به گزارش پایگاه خبری ربیع،  آنچه باید بدانیم این است که خداوند حکیم، خیرخواه و دانا به سرنوشت انسان‌ها، اموری را بر آن‌ها واجب می‌کند که تأثیری مثبت بر هدایت و سرنوشتشان داشته باشد و قطعا روزه، یکی از امور تأثیرگذار در این زمینه است؛ برای نمونه یکی از آثار روزه این است که انسان میزان صبر، طاقت و بردباری خود را در برابر نیازهایی که دارد، امتحان می‌کند؛ به بیان دیگر خداوند می‌خواهد ببیند انسان‌ها در برابر نیازهایی که برای خود احساس می‌کنند – با وجود اینکه امکان انجام آن کار را دارند – چقدر می‌توانند به دلیل اطاعت امر و دستور الهی در برابر آن مقاومت کنند. انواع غذاها، خوراکی‌ها و سایر چیزهایی که روزه را باطل می‌کند در برابر انسان موجود است؛ اما انسان با روزه‌داری در معرض آزمایش قرار می‌گیرد تا ببیند آیا به آن‌ها نزدیک می‌شود یا نمی‌شود. در حالی که همه چیز برای وی مهیاست، خود را می‌آزماید تا بداند چقدر می‌تواند در برابر خواهش نفس خود صبوری و با اراده خود را کنترل کند.

اثر دیگر روزه آن است که به وسیله آن، انسان خود را مشغول دعاها و اذکاری می‌کند که او را به یاد مرگ، آخرت و قیامت می‌اندازند و از گرفتاری‌های دنیا و ابتلا و نزدیک‌شدن به حاجات دنیایی فاصله می‌گیرد. انسان روزه‌دار هر روز قرائت قرآن دارد، به یاد فقرا و نیازمندان است، در جماعات و جلسات مذهبی شرکت می‌کند و…، که چنین اموری در غیر ماه مبارک رمضان کمتر از او سر می‌زند و کمتر چنین فرصت‌هایی دست می‌دهد. این فرصت یک ماهه به مثابه آزمونی برای انسان‌هاست و کسی در این آزمایش موفق و سعادتمند خواهد بود که در برابر امور و فرایض این ماه از خود واکنشی مثبت و در شأن این آزمون نشان دهد.

موضوع گرسنگی و تشنگی که در روزه مطرح می‌شود، تنها بعد ساده‌ای از ابعاد روزه است. روزه‌داری آثار فراوانی دارد که فراتر از صِرف گرسنگی و تشنگی است. انسان می‌تواند با روزه‌داری مراحل بالایی از کمالات و درجات را کسب کند؛ برای نمونه توجه به کارهای مستحبی مانند شب‌زنده‌داری و اقامه نماز شب که در ماه رمضان بیشتر فرصت آن فراهم می‌شود یا توجه به قرائت قرآن و نزول قرآن و دقت در آثار و برکات آن، از آن جمله است.

برخی انسان‌های ساده فقط به گرسنگی و تشنگی روزه توجه می‌کنند، اما انسان‌های کامل‌تر و مؤمن‌تر و کسانی که به دنبال سعادت ابدی هستند، به برکات بیشتری از روزه‌داری توجه دارند؛ مانند توجه به آثار و برکات قرائت قرآن، توجه به معانی قرآن، توجه به عباداتی که در این ماه فرصت آن برای انسان فراهم می‌شود و در روزهای غیرروزه‌داری این اعمال کمتر انجام می‌شوند.

در روایات نیز برای روزه‌داری مراتب مختلفی برشمرده شده است که پایین‌ترین درجه آن، همین مفهوم عادی و ساده گرسنگی و اجتناب از خوردن و آشامیدن است. یک درجه بالاتر، انجام مستحبات و واجبات به نحو کامل و بالاتر از این مراتبی است که اولیای الهی از روزه‌داری کسب می‌کنند؛ یعنی تقرب الهی و نزدیک‌شدن به خدا در اثر همین انجام واجبات و ترک محرمات.

از خداوند غفور و رحیم قبولی عبادات و طاعات همه مؤمنان و مؤمنات را خواهانیم. ان‌شاء‌الله.