آزادراه اصفهان-شیرازراهی برای رسیدن به دریا /آزادراه اصفهان-شیراز تا پایان تابستان به بهره برداری می رسد
احداث آزادراه ها، جادهها و محورهای مواصلاتی و بطور کلی گسترش زیرساختهای حمل و نقل نقش اساسی در توسعه اقتصادی دارد به گونه ای که جابه جایی بار، تردد مسافر و گردشگر و تسریع در زمان آمد و شد از نتایج مثبت ایجاد و بهبود شبکه های جاده ای و آزادراهی است.
به گزارش پایگاه خبری ربیع، احداث آزادراه ها، جادهها و محورهای مواصلاتی و بطور کلی گسترش زیرساختهای حمل و نقل نقش اساسی در توسعه اقتصادی دارد به گونه ای که جابه جایی بار، تردد مسافر و گردشگر و تسریع در زمان آمد و شد از نتایج مثبت ایجاد و بهبود شبکه های جاده ای و آزادراهی است.
شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در سال جاری به این موضوع اشاره کرد که امسال پنج پروژه اولویتدار آزادراهی کشور به طول ۲۹۳ کیلومتر در شش ماه نخست امسال افتتاح میشود.
شاید یکی از بزرگترین طرح هایی که در بخش آزاد راهی در کشور در حال اجرا ست و قرارداد آن اواخر سال ۹۱ منعقد شد و قرار بود تا پایان سال ۹۵ افتتاح شود اما به دلیل کمبود اعتبارهنوز تکمیل نشده است آزاد راه اصفهان- شیرازاست.
ممنوعیت ورود به آزادراه اصفهان- شیراز تا بهره برداری رسمی
گفته می شود آزاد راه آزادراه اصفهان- شیراز یکی از بزرگترین آزاد راه هاست که در شبکه کریدور مرکزی کشور قرار دارد و درحال حاضر ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.این آزاد راه به عنوان زنجیره کریدوری از شمال به جنوب کشور در حال تکمیل است عملیات تکمیل ۶ قطعه این طرح ملی به پایان رسیده است و هم اکنون در حال تجهیز به نصب علایم ترافیکی و ایمنی، خط کشی و تکمیل شبکه روشنایی است.
درهمین پیوند مجری آزادراههای مرکز وجنوب کشور در گفتگو باربیع اشاره کرد: تردد در آزاد راه اصفهان- شیراز به دلیل اجرای عملیات تکمیلی عمرانی و خطری که برای مردم در پی دارد، تا بهره برداری رسمی، ممنوع است.
۹۸ درصد آزادراه اصفهان- شیرازتکمیل شده است
علیرضا صلواتی، به پیشرفت ۹۸ درصدی آزادراه اصفهان- شیراز اشاره کرد و گفت: تکمیل این طرح مانند نصب درزهای انبساط پلها، نصب ممنوعیت ورود به آزادراه اصفهان- شیراز تا بهره برداری رسمی جانپناهها در نقاط پرتگاهی و روی پلها، تابلوی علائم، خطکشی آزادراه هنوز تکمیل نشده و در حال اجرا است وتردد از آزادراه ایمنی لازم را ندارد.
وی با بیان اینکه برای جلوگیری از بروز حادثه، همه مبادی ورودی و خروجی آزادراه به وسیله پیمانکار مسدود شده افزود: هموطنان به هشدارها توجه لازم را داشته باشند و از تردد در این مسیر که در حال تکمیل است خودداری کنند.
وی با اشاره به اینکه طول مسیر فعلی اصفهان-شیراز ۴۸۵ کیلومتر از سمت آباده و مرودشت است و با سرعت ایده آل بالغ بر پنج و نیم تا ۶ ساعت طول میکشد گفت: آزاد راه شیراز به اصفهان که طول آن ۲۳۰ کیلومتر است، پس از بهره برداری حدود ۱۳۰ کیلومتر مسافت را کاهش داده از نظر مدت زمان سفر ۲ ساعت کوتاهتر میشود، همچنین ۱۳۰ میلیون لیتر نیز در مصرف صوخت صرفه جویی میشود که عدد بالایی است.
صلواتی اشاره کرد:وزیر راه و شهرسازی در این زمینه قول دادند که تا پایان تابستان و هفته انتهایی شهریور این ۶ قطعه آزاد راهی به صورت و رفت و برگشت به بهره برداری میرسد و کسریهای اعتباری نیز تا دو ماه باقیمانده تامین میشود که با حداقل منابع مورد نیاز و حداکثر ایمنی آزاد راه به بهره برداری برسد.
راهی برای اتصال به دریا
وی به قطعه ۷ نیز اشاره کرد و گفت: قطعه ۷ این آزاد راه که پیشرفت خوبی دارد در دستور کار است و این قطعه، قطعه اول ادامه این آزاد راه به سمت بوشهر است و تکمیل کننده زنجیره کریدوری شمال به جنوب در حوزه آزاد راهی است.
مجری آزادراههای مرکز وجنوب کشور گفت: این زنجیره آزادراهی عملا باید به دریا متصل شود چرا که وقتی به دریا متصل میشود میتوانیم بگوییم که اقتصاد دریا را هم ضمیمه کردهایم تا بتوانیم زیرساختهای کشور را در خدمت دریا قرار دهیم و به رشد و شکوفایی بخشهای مختلف در مجاورت این آزادراه کمک کند.
آزاد راه اصفهان به شیرازسه هزار میلیارد تومان دیگربودجه نیاز دارد
وی تاکید کرد: تاکنون برای پروژه آزاد راه شیراز به اصفهان بالغ بر۵ هزار میلیارد تومان هزینه شده است و ۵۰ درصد از سرمایه گذاری این پروژه مربوط به دولت و مابقی مربوط به طرف مشارکت کننده است .
وی ادامه داد: برای چند درصد باقیمانده این طرح به سه هزار میلیارد تومان دیگربودجه نیاز است که دولت در موضوع پروژه آزادراه اصفهان شیراز و تکمیل آن و بهویژه در سفر ریاست جمهوری به استان های فارس و اصفهان، اصل حمایت را مدنظر قرار داده تا بتوان برای این پروژه جذابیتهای لازم را برای سرمایه گذاران بخش خصوصی ایجاد کرد.
زهرا نصیری