تاریخ انتشار: پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۹۶
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کاشان
پایش تصویری از مهمترین پروژه های اجرایی شهرداری کاشان است
امروز حمل و نقل ترافیک مهمترین و ملموس ترین و حادترین مسئله شهری کاشان بشمار مي رود که این مشکل با تاخیر در زمان سفرهای درون شهری، تصادفات، آلودگی صوتی، هوا و زیست محیطی خود نمایی می کند.  حمل و نقل به صورت بسیار پیچیده ای با جمعیت و فعالیت های اقتصادی و اجتماعی و از سویی در توزیع مکانی جمعیت پیوند خورده است .

به گزارش پایگاه خبری ربیع، امروز حمل و نقل ترافیک مهمترین و ملموس ترین و حادترین مسئله شهری کاشان بشمار می رود که این مشکل با تاخیر در زمان سفرهای درون شهری، تصادفات، آلودگی صوتی، هوا و زیست محیطی خود نمایی می کند.  حمل و نقل به صورت بسیار پیچیده ای با جمعیت و فعالیت های اقتصادی و اجتماعی و از سویی در توزیع مکانی جمعیت پیوند خورده است .

شاید محسوس ترین بعد ترافیک اتلاف وقت و سرمایه باشد که این امر در ساعات عصر و شب درخیابان های مرکزی کاشان کاملا مشاهده می شود. طرح پارک سی پی، احداث پارکینگ طبقاتی ،پارکینگ های سطح شهر، یک طرفه کردن خیابان های مرکزی تا حدودی توانسته رضایت شهروندان را جلب کند ولی ترافیک محدوده بازار همچنان لاینحل مانده است برای اینکه از روند فعالیتهای و اقدامات انجام شده در حوزه کاری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کاشان مطلع شویم گفت و گویی با محمد مسعود چایچی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کاشان ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید:

*با توجه به ترافیک محدوده مرکزی کاشان چه اقداماتی در این زمینه اندیشیده شده است؟

-ترافیک یک پدیده مقطعی نیست بلکه این امربا رشد جمعیت و پدیده شهر نشینی و گسترش شهر بوجود می آید و بر اساس آمار بیش از ۲۰۰هزار دستگاه موتور سیکلت و همین تعداد خودرو در شهر کاشان پلاک گذاری شده است.

بخش زیادی از ترافیک موجود مربوط به فرهنگ شهرنشینی و ترافیکی است و باید این مهم در جامعه نهادینه شود و شهروندان به جای استفاده از خودروی شخصی از خودروی عمومی استفاده کنند، در حال حاضر بیش از ۷۰درصد خودروهای موجود در خیابانهای کاشان تک سرنشین و یا دو سرنشین است که اگرشهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند علاوه بر کاهش ترافیک نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.

*احداث ایستگاه های دوچرخه چه تاثیری در کاهش ترافیک داشته است؟

-پروژه احداث ایستگاه های دوچرخه و پیش بینی مسیرهای ویژه تردد دوچرخه سواران با هدف ترویج فرهنگ دوچرخه سواری و کاهش استفاده از وسایل نقلیه و به تبع آن کاهش آلودگی هوا و محیط زیست در دستور کار قرار گرفت و با توجه به جانمایی های صورت گرفته در برخی نقاط هسته مرکزی شهر ایستگاه های دوچرخه اجرا می شود .

این طرح تاثیر بسزایی در کاهش بار ترافیکی و همچنین تسهیل تردد شهروندان در محدوده مذکور دارد و شهروندان می توانند در هریک از ایستگاه دوچرخه را دریافت و پس از انجام کارخود دوچرخه را در محل دیگر تحویل دهند.

فازاول ایستگاه دوچرخه بهمن ماه گذشته در خیابان باب الحوائج راه اندازی شد و تا هفته های آتی در  محدوده میدان ۱۵خرداد، شهید رجایی، خیابان بهشتی، کمال الملک، ملامحسن، بلوار امام رضا(ع) روبه روی کاشان مال ایستگاه های دوچرخه نصب خواهد شد. قرارداد اجرای این پروژه در قالب مشارکت در سرمایه گذاری با شرکت آتی شهر هوشمند ایرانیان منعقد شده است.همچنین  مسیرهای دوچرخه سواری در بلوار نماز، بلوار حرم راوند، بلوار دارالسلام و بلوار امام رضا(ع) پیش بینی شده است.

