد خبر : 1025325
شنبه - 8 بهمن 1401 - 13:24
ازتوجه ویژه دولت سیزدهم به انرژی های تجدید پذیر درگفتگوی اختصاصی با خبرنگار ربیع:

آفتاب سوزان شرق اصفهان درخدمت برق/همت بلند صنایع برای ایجاد نیروگاه های تجدید پذیر در اصفهان/روند اعطای تسهیلات برای راه اندازی نیروگاه های خورشیدی کند است

با حضورمعاون وزیر نیرو و مدیرعامل ساتبا، در هفته ابتدایی بهمن ماه ودر آستانه دهه فجربزرگترین نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگا واتی که در زمره تعهدات تولید انرژی فولاد مبارکه است در منطقه کوهپایه کلنگ زنی شد . افتتاح و کلنگ زنی همزمان بالغ بر ۱۰۰۰مگاوات، پروژه های نیروگاهی خورشیدی در استان اصفهان نیزدر این آئین انجام شد.

آفتاب سوزان شرق اصفهان درخدمت برق/همت بلند صنایع برای ایجاد نیروگاه های تجدید پذیر در اصفهان/روند اعطای تسهیلات برای راه اندازی نیروگاه های خورشیدی کند است

زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، با حضورمعاون وزیر نیرو و مدیرعامل ساتبا، در هفته ابتدایی بهمن ماه ودر آستانه دهه فجربزرگترین نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگا واتی که در زمره تعهدات تولید انرژی فولاد مبارکه است در منطقه کوهپایه کلنگ زنی شد . افتتاح و کلنگ زنی همزمان بالغ بر ۱۰۰۰مگاوات، پروژه های نیروگاهی خورشیدی در استان اصفهان نیزدر این آئین انجام شد.

در همین پیوند، سرپرست شرکت توزیع برق اصفهان در گفتگو با خبرنگارکیمیای وطن با اشاره به اینکه در حوزه طرح های حمایتی ۱.۱مگاوات نیروگاه خورشیدی توسط فردوس ماشین در شهرستان هرند انجام شد گفت: دراین نیروگاه ۶۰۰ کیلووات پنل خورشیدی نسل جدید که جزو جدیدترین تکنولوژی های برق خورشیدی هستند بکار رفته است.

علیرضا کشانی، با اشاره به اینکه درواقع برق تولیدی در این نیروگاه روشنایی یک شهرکوچک را تامین می کند افزود:با توجه به نرخ خرید مناسب برق از نیروگاه های خورشیدی این سرمایه گذاری مقرون به صرفه اقتصادی است .به خصوص در شهرستان هرند که مستعد توسعه نیورگاه های خورشیدی است این سرمایه گذاری برگشت پذیر است.

۴ شهرستان شرق اصفهان مستعد استفاده برای انرژی های تجدید پذیر

وی با اشاره به اینکه در شرق اصفهان مناطقی برای نصب پنل های خورشیدی جانمایی شده است افزود:مناقصات این طرح ها در حال انجام است و به زودی انجام می شود .

وی با اشاره به اینکه در ۴ شهرستان شرق اصفهان ۴۰ نقطه برای بحث نیروگاه های خورشیدی مشخص شده است افزود:این طرح ها در قالب شرکت های مشارکتی انجام می شود.

کشانی، درباره حضور سرمایه گذاران خارجی درزمینه توسعه نیورگاه های خورشیدی در اصفهان گفت: ما از حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه نیروگاه های خورشیدی استقبال می کنیم ، البته حضورسرمایه گذاران خارجی در جرقویه نمونه ای ازاین رهیافت هستند.

هدیه اصفهان؛ ۱۰۰۰ مگاوات برق خورشیدی به وزارت نیرو

سرپرست شرکت توزیع برق اصفهان، با اشاره به اینکه حجم سرمایه گذاری برای نیروگاه خورشیدی هرند معادل ۲۰ میلیارد تومان بوده است افزود:اجرای این طرح نیروگاهی برعهده شرکت فردوس ماشین بوده است که در طی ۱۶ ماه این طرح تکمیل شده است .

