تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
مدیرفرودگاه کاشان
بیش از ۴۰هزارمسافر از فرودگاه کاشان به مشهد مقدس سفر کرده اند
در 13 خرداد سال 74 عملیات اجرایی فرودگاه کاشان در زمینی به وسعت 990 هکتار آغاز شد این فرودگاه دارای دو ضلع شمالی و‌ جنوبی بوده و ضلع شمالی در آینده به بخش کشوری تخصیص خواهد یافت که در حال حاضر بصورت موقت در ضلع جنوبی در کنار بخش نظامی، بخش کشوری فعال است.در اجرای امریه مقام معظم رهبری در مورد راه اندازی فرودگاه کاشان با همت مسئولان ارشد شهری و مساعدت ویژه فرمانده هوافضای سپاه کشور سردار حاجی زاده و تحت بهره برداری شهرداری کاشان این مجموعه در سال 95 در سالروز تاسیس مجدد مورد بهره برداری قرار گرفت.نخستین پروازفرودگاه کاشان ساعت 7صبح 13 خرداد 95 با هواپيماي بوئينگ‹‹ B737-500›› به شماره ‹‹ 5252-5251›› از طریق شرکت هواپیمایی آتا از فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد مقدس به کاشان با حضور شهردار، رییس شورای اسلامی شهر کاشان، معاونین شهردارانجام شد و این هواپیما در ساعت 8:20 دقيقه در فرودگاه شهید احمدی روشن کاشان به زمین نشست.در سالروز نخستین پرواز فرودگاه کاشان گفت و گویی با سيد مسعود مسعودي مدیر فرودگاه کاشان انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در ۱۳ خرداد سال ۷۴ عملیات اجرایی فرودگاه کاشان در زمینی به وسعت ۹۹۰ هکتار آغاز شد این فرودگاه دارای دو ضلع شمالی و‌ جنوبی بوده و ضلع شمالی در آینده به بخش کشوری تخصیص خواهد یافت که در حال حاضر به صورت موقت در ضلع جنوبی در کنار بخش نظامی، بخش کشوری فعال است.

در اجرای امریه مقام معظم رهبری در مورد راه اندازی فرودگاه کاشان با همت مسئولان ارشد شهری و مساعدت ویژه فرمانده هوافضای سپاه کشور سردار حاجی زاده و تحت بهره برداری شهرداری کاشان این مجموعه در سال ۹۵ در سالروز تاسیس مجدد مورد بهره برداری قرار گرفت.

نخستین پروازفرودگاه کاشان ساعت ۷صبح ۱۳ خرداد ۹۵ با هواپیمای بوئینگ‹‹ B737-500›› به شماره ‹‹ ۵۲۵۲-۵۲۵۱›› از طریق شرکت هواپیمایی آتا از فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد مقدس به کاشان با حضور شهردار، رییس شورای اسلامی شهر کاشان، معاونین شهردارانجام شد و این هواپیما در ساعت ۸:۲۰ دقیقه در فرودگاه شهید احمدی روشن کاشان به زمین نشست.در سالروز نخستین پرواز فرودگاه کاشان گفت و گویی با سید مسعود مسعودی مدیر فرودگاه کاشان انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

*استقبال شهروندان از فرودگاه کاشان چگونه بوده است؟ چند مسافر تاکنون ازجابه جا شده اند؟

– سال گذشته درمسیر مشهد بیش از ۹۸درصد سطح اشغال صندلی داشتیم و این امر نشان دهنده این است شهروندان دارالمومنین کاشان شایسته بهترین ها هستند و باید زمینه سفرهای زیارتی فراهم شود و از ابتدای سال نیز تاکنون سطح اشغال صندلی ها ۱۰۰درصد بوده که این امر بار مسئولیت مسئولان را سنگین تر می کند.ازسال گذشته تاکنون بیش از ۵۰هزار نفر در مسیر های پروازی مشهد و کیش جابه جا شده اند وبنا برآنچه آمار نشان می دهد فرودگاه کاشان ۱۴ شهررا تحت پوشش قرار داده و بیشتر مسافرین از شهر قم هستند.

*برای جذب مسافر چه تدابیری اندیشیده شده است؟

-تعاملات خوبی از سال گذشته با آژانس ها، اتحادیه آژانس های مسافرتی مشهد، مدیر کل میراث گردشگری خراسان رضوی، معاونین استاندار خراسان رضوی در زمینه گردشگری برقرارشده و همچنین نشستی با چارترکننده های اصلی درکاشان برگزار شده و همه این نشست ها و رایزنی ها با توجه به اعطای مجوز رسمی بهره بردای فرودگاه کاشان از سازمان هواپیمایی کشوری نشان دهنده این مهم است که مجموعه فرودگاه کاشان از استانداردهای لازم برخوردار بوده و موفق شده اعتماد مسافران و مسئولان سازمان هوایی را از لحاظ آرامش و امنیت جلب کند.

*باتوجه به خرید هواپیماهای جدید آیا سهمی از هواپیماها به فرودگاه کاشان اختصاص خواهد یافت؟

-مکاتباتی با سازمان هواپیمایی شده است و بنا بر آخرین گزارشات سهمی از پروازهای هواپیماهای جدید الورود ATR و پروازهای داخلی به کاشان می رسد و همچنین مسیرهای پروازی کیش، قشم، تبریز ویکی از شهرهای شمالی کشور به مجموعه مقاصد پروازی فرودگاه  کاشان افزوده می شود.

*آیا امکان سرمایه گذاری در صنعت هوایی وجود دارد؟

-دولت تدبیر و امید گام خوبی در راه توسعه پروازی برداشته است و امیدواریم سرمایه گذاران بومی در حوزه ایر لاین که یکی از پر سود ترین و پاکترین صنعت موجود در صنعت توریسم هوایی است، سرمایه گذاری کرده و مطمئن باشند که این صنعت در کاشان با استفاده از نیروهای بومی و سرمایه گذاری بومی بیشترین بهره را خواهد داشت.

*فرودگاه کاشان چه نقشی در صنعت اکوتوریسم منطقه داشته است؟

-مجموعه فرودگاه کاشان به همت مدیران شهری احداث شده و به جرات می توان گفت که همه مدیران شهری در این عرصه سهمی دارند و امام جمعه، فرماندار، نماینده، شهردارکاشان در احداث آن متفق القول بوده اند وطی ۲۱ سال گذشته فراز و نشیب های زیادی طی کرده است و آسان به دست نیامده که آسان از دست برود چنانچه یکی از آرزوهای کلان شهرهمجوار راه اندازی فرودگاه است ولی تاکنون محقق نشده بنابراین باید قدر داشته هایمان را داشته باشیم. طی آخرین آمار در سال گذشته سطح اشغال تخت خواب هتل های کاشان ۵۸درصد رسید و حضور مسافراز دوماه فصل گلاب گیری به ۹ ماه افزایش یافته است و اگر زمینه پرواز شیراز فراهم شود تغییر شگرفی در صنعت توریسم و گردشگری منطقه بوجود می آید.

*چه دلایلی موجب می شود ضرورت احداث فرودگاه در یک شهر احساس شود؟

-وقتی شخصی تصمیم به سفر می گیرد اولین سوالی که برایش مطرح می شود این است که آیا آن شهر فرودگاه دارد بنابراین فرودگاه لازمه توسعه شهری است.
با ورود هر مسافربه شهر گردش مالی و گردش خدماتی آغاز می شود از گام اول خدمات پروازی داده می شود در بخش دیگری صنعت توریسم خروج مسافر از فرودگاه و به وسیله تاکسی صورت می گیرد و به این طریق رانندگان نیز مجبور هستند زبان خارجی و دانش بومی و گردشگری خود راتقویت کنند،  از زاویه دیگر مسافران به برای خرید به بازار می روند و علاوه بر انتقال فرهنگ موجب کسب و کار و رونق اقتصادی می شوند و برای اسکان به مجتمع های اقامتی و یا هتل ها می روند و در این بخش هم به رونق اقتصادی شهر کمک می کنند این موارد تنها بخشی از ورود گردشگر به شهر و صنعت توریسم است که فرودگاه می تواند بستر و زمینه مناسبی برای این چرخه باشد.

*در خصوص سود و یا ضرر فرودگاه چه نظری دارید؟

-سود و زیان مادی با توسعه پروازی و تعداد پروازها میسر می شود و هر چه تعداد پروازها بیشتر باشد سود آن فرودگاه افزایش خواهد یافت و برای فرودگاه کاشان که یکسال که از آغاز فعالیت آن می گذرد هنوز زود است سود و زیان آن مشخص شود، فرودگاه جزء خدمات شهر است، رفاه مردم هزینه دارد و مسئولان شهری باید برای رفاه مردم هزینه پرداخت کنند.

 اگر آمار تصادفات جاده ای و تعداد خانواده هایی که در طی این سال ها عزیزانشان را در تصادفات جاده ای از دست داده اند بررسی کنیم متوجه می شویم اگر سفرشان را هوایی انتخاب کرده بودند چه بسا این اتفاقات تلخ نمی افتاد. فضای سبز و جمع آوری زباله برای شهرداری سودی ندارد ولی مردم حق استفاده از فضای سبز و نظافت و رفاه اجتماعی را دارند بنابراین هیچ وقت بابت خدماتی که به شهروندان ارائه می شود نباید به دنبال سود و منفعت  باشیم آرامش و آسایش حق شهروندان است و باید از بهترین خدمات بهره مند باشند.

کاشان شهری کهن با هفت هزار سال قدمت است و اگر دولت نمی تواند کمک کند باید خودمان آستین بالا بزنیم و اقدام کنیم، شهرداری نهادی مردمی است و هزینه ها از خود مردم گرفته می شود و بابت همین هزینه ها صاحب رفاه اجتماعی می شوند پس بهتر است شهروندان بدانند پولی که بابت عوارض و مالیات پرداخت می کنند در شهر خودشان و برای عمران و آبادانی شهر هزینه می شود.