* نصب تابلوهای راهنمای مسیرچه تاثیری در هدایت جریانهای ترافیکی و راهنمایی شهروندان و گردشگران داشته است؟

-تابلوهای راهنمای مسیر از اهمیت بالایی در هدایت جریانهای ترافیکی و راهنمایی شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی جهت تردد و عزیمت به نقاط مختلف شهرداشته است و در این راستا در سال گذشته بیش از ۵۰۰ متر مربع تابلوی راهنمای مسیر جدید با هزینه بالغ بر ۳ میلیارد ریال در سطح معابر شهر کاشان نصب شد.

*نصب چراغ های راهنمای هوشمند با چه هدفی و در چه مکان هایی و با چه اعتباری در سطح شهر انجام می شود؟

-ایده و طرح اولیه این چراغها و پایه چراغهای توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک و با مطالعه مدلهای مشابه خارجی به تیمی از جوانان خلاق و مبتکر کاشانی در یکی از شرکتهای دانش بنیان و دانشگاهی  سپرده شد.

این گروه مهندسی طی چند ماه تلاش مراحل طراحی، تحلیل و محاسبه و ساخت انجام دادند و اولین نوع پایه چراغهای جدید در تقاطع سلمان نصب شد.

این پایه چراغهای راهنمایی و رانندگی بسیار شکیل و زیبا است و به عنوان یکی از المانهای شهری در حوزه حمل و نقل و ترافیک بسیار چشم نواز بوده و  دارای رنگ الکترواستاتیک و مقاوم در مقابل گرما و سرما و نور است و همچنین طراحی این پایه چراغها  منطبق با سیستم کنترل هوشمند و با قابلیت نصب دوربین های کنترل ترافیک است.این نوع پایه چراغها که  FANTASTIC نام دارد درتقاطع های امام حسین(ع)، غزنوی، آیت الله کاشانی، شاهد، زیارتی، معلم، مدرس و باب الحوائج با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد ریال نصب خواهد شد.

*چه تدابیری برای حمل و نقل و مناسب سازی معابر و پیاده روها جهت استفاده جانبازان و معلولان اندیشیده اید؟

-با توجه به ضرورت ایجاد تسهیلات و زیرساخت های شهری جهت افراد معلول، کم توان و نابینا با توجه به درخواستها و پیگیری های اداره بهزیستی و جامعه افراد نابینا ،مناسب سازی یک دستگاه اتوبوس درون شهری با اعتبار بالغ بر یک میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفت وسازمان اتوبوسرانی به عنوان مجری، این طرح را اجرا کرد و هم اکنون این اتوبوس جهت استفاده جانبازان و معلولان عزیز کاشانی آماده بهره برداری است.

-برای ایجاد شرایط مساعد ومطلوب برای تردد افراد معلول و نابینا مسیرهای مشخص عبورو مرور، نصب تابلو و علائم ، مناسب سازی سطح ارتفاعی پیاده روها و اتصال به معابر در دستور کار قرار گرفت.

در قالب پروژه مذکوراجرای عملیات مناسب سازی که ترکیبی از ساماندهی کامل تابلوهای انتظامی و خطوط و علائم ترافیکی معابر و ایستگاه های حمل و نقل عمومی و اجرای طرح های اصلاح هندسی عملیاتی شده و صورت می پذیرد و در حال حاضر توسط  سازمان عمران و بهسازی شهرداری کاشان بهسازی پیاده روهای خیابان ملامحسن و آیت الله کاشانی برای معلولان در حال انجام است که تاثیر بسزایی در ارتقاء چهره و منظر شهری از بعد ترافیکی و مبلمان شهری داشته است و پیش بینی می شود برای اجرای کامل پروژه ۹میلیارد ریال اعتبارهزینه شود.