وی تاکید کرد: پنل های خورشیدی در این نیروگاه در فاز اول از نوع پلی کریستال و درفاز دوم از نوع پنل های دو طرفه بای نشینال و پیشرفته است.

کشانی افزود:در برنامه وزارت نیرو آمده است که در استان اصفهان از ۲۳ خواستگاه ۴۰۷ مگاوات در طی ۲-۳ سال و با بهره برداری از نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگا واتی فولاد مبارکه جمعا به میزان ۱۰۰۰ مگاوات برق تولیدی به شبکه تزریق شود .

همچنین مدیر دفتر بازار برق و تولید پراکنده شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در گفتگو با خبرنگار کیمیای وطن ؛ درباره برنامه های وزارت نیرو برای استفاده از انرژی های تجدید پذیرگفت: واگذاری زمین برای بزرگترین پروژه نیروگاهی مناقصه ساتبا مربوط به سایت ۲۰۰مگاواتی شرکت مپنا در شاهین شهر و نیز تعدادی دیگر از سرمایه گذاران مناقصه ساتبا در دیگر مناطق استان با ظرفیت های ۱۰، ۲۰و۳۰مگاواتی از پروژه هایی بود که در شرق اصفهان انجام شد.

افتتاح ۵۰نیروگاه کوچک مقیاس ۵۰ وات ویژه اقشار کم برخوردار

سارا صالحی افزود: افتتاح ۵۰نیروگاه کوچک مقیاس ۵۰ وات ویژه اقشار کم برخوردار در روستاهای مختلف بسته به تعدادروستاهانیز از دیگرربرنامه های افتتاحی در استان اصفهان بود، به عنوان پایلوت یکی از این نیروگاه ها در هاشم آباد هرند افتتاح می شود و ۵۰واحد دیگر در نقاط دیگر راه اندازی می شود .

وی از افتتاح فاز دوم سوله خورشیدی ۲۰۰کیلو واتی در یک واحد صنعتی خبر داد و گفت: این سوله با استفاده از پنل های خورشیدی در شهرک صنعتی اژیه راه اندازی شده است که دارای رویکرد جدیدی برای گسترش انرژی های تجدید پذیر است و شهرک صنعتی سبز را محقق می نماید .

صالحی گفت: در کشور این اولین سوله خورشیدی است که با استفاده از پنل های خورشیدی راه اندازی شده است که می تواند الگویی برای دیگر صنایع باشد.

وی در رابطه با نرخ خرید تضمینی نیروگاه های خورشیدی گفت:خرید تضمینی از ۱تا ۲۰کیلو وات ۱۶۵۰تومان است وخرید تضمینی تا ۱۷۵۰بازگشت سرمایه برای,سرمایه گذار است .

۵هزار واحد نیروگاه خورشیدی در استان اصفهان؛ روند اعطای تسهیلات برای راه اندازی نیروگاه های خورشیدی بسیار کند است

وی گفت: نیروگاه های کوچک مقیاس ۵مگا واتی توسط بسیج سازندگی برای اقشار تحت حمایت کمیته امداد،و بهزیستی در شرق اصفهان نیزراه اندازی خواهد شد که در آمد آن هر ۲ماه یکبار به حساب مشترک واریز می شود .

صالحی تاکید کرد:۵هزار واحد نیروگاه خورشیدی جزو سهیمه ۱۴۰۱ است که ۱۰۰۰نیروگاه در شرق اصفهان و شهرستان اصفهان و مابقی در دیگر شهرستان ها راه اندازی می شود .

وی گفت:در حال حاضر چالش ما برای راه اندازی نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس تسهیلات بانکی است که اگر بانک ها این تعامل را با ما داشته باشند می توانیم نصب را شروع کنیم .

صالحی افزود: روند اعطای تسهیلات برای راه اندازی نیروگاه های خورشیدی بسیار کند است و اگر این محدودیتها برطرف,شود راه اندازی این نیروگاه ها سهل الوصول تر خواهد بود .

زهرا نصیری