به گزارش پایگاه خبری ربیع، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، امروز(سه‌شنبه ۲۲ اسفند) در جلسه استیضاح خود و بعد از اظهارات موافقان استیضاح اظهار داشت: این سومین باری است که برای استیضاح خدمت شما می‌رسم و ۴ بار هم به عنوان سؤال خدمت شما بوده‌ایم. در این چند نوبت فکر می‌کنم توضیحات من برای شما عزیزان قانع کننده بود و شما لطف کردید و توضیحات بنده را  پذیرفتید.

وی با بیان اینکه این بار هم امیدوارم بر مبنای آمار و اطلاعات و توضیحات کارشناسی، آنچه در وزارت راه و شهرسازی رخ داده را عرض کنم و باز هم مورد عنایت شما قرار گیرد تصریح کرد: همواره از این پرسش و پاسخ‌ها لذت برده‌ام و می‌برم. چون واقعیت این است که مردمسالاری و دموکراسی همین است که همواره امکان پرسشگری از مسئولین به نمایندگی از مردم وجود داشته باشد و مسئولین خود را مؤظف به پاسخ به نمایندگان و قاطبه مردم بدانند و این باید موجب خرسندی ما شود.

آخوندی افزود: از این بابت، نه تنها گله‌ای ندارم بلکه بسیار خرسند و خوشحال هستم که چنین اتفاقی رخ می‌دهد و مسئولین مجبور به پاسخ به نمایندگان می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آغاز استیضاح بر اساس سقوط هواپیما در منطقه دنا بود وظیفه خود می‌دانم اولاً خدمت خانواده عزیز جانباختگان و تمام مردم عزیز تسلیت بگویم و بابت تمام کاستی‌ها و کمبودها از تمام ملت عزیز پوزش بخواهم.

وی با بیان اینکه ما در فرودگاه یاسوج در مدت گذشته بیش از سی میلیارد هزینه کرده بودیم اظهار داشت: علاقه‌مند بودیم در همین دهه فجر برای افتتاح این فرودگاه به یاسوج برویم که شوربختانه این اتفاق رخ داد.

آخوندی ادامه داد: بی شک حوادث اخیر و نحوه طرح آنها در رسانه نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرد و البته حق هم است چرا که عزیزتر از جان مردم و حفظ ایمنی آسایش و رفاه آنها چیز مهم تری نیست. من هم که توضیح می‌دهیم به هیچ وجه در مقام فرافکنی و توجیه نیستم. مسئول صادق باید مسئولیت کار خود را بپذیرد و در برابر مردم پاسخگو باشد.

وی افزود: لذا قبل از هر چیزی به عنوان بالاترین مسئول دستگاه حمل کشور از هرگونه درد و رنجی که برای مردم ایجاد شده بی قید و شرط اعم از اینکه تقصیر و قصوری متوجه من و همکارانم باشد پوزش می‌طلبم.

وی با بیان اینکه بی گمان کار هیچ دستگاه اجرایی بی کاستی نیست و همواره قابل نقد و ارتقاء و بهبود است تصریح کرد: آنچه بهبورد شرایط را منجر می‌شود این است که نگاه فرایندی به حوادث داشته باشیم و اطلاعات را به شکل درست در اختیار مردم کشور قرار بدهیم.

آخوندی ادامه داد: واقعیت این است که حمل و نقل یک سیستم بسیار پیچیده و باز است و میلیون‌ها نفر در آن ایفای نقش می‌‌کنند؛ از تولیدکننده ماشین گرفته تا مسئولان ساخت و نگهداری زیرساخت ها تا میلیون نفری که پشت فرمان می‌ایستند و سازمان‌ها امدادی و هلال احمر همه و همه درگیر بحث ایمنی و حمل و نقل ایمن هستند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وقتی از سانحه سخن می‌گوییم، از یک عامل سخن نمی‌گوییم بلکه از مجموعه این عوامل صحبت می‌کنیم اظهار داشت: اگر هم می‌خواهیم رسیدگی کنیم تا سوانج کم شود و به سمت صفر گرایش پیدا کند باز هم وظیفه ما این است که اولاً فرایندی نگاه کنیم، دوم اینکه اطلاعات را آنچنان که وجود دارد بدون تغییر در اختیار مردم قرار دهیم، و من به هر دو این اصول پایبند هستنم.

وی با اشاره به سانحه برف اظهار داشت: در حوزه تهران ۳۲ سانتیمتر در مهرآباد برف داشتیم و در فرودگاه امام ۷۰ سانت برف با دمای منهای ۱۲ درجه داشتیم. در منطقه کرج، ۳۳ سانت برف با دمای منهای ۱۳ درجه داشتیم. سؤال این است که آیا می‌شد جاده‌ها و فرودگاه را در این شرایط عملیاتی نگه داشت؟

آخوندی ادامه داد: فکر می‌کنم شما در همین دو ماه گذشته آمار کشورهای مختلف را ملاحظه کرده‌اید. آمار همین دو ماه را از رسانه ملی گرفته‌ام. در ۲۵ حادثه‌ای که همزمان با حادثه برف تهران رخ داد، در تمام کشورهای اروپایی، آمریکایی، ژاپن و چین و کشورهای پیشرفته، با برفی بسیار کمتر و سرمایی بسیار کمتر از این اتفاق افتاد.

