به گزارش پایگاه خبری ربیع، این روزها فضای مجازی و رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی دست به حرکتی وسیع در انتشار اخبار کذب یا نه‌چندان موثق و شایعاتی زده‌اند تا از این راه هم‌راستا با دشمن جنگ روانی را داغ و اهداف او را به تحقق نزدیک کنند. این رویه تازه‌ای نیست؛ مردم ما دست‌کم ۴۰ سال است با ترفندهای تبلیغاتی و جنگ روانی دشمن آشنایی دارند و البته نمونه‌های زیادی نیز از صدر اسلام سینه به سینه به آنها رسیده است. با این مقدمه کوتاه ببینیم جنگ روانی چیست؟

گفته‌اند جنگ روانی عبارت است از: «مجموع اقداماتی که از طرف یک کشور به منظور اثرگذاری و نفوذ بر عقاید و رفتار دولت‌ها و ملت‌های دیگر در جهت مطلوب و با ابزارهایی غیر از ابزار نظامی، سیاسی و اقتصادی انجام می‌شود».

طرفداران این نگرش بیشتر بر این باورند که تبلیغات جزء اصلی و اساسی جنگ روانی است، نه همه آن؛ بنابراین مجموعه اقدامات تبلیغی‌روانی یک کشور یا گروه به منظور اثرگذاری و نفوذ بر عقاید و رفتار دولت‌ها و مردم در جهت مطلوب خودشان را جنگ روانی گویند. حال در این جنگ چه اهدافی وجود دارد؟ دشمن در جنگ روانی تلاش می‌کند با تبلیغات و شایعه و دروغ‌پردازی و بزرگنمایی مشکلات، امید مردم را مخدوش و به یأس تبدیل و با این روش ملتی را به رهبران و مسئولان کشورشان بی‌اعتماد کند. آنچه در فضای مجازی و رسانه‌های مأمور دست به دست می‌شود با همین اهداف در حال انجام است که درنهایت به شکاف در بین طبقات مختلف جامعه و گروه‌ها و دسته‌ها و محلات و اقوام خواهد انجامید. قلب واقعیت و نگفتن کامل یک خبر و تحریف ابزار این روش جنگی است که از مسیر تلویزیون، رادیو، خبرگزاری‌ها، مطبوعات، سایت‌های خبری، فضای مجازی، ماهواره و … القا و اعمال می‌شود. تجربه مردم ایران در جنگ روانی دشمن زیاد است؛ برای نمونه در طول سال ۱۳۸۵، دشمن از سناریوهایی همچون تهدیدآمیزبودن ایران برای ملل جهان، سناریوی ارعاب و تهدید ایران با انتشار اخبار امکان حمله آمریکا یا اسرائیل به ایران، تشویق ایران به مذاکره مستقیم با آمریکا، دشمن‌سازی از ایران برای اعراب و ترغیب ملل عرب و مسلمانان برای مقابله با ایران استفاده کرد و امروز سناریوی دامن‌زدن به گرانی و تورم و القای قحطی و کمبود و تحریم همه‌جانبه اقتصادی و تهاجم شدید رسانه‌ای و جنگ روانی را در پیش گرفته است؛ همه اینها در جنگ روانی امروز نیز مورد توجه دشمن است؛ بنابراین جنگ روانی فعلی که با تحریم اقتصادی همزمان و موازی اجرا می‌شود، امر تازه‌ای نیست و مردم ایران از آن هراسی ندارند؛ زیرا با صبر انقلابی و تاکتیک‌های برگرفته از آموزه‌های نبوی این جنگ روانی را پشت سر خواهند گذاشت. دشمن از فرصت گرانی‌های کاذب و بی‌تدبیری‌ها و کم‌کاری‌ها استفاده می‌کند.
در جنگ جهانی اول نیز تبلیغات به عنوان حربه‌ای در راستای جنگ روانی مورد استفاده قرار گرفت. طرفین جنگ برای توجیه اعمال ناپسند خود، افکار عمومی کشورها را به بیراهه می‌کشاندند، فریب می‌دادند و این امر طی جنگ جهانی دوم چنان اهمیتی یافت که طرفین جنگ در به‌کاربستن آن به رقابت برخاستند. به این ترتیب جنگ روانی در مواردی بیش از جنگ نظامی اهمیت پیدا کرد و جزئی از فعالیت‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی کشورها شد.
امروزه دشمنان اسلام و انقلاب با شیوه‌های غیرانسانی و با داشتن امکانات وسیع تبلیغاتی و رسانه‌ای هر روز و شب درصدد تشدید جنگ روانی علیه کشور ما هستند و سعی دارند با بزرگ‌کردن موارد مختلفی مثل اختلاس‌ها، رانتخواری‌ها و طرح اقوام و مذاهب و … صف‌های متحد را از هم جدا کنند. همچنان که در دوران پیامبر اسلام(ص) دشمن از جنگ روانی با تمامی ابزارش استفاده می‌کرد، امروز نیز دشمنان از این حربه برنده در وسیع‌ترین سطح سوءاستفاده می‌کنند.
دشمن در جنگ روانی خود می‌خواهد مردم را به مسئولان بدبین و در آنها نگرانی و اضطراب ایجاد کند؛ همچنین ترور شخصیت و لکه‌دارکردن قداست ارزش‌ها، مسئولان و نظام و ایجاد فضای ناسالم اجتماعی، تفرقه در میان مردم برای ازبین‌بردن وحدت و یگانگی و تحریف واقعیات از ابزارهای اصلی دشمن در جنگ روانی است. بصیرت و صبر و پیروی از رهبری می‌تواند این هجمه دشمن را نقش بر آب کند و منافع ملی و حفظ اقتدار ملت ایران را به ارمغان آورد. بی‌شک مردم ایران این جنگ روانی را هم پشت سر خواهند گذاشت و همزمان با پیگیری مطالباتی که دارند و تلاش برای رفع ایرادهایی که در حاکمیت و مجریان می‌بینند، با جنگ روانی دشمن نیز مقابله می‌کنند و برای حفاظت از نظام جمهوری اسلامی که دستاورد تاریخی خودشان است، از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد.