اطلس محمودیان » اقتصادی » پیشخوان » تولیدی » راه، مسکن، خودرو
کد خبر : 1024926
سه شنبه - 27 دی 1401 - 17:12

آغاز التهاب مسکن در زمستان سرد

با عقب‌نشینی نکردن قیمت دلار در بازار آزاد و تثبیت قیمت آن در کانال ۴۰ هزار تومان، مسکن با یک فاصله زمانی شروع به همسان‌سازی قیمت‌های خود با قیمت دلار می‌نماید، افزایشی که سرمای زمستان هم نتوانست جرقه‌های آن را بی‌اثر سازد. با یک پایش کوچک در مشاورین املاک مشاهده می‌شود که خریداران قیمت‌های پیشنهادی فروشندگان را می‌پذیرند و فروشندگان سر ناسازگاری می‌گذارند و قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

آغاز التهاب مسکن در زمستان سرد

اطلس محمودیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، با عقب‌نشینی نکردن قیمت دلار در بازار آزاد و تثبیت قیمت آن در کانال ۴۰ هزار تومان، مسکن با یک فاصله زمانی شروع به همسان‌سازی قیمت‌های خود با قیمت دلار می‌نماید، افزایشی که سرمای زمستان هم نتوانست جرقه‌های آن را بی‌اثر سازد. با یک پایش کوچک در مشاورین املاک مشاهده می‌شود که خریداران قیمت‌های پیشنهادی فروشندگان را می‌پذیرند و فروشندگان سر ناسازگاری می‌گذارند و قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

افزایش قیمت فولاد و مصالح ساختمانی و در پی آن افزایش دستمزدها که در چند ماه آینده اعمال خواهد شد و صحبت‌های ضد و نقیض در مورد نهضت ملی مسکن همه و همه بازار پرالتهابی را برای مسکن در این چند ماه به تصویر می‌کشد.

متاسفانه باید گفت که کاهش تولید مسکن فشار مضاعفی بر این بازار گذاشته و از سوی دیگر کاهش قدرت مردم چه در خرید و چه در اجاره آپارتمان‌، آنها را به حاشیه‌ شهرها رانده و یا به سمت آپارتمان با متراژ کوچک‌تر و یا آپارتمان‌های کهنه ساخت هدایت می‌کند.

البته بعضی از کارشناسان معتقدند که سد قدرت خرید مردم مانع افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن می‌شود ولی نکته بسیار مهم در جواب این کارشناسان این است که عوامل مؤثر بر افزایش قیمت مسکن آن‌چنان بی‌شمار هستند که سد کوچک قدرت خرید مردم تاب مقابله با این سیل گسترده را ندارد. با اخبار بد هر لحظه بر حجم این سیل افزوده می‌شود؛ از برجام گرفته تا عقب‌ماندگی در تولید مسکن، سیاست‌های ناهماهنگ در نهضت ملی مسکن، کسری بودجه، افزایش قیمت دلار، انتظارات تورمی، افزایش قیمت مصالح و زمین و خروج خیل عظیمی از سازندگان خُرد از فرآیند تولید مسکن، همه و همه باعث می‌گردد که قیمت مسکن رؤیایی‌تر و دست نیافتنی‌تر شود.

به نظر می‌رسد اگر دولت سیاست تشویقی در بحث تولید مسکن را ایجاد کند هم پول پرقدرت و سرگردان از بخش‌های سفته بازی وارد بخش تولید مسکن می‌شود و هم باعث می‌شود مسکن که یکی از چهار پیشران اقتصادی کشور است چرخ اقتصاد کشور را بگرداند.

نکته دیگر این‌که در زمان رکود بازار مسکن متأسفانه فشار بر روی اجاره‌بها افزایش می‌یابد، به شکلی که فشار بر مستأجران و خریداران مسکن به تناوب صورت می‌گیرد. بار تورمی در این بخش سفره دهک‌های پایین جامعه را می‌بلعد و حتی شارژ ساختمان‌ها برای دهک‌های پایین و متوسط جامعه که دارای آپارتمان هستند معضل بزرگی شده است. امیدواریم دولت در کنار جراحی اقتصادی، توجه ویژه‌ای به این بخش از اقتصاد داشته باشد.

اطلس محمودیان