وی با ذکر آماری از لغو پروازها و تردد قطارها در آمریکا و کشورهای اروپایی اظهار داشت: نمی‌گویم رخ دادن این اتفاق، کار خوبی است ولی حواسمان باشد وقتی می‌خواهیم این موضوع را بحث کنیم ببینیم آیا می‌شد کاری انجام شود و همکاران ما انجام نداده‌اند یا این اتفاقی است که در تمام دنیا رخ می‌دهد و اگر هم بخواهیم تاب‌آوری را بیشتر کنیم باید سرمایه گذاری بیشتری انجام دهیم.

آخوندی با بیان اینکه منظورم از این سؤالها توجیه نیست اظهار داشت: این اتفاقات در تمام دنیا رخ می‌دهد و هیچ کدام نمی‌آیند مسئولان یا کشور خود را سرزنش کنند.

وی ادامه داد: نکته بعد این است که آیا می‌شود اقدامات بهتر از این کرد؟ حتما می‌شد؛ حتماً از طریق آموزش و سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود کار بهتر انجام داد و باید صحبت کنیم و متحد شویم که چه برای دریا چه راه آهن منابع بیشتری بگذاریم که کمتر دچار مشکل شویم.

وی در زمینه موضوع تاب‌آوری در برابر حوادث و اقداماتی که دولت و مجلس باید انجام دهند اظهار داشت: طول راه‌های منتهی به تهران ۹۰۰ کیلومتر است. حداقل سازمان مورد نیاز برای راهداری این میزان راه، ۵۰۰ نفر نیروی انسانی و ۲۰۰ دستگاه برف روب و نمک پاش است. این در حالی است که کل دستگاه برف روب و نمک پاش ما در حوزه تهران ۴۲ دستگاه با عمر ۲۵ سال است.

آخوندی ادامه داد: تصور می‌کنید که ما می‌توانیم با این مقدار تجهیزات بتوانیم یک عملکرد ۱۰۰ درصدی داشته باشیم؟ معلوم است که کاستی وجود دارد.

وی با بیان اینکه سالانه در کشور راه روستایی، راه فرعی، اصلی، بزرگراه و آزاداره افتتاح می‌شود اظهار داشت: میزان راه‌های کشور به ۲۱۷ هزار کیلومتر رسیده است. طبق استاندارد جهانی اگر بخواهیم این میزان راه را نگهداری کنیم سالی حدود ۱۰ هزار میلیارد فقط پول راهداری باید داشته باشیم. این در حالی است که کل اعتبار ما در بهترین حالت برای راهداری دو هزار میلیارد تومان است.

آخوندی تصریح کرد: همه ما دوست داریم بهترین وضعیت را داشته باشیم. ولی آیا امکان تخصیص منابع بیشتر از این وجود دارد؟

وی با بیان اینکه نیامده‌ام عجز و لابه کنم و مصیبت بخوانیم تصریح کرد: ولی حواسمان باشد اگر می‌خواهیم از کسی بازخواست کنیم باید ببینیم که با چه امکاناتی دارد کار می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی خطاب به نمایندگان گفت: مگر شما تصویب نکردید که از محل ماده ۷۰، سالانه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برای راهداری تخصیص دهید؟ سال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ عدد تخصیص داده شده، صفر بوده است. این واقعیت اعتبارات ایران است. این واقعیت دستگاه اجرایی است.

آخوندی با بیان اینکه من نه می‌خواهم به دولت طعنه‌ای بزنم نه به مجلس چیزی بگویم، اظهار داشت: ولی ما در چنین شرایطی کار می‌کنیم و من شرمنده روی همکاران خودم هستم. در همان شرایط برف، هشت هزار نفر از همین کارگران زحمتکش راهدار، سه ماه بود حقوق نگرفته بودند. در همین شرایط بسیار سخت، سه ماه بیشتر بود که کارگران نگهداری ریل، حقوق نگرفته بودند.

وی ادامه داد: همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و با هم داریم کار می‌کنیم؛ ما که نمی‌خواهیم به هم طعنه بزنیم؛ باید ببینیم چطور می‌توانیم به هم کمک کنیم تا کشور بهتر اداره شود.

آخوندی در پاسخ به این انتقاد که چرا در حادثه برف تهران، راه‌ها بسته نشد اظهار داشت: آقای رضایی ناظر و حاضر هستند که در حضور خود ایشان با رئیس پلیس تماس گرفتم که راه تهران کرج را ببندید که گفت تهران ۱۶ راه ورودی دارد و اصلاً مگر کسی می‌تواند راه تهران کرج را ببندد؟ ما ساعت ۱۲ شب که راه تهران قم را بستیم ۶ کیلومتر صف در تهران ایجاد.

وی ادامه داد: راه تهران- ساوه که بسته شد، ۵ و نیم کیلومتر صف در تهران و ۲ کیلومتر صف در قم ایجاد شد. ۸۰ هزار خودرو می‌خواستند از تهران خارج شوند. شما فکر می‌کنید می‌شود شب این تعداد خودرور را نگه داشت؟ اگر بخواهیم مقداری واقع‌نگر باشیم می‌بینیم که اداره این مسائل، کار بسیار دشواری است و اینطور نیست که پلیس، راهداری، هلال احمر یا ما بی توجه باشیم.

وی افزود: وقتی اتفاقی رخ می‌دهد که بزرگتر از توان دستگاه‌های اجرایی است، قهر طبیعت بر ما غلبه می‌کند. همچنان که در آمریکا و انگلستان و چین هم غلبه می‌کند.

انتهای پیام/فارس

image_pdfimage_printچاپ مطلب