* طرح کنترل مکانیزه پارک حاشیه ای C-PAY آیا در شهر موفق بوده است؟

– باتوجه به ماده قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، شهرداری ها می توانند در معابر پرترافیک شهری  تجهیزات و اقدامات  لازم را برای مدیریت پارک حاشیه ای  فراهم کنند.

طرح کنترل مکانیزه پارک حاشیه ای به منظورعادلانه سازی فضای پارک برای شهروندان از یکم اردیبهشت ماه سال گذشته بصورت آزمایشی در دو خیابان شهید بهشتی و باباافضل اجرا شد.

اجرای فاز اول این طرح در خیابان های شهید بهشتی و باباافضل نتایج مثبتی مثل حذف پارک های دوبل، کاهش تصادفات و روان شدن ترافیک را به همراه داشته است.

۸۵ درصد از پارک های انجام شده در این دو خیابان زیر ۳۰ دقیقه و رایگان انجام می شود و پذیرش فرهنگ حذف پارک های غیرضروری در هسته مرکزی شهر بزرگترین دستاورد این طرح محسوب می شود  و همچنین با آغاز دهه فجر فاز دوم این طرح در خیابان های استاد رضا عباسی، میرعماد و باب الحوائج عملیاتی شد.

* آیا تابلوهای راهنما در هدایت جریانهای ترافیکی نقشی داشته است؟ و برای پروژه طراحی و نصب تابلوهای راهنمای چه اعتباری هزینه شده است؟

-تابلوهای راهنمایی از اهمیت ویژه ای برای تردد و عزیمت شهروندان و مسافران داخلی و خارجی به نقاط مختلف شهر کاشان برخوردار هستند و بیش از۱۰ سال است که تابلوهای فعلی سطح شهر تعویض نشده و بیشترآنها فرسوده شده است.

همچنین طی این سال ها معابر و مراکز مختلف شهری جدیدی ایجاد شد بنابراین موضوع مطالعه و طراحی جامع و کامل تابلوهای راهنمای مسیر شهر کاشان مطابق آخرین استاندارد تدوین و توسط شرکت مشاورانجام گرفت و در حال حاضر طراحی جامع و کامل تابلوهای راهنمای میسر آماده شده و عملیات نصب تابلوها در حال انجام است و برای پروژه طراحی ،جانمایی و نصب تابلوهای راهنمای مسیر کاشان اعتباری بالغ بر۱۱ میلیارد ریال‎ پیش بینی شده است.

*طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهرداری کاشان با چه هدفی تهیه شده است؟

-طرح جامع حمل و نقل و ترافیک با هدف دستیابی به راهبردها و راهکارهای کامل در زمینه مباحث حمل و نقل و نیز طرح های ترافیکی در افق حداقل ۵ساله تهیه می شود در این زمینه و توسط مشاور طرح مواردی از قبیل شناخت سیاست های کلان حمل و نقل ، برداشت آمار و اطلاعات عرضه و تقاضا، ساخت و پرداخت مدل های پیش بینی، تحلیل وضعیت حمل و نقل در کاشان در سال پایه و افق های مطالعات ارائه راهکارهای بهبود و اصلاح حمل و نقل در شهر کاشان و جمع بندی و تنظیم سند راهبردی و اخذ مصوبات از مراجع ذیربط تدوین و پیگیری و ارائه خواهد شد وجهت اجرای  این طرح با هزینه ای بالغ بر  ۴میلیارد ریال  قرارداد منعقد شده است.