در کشوردو فرودگاه امام خمینی(ره) و مشهد سود ده هستند و حتی فرودگاه مهرآباد با توجه به حجم و تعداد پرواز در روز سود ده نیست ولی نمی توان گفت چون سود ندارد باید تعطیل شود مردم حق دارند در کمترین زمان و در کمال آرامش و آسایش به هر مقصدی که دوست دارند سفر کنند از طرف دیگر همیشه نباید شرایط حال رو دید وقتی یک مجموعه فرودگاهی راه اندازی می شود نام آن فرودگاه در کتاب AiP )اطلس فرودگاه های دنیا) ثبت می شود و امروز کاشان به درجه ای رسیده که نامش در این کتاب به ثبت رسیده است.

شرایط استراتژیک منطقه ای کاشان ایجاب می کند در زمان های بحرانی از موهبت فرودگاه برخوردار باشد و درکمترین زمان به مجموعه شهری خدمات رسانی شود در حال حاضر بخش نظامی فرودگاه کاشان ۲۴ ساعته و با بالاترین استاندارد های پرواز و بخش مسافربری هم در آینده در تمام ساعات شبانه روز به ارائه خدمات خواهد پرداخت.

*نقش فرودگاه در کارآفرینی و اشتغال شهری چگونه ارزیابی می کنید؟

-مسئولان ارشد شهر کاشان به دنبال حفظ و توسعه فرودگاه کاشان هستند و روش مدیریت فرودگاه کاشان در کشور زبانزد و خاص است به طوری که این روش مدیریت به عنوان الگویی برای سایر شهرهای کشور تبدیل شده است.
مدیریت هزینه یکی دیگر از شاخصه های فرودگاه کاشان است به عنوان مثال همه نیروهای اداری در زمان پرواز به نیروهای خدماتی و اجرایی پرواز تبدیل می شوند و در زمان غیر پرواز به امور اداری مشغول هستند.

*آیا در زمینه اعطای تسهیلات سازمان هواپیمایی صحبتی از مصوبه شورای اسلامی شهر شده است؟

-نقش سازمان هواپیمایی نظارت بر حسن انجام کار و تعهدات و عملکرد مجموعه است بنابراین سازمان هواپیمایی کشور بهره بردار نیست بلکه قانون گذار است و فرودگاه کاشان نیز در این مدت موفق شده رضایت لازم را از سازمان کسب کند ولی ایجاد مرز هوایی تابع شرایط خاصی است و باید استانداردهای لازم و زیر ساخت های مربوطه برای یک مجموعه فرودگاهی فراهم باشد، در حال حاضر۸۰درصد امور مانند گمرک، پلیس گذرنامه، بهداشت انجام شده و از حمایت های سازمان هواپیمایی کشوری برخورداریم و مابقی زیر ساخت ها نیز در حال آماده سازی است.

*آیا در آینده نزدیک پروژه جدیدی در فرودگاه کاشان به بهره برداری خواهد رسید؟

-یکی از زیر ساخت های لازم برای هر فرودگاه دستگاه ناوبری و راداری است که توسط شهرداری کاشان جدید ترین و به روزترین نوع این دستگاه از اسپانیا خریداری شده و تا ماه آینده نصب می شود که این مهم یک جهش رو به جلو برای پروازهای داخلی محسوب می شود.

*سال گذشته قول احداث پروژه جامع شهر فرودگاهی کاشان را داده بودید آیا این پروژه امسال کلنگ زنی خواهد شد؟

-پروژه طرح جامع شهر فرودگاهی کاشان در صورت تصویب مطالعات فاز دو از سوی سازمان هواپیمایی کشوری در دستور کار اجرای بهره بردار قرار خواهد گرفت و با توجه به امکانات پیش بینی شده مانند شهرک صنعتی مناطق آزاد، هتل ها، دانشکده های مختلف، نمایشگاه های دائمی و موقت، هایپرمارکت، سالن اجتماعات و هنرستان پرواز این مجموعه می تواند درآمد زا بوده و بسیاری از هزینه های جانبی فرودگاه را پوشش دهد و با توجه به اینکه اتفاقات خوبی در صنعت خودروسازی کاشان رقم خورده است شهر فرودگاهی می تواند نقش عمده ای در رشد و پیشرفت منطقه داشته باشد.

*آیا زمینه پرواز عتبات عالیات از فرودگاه کاشان به نجف فراهم شده است؟

-استقبال مردم منطقه کاشان از فرودگاه نشان داد که مردم علاقه وافری به پروازهای زیارتی دارند و فرودگاه برای آنان یک نیاز بود و این امر مسئولیت مسئولان شهری را بیش از گذشته سنگین تر کرده است بنابراین رایزنی های لازم برای پروازهای عتبات عالیات انجام شده و امیدواریم به زودی زمینه این پروازهم فراهم شود.

انتهای خبر / قربانی


دیدگاه