*پروژه پایش تصویری شهر کاشان در چه مرحله ای قرار دارد؟

-مطابق پیگیری ها و برنامه ریزی هایی که از سال گذشته در خصوص مطالعات و طراحی و اجرای پروژه سیستم نظارت تصویری و مرکز کنترل ترافیک شهر کاشان صورت گرفت دانشگاه علوم و تحقیقات کشور به عنوان مشاور پروژه مذکور انتخاب و در سال گذشته مطالعات و طراحی های طرح شامل: طراحی و جانمایی انواع دوربین های نظارت تصویری، پلاک خوان، ثبت تخلف و شبکه فیبر نوری مورد نیاز و نیز طراحی مرکز مانیتورینگ و کنترل ترافیک انجام و به اتمام رسیده و در آینده نزدیک و با انتخاب مجریان بخش های مختلف پروژه در فاز اول شاهد آغاز عملیات اجرایی طرح بسیار مهم و زیر بنایی نظارت تصویری خواهیم بود که کاربردهای مختلفی در حوزه مدیریت شهری از قبیل مدیریت و کنترل ترافیک شهری، راهبری و نظارت بر سامانه حمل و نقل عمومی، کنترل ناوگان خودروهای امدادی و آتش نشانی و مباحث مربوط به حوزه ITS داشته و در سایرمقولات حساس نیز موارد امنیتی و انتظامی مورد بهره برداری ارگان ها و متولیان حوزه امنیت و نظم عمومی قرار می گیرد.

مصوبات دستگاه های مختلف از سوی کمیسیون پایش تصویری استان و شهرستان در نحوه و کیفیت پروژه تعیین کننده است و با عنایت به ابعاد گسترده دامنه بهره برداری از مزایای سیستم جامع مذکور توسط ارگان های ذیربط ضروری است اعتبارات دولتی به منظور تکمیل پروژه اختصاص یابد و بنابر پیش بینی های انجام شده اعتبار لازم برای اجرای پروژه عظیم نظارت تصویری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال خواهد بود که در سه فاز اجرایی عملیاتی می شود.

*چند استراحتگاه ایستگاه اتوبوس در سطح شهر ایجاد شده است؟

-یکی از عوامل موثر در افزایش میزان استقبال شهروندان از خدمات حمل و نقل عمومی ایجاد امکانات و تجهیزات مناسب در محل های توقف ایستگاه های اتوبوس های درون شهری است و بر همین اساس ۲۵استراحتگاه ایستگاه های اتوبوس با طراحی های کامپوزیت و ۱۶ ایستگاه فلزی و شیشه ای با صندلی های چوبی درمنطقه مسکن مهر و فاز دو ناجی آباد با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد ریال نصب شد.

*میدان منتظران ظهور با چه هدفی احداث می شود و چه تاثیری در کاهش ترافیک دارد؟

-در راستای تکمیل رینگ ترافیکی شهر مسیر اتصال بلوار امام رضا(ع) – تقاطع رودخانه حیدر- فاز یک ناجی آباد میدان منتظران ظهور احداث می شود که این میدان نقش مهمی در رشد و توسعه منطقه داشته و تاثیر بسزایی در زمینه ارتباطات ترافیکی جنوب -شمال شهر کاشان ایفا می نماید.  پیش بینی می شود  میدان منتظران ظهور و مسیرهای ارتباطی آن در آینده نزدیک به بهره برداری برسد.

*احداث پارک آموزش ترافیک در چه مرحله ای قرار دارد و چه زمانی به بهره برداری می رسد؟

-پارک آموزش ترافیک با هدف آموزش حضوری مستقیم و با درآمیختن آموزش نظری و عملی، در چهار محور «عابرپیاده»، «دوچرخه»، «خودرو» و «علائم» در پارک لاله احداث شده است. کودک در شرایط واقعی آموزش، مدام در معرض تهدید است. پارک ترافیک در اصل تجسم واقعیت است که در کنار آموزش، بر بعد تفریح و سرگرمی نیز تمرکز کرده است. این پارک به‌صورت رایگان با هدف آموزش رفتار ترافیکی در اختیار مدارس مقطع ابتدایی قرار می گیرد و تلاش می شود تا قبل از شروع سال تحصیلی مورد بهره‌برداری قرارگیرد.

*آیا مرکز معاینه فنی خودرو به بخش خصوصی واگذار می شود؟

– جهت افزایش راندمان و بهره وری مرکز معاینه فنی خودروهای سبک و کاهش تصدیگری و هزینه های جاری و با اخذ مصوبات مربوطه از شورای اسلامی شهر، مرکز معاینه فنی خودرو طی قرارداد چهار ساله وبر اساس مزایده به بخش خصوصی واگذار شد.

انتهای خبر / قربانی


دیدگاه